selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har funderat lite på att evetuellt att ställa elektroniken på baksidan av väggen jag spelar mot, på en vägghylla dels för att få en snyggare setup och kanske man har något att vinna på att få bort elektroniken från ljudvågorna?

tänkte göra hål i väggen för högtalarkabalge, på så sätt kommer jag även ifrån mitt gungiga golv eftersom väggen är det enda som är någorlunda stadigt, 3 lager gips och 22mm golvspån på högtalarsidan och ett lager gips på baksidan men här kanske man måste förstärka väggen något?

vad tror ni? är det värt arbetet? slänger in lite kort också så ni kanske förstår hur jag tänker

Image
Denna bild är hur det ser ut idag

Image
Där cd stället nu står tänkte jag sätta vägghyllan

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 14:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Snygga bilder Pekka71.
Hur tänker du styra elektroniken?

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ipod, kanske även en ir cube funkar

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det man undrar över hur viktig vägghyllan blir när den inte kommer att vara i direkt anslutning till rummet....alltså klarar man sig kanske med en enklare hylla?

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 00:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pecka71, visst kan det funka med att flytta ut apparaterna ut ur rummet som du tänkt :P

Kolla bara först, att den vägg där du tänker skruva fast vägghyllan inte vibrerar, när du spelar musik eller kör en film med suben.

Är det en stadig vägg, som TV:n sitter på, bakom högtalarna? (Bärande?) Förstärk den annars :wink:

Hyllan bör ju vara av hyfsad kvalitet i alla fall, åtminstone DVD-spelarens hylla (eller kör du med en Media spelare med inbyggd hårddisk?) Alla apparater som kan alstra egna vibrationer måste stå på hyllor som kan jorda bort dessa vibrationer.

De flesta/alla av dina Linnapparater har ju inga rörliga delar och dessutom switchade nätdelar så de alstrar endast väldigt högfrekventa vibrationer, långt ovan för vår högsta hörbara frekvens. Men det betyder inte att det kan vara klokt att ställa dem på ett bra underlag i alla fall, better safe then sorry :wink:
Lycka till :!:
MRTweak

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

som sagt väggen som tv sitter på är förstärkt med 3 gips och en 22 mm golvspån ytterst, väggen är inte bärande

Eftersom jag inte har några rörliga delar i mina hifi komponenter kommer det inte ha någon större betydelse att de blir avskilda från den musikaliska återkopplingen?

Jag trodde att få bort vibrationenrna från ljudvågorna var viktigt även om det inte rör sig och cd eller LP, men det kanske inte har någon betydelse i streamer,försteg,slutsteg?

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du missförstod mig pecka.

Det är lika viktigt att ha bra hyllor under apparater med switchade nätdelar, som för traditionella nätdelar, för de är också som du säger, känsliga för mikrofoni från luftburna och golv vibrationer.

Men en skillnad är, att de inte själva producerar interna vibrationer, med 50 Hz från någon stor trafo, som ett traditionellt slutsteg. De vibrationer som alstras har istället en hög frekvens, som vi inte kan känna, men att därför dra slutsatsen, att de inte alls behöver jordas bort, det är att dra lite för snabba slutsatser IMO.

Det de behöver är bra hyllor men byggda på ett lite annat sätt. Utgå från en så lätt och stadig konstruktion och pröva sedan ut vilken komposition av tex MDF och lamellglas som funkar bäst för dig.
Köp lite MDF i olika tjocklekar och prova själv. Min gissning är att du inte behöver mer än 2x20mm eller en 25mm MDF och ev en 6mm lamellglas innan du är "hemma".

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan väl prova att flytta racket runt väggen. Blir det bättre så kanske det också funkar med vägghylla. Jag har inte riktigt samma goda erfarenhet av vägghyllor och i synnerhet inte MDF-varianten, men det betyder ju inte att det kan fungera, bara att de varianter jag provat inte funkat så bra. Harmonihyllan är det bästa jag provat hemma och Mimer det bästa jag jämfört med något annat.

Själv har jag apparaterna i ett rum "på andra sidan väggen" och det funkar jättebra förutom att jag inte använder RS232-kopplingen mellan DS och försteg och inte heller har kopplat försteget till Ethernet och istället använder jag en IR-repeater för att styra volymen och därmed så ser man inte vilken volym man spelar. Det spelar ändå inte så stor roll vad det står på displayen. Det viktiga är ju att man tycker att det är lagom.

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

väghyllor är något jag funderar på just för att golvet är riktigt dåligt, ställer jag stället på andra sidan vägen kommer jag förmodligen att ha kvar rörelsen genom golvet upp i grejerna men det är ju snabbt att pröva iofs att bara flytta om lite snabbt

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bilder ljuger ju sägs det, men jag frågar mig ändå om du får plats med allt? Ser inte allt för rymligt ut tycker jag. Sedan känns ju fri väg till toan som mycket viktigt :D

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jo det går men det blir lite trångt kanske att jag får ta bort byrån

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 09:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det ingen möjlighet att placera elektroniken någon annanstans i samma rum då? Alternativt att köpa ett snyggt skåp där allt inklusive kablage döljs ? Vet ju inte hur rummet se ut i övrigt, men en lägre bänk under tavlorna (typ där du redan har grejerna) där du gömmer undan allt utom DS:en tro jag skulle bli tjusigt. I den kanske din NAS skulle kunna få plats med?

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gömma elektroniken är inte nr 1, utan att dels få större plats för högtalare/sub men även att slippa återkopplingen i eletroniken samt få bort vibrationerna från golvet upp i elektroniken

PostPosted: Sat Apr 24, 2010 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar vidare lite, problem nr 1 väggen där cd stället står vibrerar mera än väggen som är bakom högtalarna så den behöver förstärkakas, tror ni att det räcker med att sätta en bit MDF bakom vägghyllorna och sen fästa hyllorna i mdf skivan?

väggen som är förstärkt vibrerar mycket mindre än samma vägg fast på baksidan, så att göra väggen tjockare och med mera massa funkar mot vibrationer
Av detta kan man dra slutsatsen att vibrationerna går genom golvet upp i regelverket och blir då dämpat av massan i väggskivorna och eftersom det endas är en gips på baksidan så blir inte dämpningen lika stor som i väggen bakom högtalaran som har 3 gips samt en 22mm golvspån

vägghyllor vad funkar om man nu inte ska lägga ut en förmögenhet?, kommer inte att bo här för evig heller så vill inte lägga för mycket pengar i onödan

viktigt är att det inte blir skrymande, för det finns det inte plats för

Måste vägghyllorna vara med spikes, alltså de får inte skurvas fast?

skulle man kunna dämpa Mdf plattan som ska förstärka vägen med t.e.x någon gummilist eller blir detta sämre alltså gummilisten ska sitta mellan vägg och mdfplattan

Förmodar att MR tweak har lite ideér om detta så jag hoppas att du svarar

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pekka71, jag tycker det verkar som du tänkt hårt och länge, på din egen ide till lösning, så kör hårt. :mrgreen:

Eller så kan du ju "fega lite" och bara köra en test, för att se/höra om det rör sig i rätt riktning :wink:

Tex Kör med ELFA hyllor och lösa MDF hyllplan 400X400 mm (alternativt 400X450 mm).

Skruva upp en MDF skiva direkt på väggen med lite lagom tätt med skruv (knacka på den med knogarna och lyssna ).

Skruva fast ELFA skenorna någon cm smalare än din tänkta hyllbredd på MDF skivan.

Lägg på MDF-hyllorna på konsollerna, utan att skruva fast dem.

Sätt upp en ordentlig dörrstopp, så att inte TOA dörren kan knuffa till eller ner någon hylla.

Ställ upp anläggningen och provlyssna. :mrgreen:

Skulle det mot förmodan inte funka/låta bra, så är det ju bara skruva bort alltihop. :wink:

Är det sen så att du blir nöjd, så får du fundera på om det känns värt kostnaden, att sätta upp Robomec hyllor om du skall flytta snart.

Mvh MRTweak, PS du har ett PM snart

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00