selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat May 01, 2010 13:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har lite funderingar har idag 2 st 5125,1 st 2250 samt LK85 för surround.
Har aktiverat Akurate 242 full med dessa samt 2250 ligger på lower bas använder 1 kanal från 5125 till center ekwal.
Det har småstrulat med 5125 så nu måste den på rep.
Funderingen är att köpa 2 st Chakra 6100 med nya kort till rubbet och köra dom på varsin högtalare samt 1 kanal till center,behåller LK85 för surround.
Eventuellt om man repar behåller och uppgradera med dynamik.
Tappar man om jag tar bort 2250 på lower bas.
Tacksam för svar synpunkter :D

PostPosted: Sat May 01, 2010 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tror att det blir svårt att slå 2 st 6100 aktivt med äldre steg, det är möjligt att 2250 kan ge en blötare och kanske något tyngre bas än 6100 men i kvalitet och musikalitet tror jag inte 2250 ens är nära

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun May 02, 2010 09:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Zorro wrote:
Jag har lite funderingar har idag 2 st 5125,1 st 2250 samt LK85 för surround.
Har aktiverat Akurate 242 full med dessa samt 2250 ligger på lower bas använder 1 kanal från 5125 till center ekwal.
Det har småstrulat med 5125 så nu måste den på rep.
Funderingen är att köpa 2 st Chakra 6100 med nya kort till rubbet och köra dom på varsin högtalare samt 1 kanal till center,behåller LK85 för surround.
Eventuellt om man repar behåller och uppgradera med dynamik.
Tappar man om jag tar bort 2250 på lower bas.
Tacksam för svar synpunkter :D
Jag har som sagt haft 242 med 2x5125 och uppgraderat till 6100 och 4200, aktivt såklart. Skillanden är ganska stor skulle jag påstå. Det är inte bara slutstegen som låter bättre utan chakra modulerna har också blivit klart bättre. Köper man nya chakra steg med dynamik blir det ännu bättre. Personligen skulle jag välja(med dynamik) 2x5100 eller 6100 & 4200 om ekonomin tillåter. Så kommer du att slippa fundera på uppgradering i många år framöver, och när den tiden kommer är det klimax 350A som du skall ha och då byter du ändå in hela setuppen.
Sedan skulle jag köra center o surround på separata steg skillt från fronthögtalarna, tex behåll Lk85 och kör detta till bakkanalerna och 2250 och biampa Ekwall eller kör den aktivt(ännu bättre).

mvh/

PostPosted: Sun May 02, 2010 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Sedan skulle jag köra center o surround på separata steg skillt från fronthögtalarna, tex behåll Lk85 och kör detta till bakkanalerna och 2250 och biampa Ekwall eller kör den aktivt(ännu bättre)./
Har du testat? Ser inget "större" problem med att köra de överblivna kanalerna på bakisarna, vad gäller centern är jag mer osäker. Det som kan dra ner prestandan är jordlopp och att man lägger större belastning på slutsteges nätdel.

Centern: Biampar/aktivt man mha sista kanalerna skapas icke önskvärda jordloopar, vilket påverkar både musik och film. Belastning kommer definitivt öka vid film och dra ner totala prestandan, då centern drar ett tungt last.

Surround: Skapas inget större problem med jordloppor, inte lika optimalt som endast ha en högtalare per slutsteg. Men i nivå med att köra ett slutsteg till två frontar, tex aktiva M109 med M6100, aktiva A242 med M6100 och A4200 eller nästan alla passiva lösningar. Såklart ingen belastnings skillnad i musik och film påverkar det inte nämnvärt då endast liten del av ljudet kommer bak ifrån.

Kan lägga till att jag haft med aktiva A242 med 2xC6100 där jag använde sista kanalen föratt driva K104 som bakhögtalare.

PostPosted: Sun May 02, 2010 13:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja det kan ju finnas flera fördelar med att driva bakkanaler med ett eget slutsteg, tex kan högtalarkablarna hållas korta och då blir det inte så dyrt att använda "bättre" kablar.

Små bakhögtalare är ju ofta rätt trögdrivna (belastar nätdelen mer än man tror) så att driva dem separat med ett gammalt LK steg funkar kanon.

Själv så har jag dessutom hängt på en liten snabb sub, för att få lite mer tryck även bakifrån :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun May 02, 2010 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade tidigare mina 242or aktiva med 5125or men uppgraderade för något år sedan till 2 st Chakra 5100 och kan då säga att allt blev bättre. Visst är chakrastegen ett bättre steg men jag hade nog inte förväntat mig att det fanns så mycket mer att plocka ur både information och upplevt djup i basen. Mina slutsteg har dock inte Dynamik så jag gissar att det finns en hel del till att plocka ur dem när bankkontot så tillåter (vilket ser ut att kunna ta ett tag...)

PostPosted: Sun May 02, 2010 14:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Har du testat? Ser inget "större" problem med att köra de överblivna kanalerna på bakisarna, vad gäller centern är jag mer osäker. Det som kan dra ner prestandan är jordlopp och att man lägger större belastning på slutsteges nätdel.
Ne har inte testat.. Jag bygger min åsikt på vad som känns bäst ur ett teoretiskt perspektiv, så visst kan hända att det inte är några större(hörbara)problem i praktiken. Jag skulle dock aldrig chansa på att inte få maxprestanda ur fronthögtalarna.

mvh

PostPosted: Sun May 02, 2010 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Tja det kan ju finnas flera fördelar med att driva bakkanaler med ett eget slutsteg, tex kan högtalarkablarna hållas korta och då blir det inte så dyrt att använda "bättre" kablar.

Små bakhögtalare är ju ofta rätt trögdrivna (belastar nätdelen mer än man tror) så att driva dem separat med ett gammalt LK steg funkar kanon.
Samtidigt kostar långa black interconnect men även det extra LK slutsteget endel. Ser man till bakhögtalarnas prestanda tror jag att använda den extra kanalen från M6100 sedan köra med K20 är klart bättre än långa signalkablar till LK85 vidare med K400.

Håller med om att små högtalare inte på något sätt behöver vara lätt drivna. Nu är det inte här mitt område men måste väl spela roll hur mycket ljud som kommer från dem? Detta är väl mycket större problem om man kör till centern eller i extrem fall kollar på Star Wars...

PostPosted: Sun May 02, 2010 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Jag skulle dock aldrig chansa på att inte få maxprestanda ur fronthögtalarna.
Sant skulle jag aldrig chansat med att köra med ACD och Kinos före ett par K350A eller bara ställa lådorna på en sådan där design möbel. :mrgreen: :wink:

PostPosted: Mon May 03, 2010 10:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Clas wrote:
siffernisse wrote:
Jag skulle dock aldrig chansa på att inte få maxprestanda ur fronthögtalarna.
Sant skulle jag aldrig chansat med att köra med ACD och Kinos före ett par K350A eller bara ställa lådorna på en sådan där design möbel. :mrgreen: :wink:
Förstår inte riktigt vad du menar egentligen?.

mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00