selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 20:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ekos SE eller Urika?
PostPosted: Wed Apr 14, 2010 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Har insett att jag på sikt vill ha en topp-12a. Jag har nu Radikal, Keel, Trampolin2, Adikt och Ekos1. Jag undrar nu vilken nästa uppgradering ur ett source firstperspektiv är. Är det Ekos SE eller Urika och MC-pickup?

Last edited by griedl on Thu Apr 15, 2010 15:12, edited 1 time in total.

Post subject: Re: Ekos SE eller Urika?
PostPosted: Wed Apr 14, 2010 21:02 
Moderator
Moderator

Ur ett source first-perspektiv är tonarmen viktigare än pickup och grammofonsteg. Praktiskt sett tror jag att du får en större uppgradering med Ekos SE, än valfritt pickupbyte från Adikt. Se om en handlare kan göra någon vettig demo av tonarmar, och kanske olika pickuper. Jag har jämfört Ekos SE med Ekos 2 på snarlika skivsplare nyligen, och skillnaden mellan dessa två är betydande.

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med den tolvan du har så ska du förståss så småningom ha bägge de uppgraderingar du pratar om. :wink:

Jag hade dock valt att börja med Ekos SE. När jag gick från EKOS I till EKOS II, så tyckte jag att det var en tydlig förbättring.

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom du ändå tänker gå hela vägen kan du lika gärna börja i (teoretiskt) rätt ände :-) Dvs uppgradera till Ekos SE.

Hade du bara dessa två alternativ och du ska leva med någon av dem under lång tid skulle jag nog ändå rekommendera att lyssna på en uppgradering av pickupen först. Jag upplevde själv kombinationen Arkiv B i en Ekos II via en Linto som den första riktigt bra pickupen från Linn. Detta efter att ha plågat mig igenom diverse av Linns tidigare MM-typer. Adikten har jag dock bara hört flyktigt och ska inte uttala mig om egentligen.

/ B

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Radikal?

PostPosted: Thu Apr 15, 2010 07:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Radikal?
Japp, jag skrev fel. Jag menade Radikal, men jag har Dynamik också :D

PostPosted: Thu Apr 15, 2010 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ekos SE.

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 10:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK!

Tack för svaren, då vet jag :D

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 10:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Griedl, frågan är ju om du verkligen vill ha en välljudande anläggning eller om det är viktigare att behålla ditt gamla och för all del mycket fina gamla bänkskåp. :roll:

Som du nog vet, så finns det nåt som jag kallar "foundation first", som verkligen inte bör glömmas bort när man har så många fina apparater som du. :wink:

Med tanke på de pengar som en Ekos se betingar, så skulle du få ett betydligt bättre resultat med att slänga ut ditt bänkskåp ASAP och lägga stålarna på en riktig hifimöbel.

Men vad vet jag, bänken kanske inte ens är förhandlingsbar i "familjerådet" och då är det väl bara att fortsätta att ösa in nya stålar i en allt stridare ström utan att någonsin kunna komma till "nirvana" :?

Lycka till Griedl, men kom ihåg, att det är aldrig försent att ge upp :!:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 15:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej MRTweak!

Tack för dina synpunkter. Dina åsikter vad gäller underlag har väl knappast undgått någon här på forumet :D En tanke bara: eftersom det är uppgradering av källan jag är intresserad av på sikt, så borde det väl vara underlaget på just källan som eventuellt skulle vara viktigare än t.ex. en ny tonarm. Utan att ha hört alltför många hyllor så tror i.a.f. jag att min Quadraspire kvalar in som ett bra underlag, och därför borde t.ex. en ny tonarm vara en vettig investering. Eller har jag fel?

Men för att återgå till vad du faktiskt skrev så förstår jag det på dig som att ett annat underlag till förstärkare och Radikal skulle göra större skillnad än tonarmsbytet? Utan att vara någon som helt underlagsexpert så låter det något otroligt i min föreställningsvärld. Kan det verkligen stämma, eller har jag missförstått dig?

p.s. vad gäller "familjerådet" så ingår jag i högsta grad själv i det. Dessutom känns kommentarer som "då är det väl bara att fortsätta att ösa in nya stålar i en allt stridare ström utan att någonsin kunna komma till "nirvana" onödiga. Den sortens attityd har vi dessutom avhandlat nyligen, som du säkert vet.

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 16:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Griedl, min avsikt var inte att göra dig upprörd, arg eller ledsen och om jag gjort det så ber jag om ursäkt. :oops:

Men visst ville jag "ruska om" dig lite och väcka dina tankar på alternativa åtgärder, som i enlighet med min erfarenhet, är den mest framkomliga vägen till en bättre musikåtergivning.

Quadraspirehyllan som du har, är hyfsad och skapligt prisvärd men den är inte state of the art IMO, utan det finns bättre på marknaden.

Det finns flera orsaker till, att jag tror på, att bänken bör bort.

1. Rent akustiskt så är det sällan bra med stora möbler mellan högtalarna.
2. Du kan flytta den högra högtalaren lite längre från hörnet och sidoväggen om hyllan tas bort.
3. All elektronik som jag träffat på är väldigt känsliga för underlag, men jag förstår till fullo, att har man aldrig fått höra det med egna öron, så är det lite svårförståeligt. Dessutom så är det ju ofta så, att den ena hyllan låter ju bara lite annorlunda än den andra, och vilken sorts ljudgröt som som låter bäst, kan ju vara svårt att avgöra.

Det gäller att hitta de produkter som verkligen är framlyssnade och inte bara snyggt designade. Nu finns ju Harmonihyllans olika varianter som en bra referens till vad som händer när man tar mikrofoni, vibrations och energi kontroll seriöst. Är man inte lat eller har gått om tid kan man bygga nåt bra själv men det är bra att åtminstone provlyssna "fenomenet" först.

Apropå min raljering/dåliga skämt om strida penga strömmar, så tror jag av hela min övertygelse, att det inte går, helt oavsett budget, att köpa elektronik så att man blir nöjd med vare sig musikåtergivning eller ljudkvaliteten. Det som "måste till" är en ordentlig installation ala tunedem och foundation first.

Så varför inte börja i den änden och se om inte de prylar som du redan har, gör dig nöjd och glad :mrgreen:

MVH MRTweak

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 16:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Griedl, min avsikt var inte att göra dig upprörd, arg eller ledsen och om jag gjort det så ber jag om ursäkt.
Alltså, jag förstod det egentligen, för det verkar inte vara din stil, men jag ville ändå kommentera det. No hard feelings alltså :D

I övrigt är jag medveten om de akustiska problem bänken ställer till med. Tänker då inte på första hand på att den inte är en vetenskapligt framtagen stereobänk, utan att den är "i vägen". Tror jag påtalar den något olyckliga placeringen av den högra högtalaren i min presentation, men just nu är det svårt att göra något åt det. Att installationen är grymt viktigt är något jag är väl medveten om, och ingen lär säga emot dig på den punkten. Och tankar/lösningar finns, men tyvärr inte plats. Bänken måste vara kvar och de andra väggarna är upptagna. I-landsproblem är alltid de värsta, eller hur? 8)

Vad gäller hyllan så låser den inte alls högtalaren i någon position. Kanske ser ut så på bilderna, men så är det inte. Ska testa ditt förslag senare faktiskt. I övrigt tar jag tacksamt emot alla tips och förslag på förbättringar! Ta er gärna en på mina bilderna i min presentation och shoot :D

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Apropå min raljering/dåliga skämt om strida penga strömmar, så tror jag av hela min övertygelse, att det inte går, helt oavsett budget, att köpa elektronik så att man blir nöjd med vare sig musikåtergivning eller ljudkvaliteten. Det som "måste till" är en ordentlig
installation ala tunedem och foundation first.
Jag vet inte om du noterat att du är ganska ensam långt ut på Foundation-first-kanten. Alltså inte ens Anders (på Tonläget) har åsikter som kommer ens i närheten av dina och han har både personliga och direkta kommersiella intressen i en extrem Foundation-first-attityd. Dessutom har han närmast bottenlös erfarenhet av olika installationssituationer. Underlag till apparater etc. och allmän installation är viktigt för att krama max prestanda ur apparaterna, men vad jag förstår så har du ett något begränsat stöd för dina åsikter t.o.m. hos de mer erfarna never-die-source-first-tune-method-anhängarna. Kanske något att fundera över innan missionerar vidare!?

Ni som tycker att jag tar i skall givetvis korrigera mig och markera ert stöd för Foundation-first och MRTweak. Det kan ju vara så att jag inte gjort samma erfarenheter p.g.a. att jag inte varit tillräckligt noggrann.

Jag förespråkar inte alls att godtycklig eller slarvig placering av apparaterna på vilka sätt och underlag som helst, men tycker nog att det går att få ut det mest fundamentala ur apparaterna stående i ett ganska stort antal olika möbler (QS, alla Harmoni-varianter m.fl.).

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 18:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är helt lugnt hardcorelinnie, jag vet att det är helt och hållet mitt eget fel att jag "ligger lite före" i utvecklingen och därmed riskerar att bli idiot förklarad :mrgreen:

En anledning till att jag inte blivit mer "sågad" hittills, är väl just att Anders tillverkar en bra bänk och att Fredrik L och allt fler som själva prövat lite bättre bänkar, har börjat ana vidden av den "förbättringspotential", som jag själv hittade av en ren slump, för femton år sedan.

Men visst kan jag sluta att "missionera", men än så länge tycker jag att det är både roligt och givande, att utbyta erfarenheter både med de som håller med och de som inte alls fattar vad jag sysslar med. :wink:

Ha det bra i Göteborg och hoppas att solen skiner lika vackert där.

Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
... Rent akustiskt så är det sällan bra med stora möbler mellan högtalarna.
Frågan är om det är placeringen av möbeln som är kritisk eller att den överhuvudtaget finns med i möblemanget? Det man lyssnar på är i huvudsak direktljud från högtalarna. Det som "hörs" mellan högtalarna, dvs rena monosignaler (som ofta sång och andra soloinsatser är) är ju en illusion som hjärnan håller reda på. En illusion som skapas av det ljud man hör från respektive högtalare. Detta hör man tydligt om man blundar när man lyssnar, med en bra högtalarplacering hörs mycken av musiken kommande från en plats mellan högtalarna, detta oavsett om det är tomt mellan högtalarna eller att man har sin öppna spis där.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00