siffernisse wrote:
Sedan skulle jag köra center o surround på separata steg skillt från fronthögtalarna, tex behåll Lk85 och kör detta till bakkanalerna och 2250 och biampa Ekwall eller kör den aktivt(ännu bättre)./
Har du testat? Ser inget "större" problem med att köra de överblivna kanalerna på bakisarna, vad gäller centern är jag mer osäker. Det som kan dra ner prestandan är jordlopp och att man lägger större belastning på slutsteges nätdel.
Centern: Biampar/aktivt man mha sista kanalerna skapas icke önskvärda jordloopar, vilket påverkar både musik och film. Belastning kommer definitivt öka vid film och dra ner totala prestandan, då centern drar ett tungt last.
Surround: Skapas inget större problem med jordloppor, inte lika optimalt som endast ha en högtalare per slutsteg. Men i nivå med att köra ett slutsteg till två frontar, tex aktiva M109 med M6100, aktiva A242 med M6100 och A4200 eller nästan alla passiva lösningar. Såklart ingen belastnings skillnad i musik och film påverkar det inte nämnvärt då endast liten del av ljudet kommer bak ifrån.
Kan lägga till att jag haft med aktiva A242 med 2xC6100 där jag använde sista kanalen föratt driva K104 som bakhögtalare.