selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 29, 2010 08:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

En 8 år gammal Ninka, är det något att köpa och använda istället för Katan som jag har? Eller bör man satsa på något med nyare element kanske, eller nyare Ninka?

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svårt att svara på, men jag har Ninka från 2003 och är jättenöjd.
Det säkraste är väl att du försöker få till så att du kan provlyssna på dem hos någon.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad vill du ha ut av själva högtalarbytet?

Det finns en stor risk att gå från Katan till Ninka blir en nergradering.

Om du har Katan idag tycker jag att det naturliga steget blir att byta upp sig till någon modell med 2K eller 3K array.
Har du aktivt nu bör du ha aktivt även med 2K/3K.

Last edited by Roland on Thu Apr 29, 2010 08:49, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 08:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lika bra ljud som det jag har idag men djupare bas än Katan plus att jag kan göra mig av med sizmiken. Jag kan inte lyssna på Ninkan då den befinner sig så långt borta.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 09:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Advokaten59 wrote:
Lika bra ljud som det jag har idag men djupare bas än Katan plus att jag kan göra mig av med sizmiken. Jag kan inte lyssna på Ninkan då den befinner sig så långt borta.
Jag håller med Roland, stor risk att du nergraderar dig i.o.m. byte till Ninka. Har själv haft Ninkor (sena exemplar) som jag jämfört sida vid sida med ett par Katan. Katan var mycket bättre! Jag kan därför inte rekommendera någon att göra det bytet.
Jag bytte till Majik 109 som jag tyckte var bättre än både Katan och Ninka. Om du vill ha lite mer djupbas kankse Majik 140 är något för dig?

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka är sämre än Katan.
Spontant säger jag Espek eller Majik 140 om du vill ha mer bas och bibehållen eller bättre prestanda på musikåtergivningen.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 09:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för svaren!

Det var en tydlig kör mot ett byte till Ninka. Det är länge sedan jag hörde Ninka så jag minns inte hur de lät, men jag trodde att de spelar djupare bas. Är det diskanten som är det dåliga i kråksången? Kanske får satsa på majik 140 om det inte kommer andra rekomenndationer.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2k-arrayen är bara så mycket bättre så ja. De nya burkarna är bättre. Ett alternativ till dig om du villa ha djupare bas är att komplitera med en sizmik. Men skulle jag vara dig så skulle jag hellre sattsa på en begad M140 fastän det blir en extra slant så kan det vara värt det.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft aktiva Katan drivna med 5125 nu har jag passiva Espek drivna med Majik-I/D och jag tycker att Espek är något bättre än min förra uppsättning trots att Espek är passiva. Sen får du som du villa ha mycket djupare bas med Espek. Min rekommendation är att hitta ett par Espek dom är sanslöst prisvärda. Jag tycker också som många andra att Katan är bättre än Ninka.

Vad har du för övriga grejer?

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka är OK, Katan har jag faktiskt inte lyssnat på. Men Espek är mycket bättre än Ninka så jag skulle hellre satsa på den.

/ B

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kaber?

Blir väl mest pang för peng. Flyttar kanske inte mest luft men betydligt roligare än katan och framför allt ninka.
Vad tror du om ett par 242 annars?

Blir väl standardsvaret annars: Lyssna och jämför!

Keilidh,Ninka,katan,109 känns bara såsigt sedan man lyssnat på svenska grejjor. 242 då börjar det hända saker och dessutom är de ruggigt snygga.

Backar vi tillbaks till inlägg nummer ett så blir dock svaret i alla fall om du frågar mig om Ninka VS Katan,att gillar man att spela högt och spelar bastung musik,så kan Ninka vara en roligare högtalare,beroende på tycke och smak. I längden så har du troligtvis mer behållning med de burkar du redan har.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 14:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men Ninka är väl knappast någon dålig högtalare? Jag har faktiskt ett av mina svängigaste hifi-minnen där ljudet passerade ett par Ninkor, hos Anders på Tonläget, innan det nådde fram till min egna ljudprocessor. Det stod ju alltid ett par Ninkas uppställda där ett bra tag. Och det lät skitbra.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka är ju en jättebra högtalare som räcker väldigt långt men jag tycker att Katan är lite bättre och Espek ännu bättre än Katan. Risken är ju att Advokaten inte blir nöjd med bytet från Ninka till Katan, därav min rekommendation av Espek om han ville ha mer bas med bibehållen eller bättre musikalitet. Sen vore det intressant att veta vad han har framför burkarna. Har han redan aktivt? Funderar han på fler uppgraderingar av tex källan då kanske bytet till Ninka är vettigt då det blir mer pengar till en bättre källa. Advokaten får berätta mer vi är ju SÅ nyfikna här på Selleri.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 14:22 
Site Admin
Site Admin

Ninka är underbara högtalare, dock går utvecklingen framåt. Att byta från Katan till Ninka blir ett steg åt sidan, så oavsett om det upplevs som aningen bättre eller aningen sämre så är det inte nån större idé med att genomföra bytet.

Edit: Espek kan bli riktigt bra rätt installerade, men de är svårare att få till riktigt bra jämfört med både Ninka och Katan.

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv Ninka tidigt 2000-tal som är aktivt drivna med stenfot och jag är helnöjd. Ok Majik 140 är säkert bättre men kostar mer. Kanske Espek som en del varit inne på kan vara ngt ?

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00