Tänkte som så här,eftersom undertecknad roas av att mickla med K-märkta tingestar och det i bland känns som om fler funnit intresse i LK-lådans charm och det i bland förekommer funderingar,i bland spekulationer och i bland rena rama gissningar om vad som finns inuti och vilken produkt som presterar si eller så. Därför så tyckre jag det i samband med tråden "maxat LK system" kunde vara ett skojigt inslag att flå lite LK lådor och visa vad som bor där inne. För den som inte vill ha nystiken röjd uppmanas därför känsliga läsare att sluta titta här..
Först ut finner jag det lämpligt att lägga ut en riktig prototyp,det är en LK1,naturligtvis,lådan bredvid är den så kallade DIRAK PSU´n, ett eftertraktat tillbehör. Man har alltså plockat ur den befintliga trafon ur LK1án och ersatt den med en stycke väldigt fint kontaktdon,en ferritring för avstörning och matar försteget via en separat trafo reglerad och glättad genom fyra stycken 33.000uF elektrolyter som bilden visar.
LKI och LK II använder XLR eller Cannon,denna maskin är således lite speciell,notera den "handknackade" lådan..
Edit:
LK I i grundutförandet..
Här syns en LK II /75 från 1988,ganska pampigt slutsteg tycker i vart fall jag,kompakt som en liten järv ungefär,lite KLOUT associationer?
Efter LK II så kom LK II/80 och ville man vara kompromisslös så fanns det en större variant "Dirak" men då hette det SPARK,samma upplägg,alltså ingen inbyggd nätdel utan i separat låda med dubbelt av allt,dubbla nätkablar direkt till respektive monoblock,till och med separata stickproppar..
Nästa gång tänkte jag vi kunde ta en titt inuti ett Kairn, ett Klout för att vidare dissekera Wakonda och LK100,Kolektor och LK 85/LK140 eller varför inte den bildsköna första Briljant nätdelen?
Vidare kan det kanske vara skoj att se hur en Mimik skiljer sig från Karik för att inte tala om kolektor och Ikemi..