selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta var ju några år sedan, men den numera kände Ing. Öhman intervjuade Ivor om bland annat source first. Bland annat sade han detta:

"...och jag har faktiskt även interviuat Ivor själv om det hela, och kan
konstatera att han sällar sig till de av Linns konstruktörer som INTE
tror på source first, såsom varande fysikalisk logik."

"Vid intervjun med Ivor klargjorde han att han inte trodde på source
first som en fysikalisk sanning, utan han såg det bara som ett (deras)
förslag på i vilken ordning man kan byta (eller ituta med) sina apparater
i kedjan för att förbättra musikåtergivningen."

Själv är jag tudelad. Det finns massor med kommentarer typ "skit in skit ut" "svagaste länken" "vad som en gång försvunnit kan ej återskapas" osv. Och jag tycker de olika åskådningssätten har bäring i realiteten. Men om det är så att ljudet/musiken försämras någonstans i kedjan, spelar det någon roll var? En förlorad rytm är en förlorad rytm oavsett om den försvinner i cd-spelaren eller slutsteget. Eller?

Vad tycker ni andra?

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

IÖ:s tolkning av vad som sades tror jag att man bör ta med en nypa salt...

Hur som helst så är knappast "Source First" någon naturlag utan något som visat sig hålla under mycket lång tid (och senast jag provade så gällde det fortfarande, men det var faktiskt ett tag sedan nu).

Något som är helt klart är att motsatsen inte gäller generellt d.v.s. att ett godtyckligt fel i högtalaränden inte direkt kan jämföras med fel i källänden (utan någon form av transform/tolkning) i.o.m. att många fel som är förhärskande i en signalkälla inte över huvud taget går att finna i en högtalare.

Ser man på signalkedjan som en informationslänk så är det tydligt att varje länk i kedjan tar bort information. Vilken del som innebär störst informationsförlust beror nog av hur informationen ser ut samt hur informationsmottagaren (vår hörsel) är beskaffad. Det är inte troligt att detta låter sig beskrivas med de vanligt förekommande mätningarna som figurerar i t.ex. hifi-pressen även om vissa egenskaper eller i ett givet sammanhang givetvis låter sig beskrivas. Det relativa värdet av de fel som kan beskrivas i relation till de fel som inte är lätta att kvantifiera kan dock ständigt ifrågasättas.

I.o.m. att vi har att göra med komplicerade tolkningsprocesser och en blandning av små förmodat svåröverkomliga fel och stora fel av förmodad mindre besvärande karaktär så är det som jag ser det osäkert i vilken grad och hur länge (ur ett utvecklingsperspektiv) som resultaten från någon psykoakustisk undersökning utförd med viss utrustning är tillämpbara.

Min erfarenhet är att så länge som skillnaderna mellan olika källor det är någorlunda lätta att uppfatta så är det också lämpligt att för maximal musikförståelse, inom en given budget, välja en bättre källa och lägga en mindre peng på f.f.a. slutsteg och högtalare.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur många gånger tycker du att den här frågan ska besvaras, Bill?

Om det är av omtanke om nyligen registrerade medlemmar som du ännu en gång drar upp den så är det väl lättare att länka till en av de fyrtioelva gånger vi redan diskuterat den.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Detta var ju några år sedan, men den numera kände Ing. Öhman intervjuade Ivor om bland annat source first. Bland annat sade han detta:

"...och jag har faktiskt även interviuat Ivor själv om det hela, och kan
konstatera att han sällar sig till de av Linns konstruktörer som INTE
tror på source first, såsom varande fysikalisk logik."

"Vid intervjun med Ivor klargjorde han att han inte trodde på source
first som en fysikalisk sanning, utan han såg det bara som ett (deras)
förslag på i vilken ordning man kan byta (eller ituta med) sina apparater
i kedjan för att förbättra musikåtergivningen."

Själv är jag tudelad. Det finns massor med kommentarer typ "skit in skit ut" "svagaste länken" "vad som en gång försvunnit kan ej återskapas" osv. Och jag tycker de olika åskådningssätten har bäring i realiteten. Men om det är så att ljudet/musiken försämras någonstans i kedjan, spelar det någon roll var? En förlorad rytm är en förlorad rytm oavsett om den försvinner i cd-spelaren eller slutsteget. Eller?

Vad tycker ni andra?

/ B
Om man ska kunna på ett vettigt och rättvist sätt kommentera det som IÖ har sagt att Ivor har sagt, enligt ovan, så borde man först reda ut exakt vad IÖ/Ivor menade med begreppen "fysikalisk logik" och "fysikalisk sanning". Annars är man ute på tunn, spekulativ is, IMHO.

Kul dock att du startade den här tråden, Bill50x, för jag har själv funderat en del de senaste dagarna om just "Source first", efter att ha läst inlägg här på Selleri och Faktiskt.

Något som skulle underlätta för alla, men främst de som höjer en kritikens röst, skulle nog vara om man först hade rätt bild av vad SF är, men lika viktigt, vad det INTE är. Jag tror att många kritiker helt enkelt inte har förstått SF. Kanske har jag själv inte uppfattat det rätt, jag lämnar den möjligheten öppen såklart.

Vad är SF egentligen?
Så som jag sett att folk här på Selleri har förklarat det, så ser jag två utmärkande saker:
1) Uppfattningen att källan är den viktigaste länken i musikåtergivningskedjan.
2) En riktlinje på vad som är det musikaliskt/kostnadseffektivast bästa delen av en anläggning att uppgradera.

Jag tror många kritiker stirrar sig blinda i nr. 1 och hävdar att SF-förespråkare "struntar i" förstärkare och högtalare. Men det är ju inte sant. Det beror ju på hur anläggningen ser ut. Om källan i en anläggning redan är bra (vad som är "bra" är förstås ett individuellt ställningstagande), så är det kanske dags att uppgradera försteget? När försteget är tillräckligt bra (återigen, ett individuellt ställningstagande), så är det kanske dags att uppgradera slutsteget? Enligt mig är detta helt i enlighet med SF. Resonemanget att man måste upp till Klimaxnivå på källan innan man ger sig på resten av anläggningen är att dra SF till det extrema, tycker jag.

Jag tror inte att SF utestänger möjligheten till att gå mot balans när man trimmar sin anläggning. Det är mer ett ställningstagande av var man tror att den mesta vinsten finns att finna. Självklart når man högtalaren även vid SF-tänkande.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Hur många gånger tycker du att den här frågan ska besvaras, Bill?

Om det är av omtanke om nyligen registrerade medlemmar som du ännu en gång drar upp den så är det väl lättare att länka till en av de fyrtioelva gånger vi redan diskuterat den.
Saken kan väl diskuteras löpande varefter förbättringar sker på respektive område?. Frågan kanske inte besvaras på samma sätt idag som för fem år sedan. Förhoppningsvis, för annars har det inte hänt mycket på utvecklingssidan. Det viktigaste för oss som söker en totalnivå på återgivningen är kanske inte med vilket moment skruvarna på fronten på försteget är åtdragna...

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tanken om source first är god men drar man den in absurdum så tycker inte jag att den funkar så bra. Kommer ihåg en gång när vi körde LP12/valhalla -> LK1 ->LK280 -> Isobarik jämfört med LP12/Lingo -> LK1 -> LK280 ->Index. Visst fanns det något enstaka instrument som hördes tydligare genom Index men 100% av skaran som lyssnade föredrog Isobarikanläggningen. Personligen tycker jag att det handlar om så mycket mer än att tralla melodin men det är ju bara min åsikt.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag gick ut med sop-påsen för en stund sedan kom det några stänk regn. Jaha.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
När jag gick ut med sop-påsen för en stund sedan kom det några stänk regn. Jaha.
Och min stereobänk ser riktigt trevlig ut när jag dammat av alla apparater och hyllplan. Nog tycker jag att det svänger lite bättre också, jag tycker mig förstå Zappas "Who Are the Brain Police" mycket bättre nu. Den var lite knepigt förr men nu är allt mycket tydligare...

/ B

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är glad för din skull Bill50x

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Frågan kanske inte besvaras på samma sätt idag som för fem år sedan.
Jo, den besvaras exakt likadant: Source First är en regel man praktiskt kommer fram till när man använder Tune Method. Den är inte och har aldrig varit någon "fysikalisk sanning" (bara att uttrycka sig på det sättet vittnar om bristande förståelse av ämnet), utan har använts som rättesnöre vid byggande av HiFi-system, i protest mot det allmänt rådande fokuset på högtalare.

Source first stämmer lika bra idag som för tjugo år sedan. För de som grubblar över i vilken utsträckning/var gränsen går, så krävs det att man praktiskt lyssnar och jämför. Det går inte att teoretiskt resonera sig fram till någon exakt definition.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Frågan kanske inte besvaras på samma sätt idag som för fem år sedan.
Jo, den besvaras exakt likadant: Source First är en regel man praktiskt kommer fram till när man använder Tune Method. Den är inte och har aldrig varit någon "fysikalisk sanning" (bara att uttrycka sig på det sättet vittnar om bristande förståelse av ämnet), utan har använts som rättesnöre vid byggande av HiFi-system, i protest mot det allmänt rådande fokuset på högtalare.

Source first stämmer lika bra idag som för tjugo år sedan. För de som grubblar över i vilken utsträckning/var gränsen går, så krävs det att man praktiskt lyssnar och jämför. Det går inte att teoretiskt resonera sig fram till någon exakt definition.
Fast digital apparatur har ju blivit bättre, och billigare. Jag talar om nätverkspelare.
Vill bara tillägga att många nog stirrar sig blind på priset. Pris har inget att göra med hur bra kvaliteten är på "sourcen"- ivartfall numera då det gäller digital apparatur. Betänk att en SB Duet eller SB 3 presterar på liknande nivå som en karik III, och det finns betydligt kostsammare cd-spelare från andra märken som presterar betydligt sämre än dessa.Ska det bli riktigt bra blir det dock dyrare.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag är glad för din skull Bill50x
:lol: :lol: :lol: Carl! Kom och rädda oss!

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det är märkligt att efter alla dessa år förstår fortfarande inte folk att source first betyder att man måste ha riktigt dåliga förstärkare och högtalare för att det ska låta riktigt bra.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag tycker det är märkligt att efter alla dessa år förstår fortfarande inte folk att source first betyder att man måste ha riktigt dåliga förstärkare och högtalare för att det ska låta riktigt bra.
:lol: :lol: :lol:

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, du bekräftar bara att du inte förstår ett dyft av tune dem method.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00