Hej Griedl, min avsikt var inte att göra dig upprörd, arg eller ledsen och om jag gjort det så ber jag om ursäkt.
Men visst ville jag "ruska om" dig lite och väcka dina tankar på alternativa åtgärder, som i enlighet med min erfarenhet, är den mest framkomliga vägen till en bättre musikåtergivning.
Quadraspirehyllan som du har, är hyfsad och skapligt prisvärd men den är inte state of the art IMO, utan det finns bättre på marknaden.
Det finns flera orsaker till, att jag tror på, att bänken bör bort.
1. Rent akustiskt så är det sällan bra med stora möbler mellan högtalarna.
2. Du kan flytta den högra högtalaren lite längre från hörnet och sidoväggen om hyllan tas bort.
3. All elektronik som jag träffat på är väldigt känsliga för underlag, men jag förstår till fullo, att har man aldrig fått höra det med egna öron, så är det lite svårförståeligt. Dessutom så är det ju ofta så, att den ena hyllan låter ju bara lite annorlunda än den andra, och vilken sorts ljudgröt som som låter bäst, kan ju vara svårt att avgöra.
Det gäller att hitta de produkter som verkligen är framlyssnade och inte bara snyggt designade. Nu finns ju Harmonihyllans olika varianter som en bra referens till vad som händer när man tar mikrofoni, vibrations och energi kontroll seriöst. Är man inte lat eller har gått om tid kan man bygga nåt bra själv men det är bra att åtminstone provlyssna "fenomenet" först.
Apropå min raljering/dåliga skämt om strida penga strömmar, så tror jag av hela min övertygelse, att det inte går, helt oavsett budget, att köpa elektronik så att man blir nöjd med vare sig musikåtergivning eller ljudkvaliteten. Det som "måste till" är en ordentlig installation ala tunedem och foundation first.
Så varför inte börja i den änden och se om inte de prylar som du redan har, gör dig nöjd och glad
MVH MRTweak