Det är så brutal skillnad på passiv och aktiv drift att jag i vissa lägen faktiskt skulle åsidosätta source-first utan att blinka.. "Källan
och aktivt är viktigt" skulle jag nästan säga.
Demade lustigt nog just passivt vs aktivt på mina Ninka förra veckan när jag flyttade kort mellan stegen (jo, Linn har rätt, bästa steget SKA till diskanten) och fastän en initial känsla av "hmm passivt funkar ändå" uppstod så förbyttes den raskt i "å fyy fan, aktivt är såååå mycket bättre". Det är faktiskt fortfarande för mig en knäckande stor skillnad (trodde jag skulle vara avtrubbad då jag hört den förut).
Dock när det gäller Katan så uppstår ju ett dilemma - 'bättre/renare' vs 'hmm saknas ett par oktaver här...'. Det går lixom inte komma runt att det finns ganska mycket musikaliskt värde i dom oktaver som stativare väljer att inte spela.. I din sits skulle jag personligen först köpa Ninka, faktiskt. Jag är nämligen inte en av dom som håller Katan högre på något sätt.
Sen vad gäller just Sizmik så skulle jag inte kunna köra med en sub som bottnar så tidigt - subbar är för mig Linns akilleshäl då man i mina ögon måste pynta 27,000kr och uppåt för att få något användbart. Jag imponeras inte av att det låter ruskigt bra mellan klicketiklickandet man hör när talspolen slår i

.
Så, säkert inte vad du vill höra, men min åsikt: Ninka, sen aktivt. Ännu hellre både och samtidigt, eftersom steget Katan->Ninka släpper fram mer av musiken men lämnar kvalitéten någorlunda "i samma division". Rytmen blir helt annan dock när man får tillgång till basgångar osv på ett annat sätt. Att sen aktivera när du har någorlunda fullrange (OK, det är inte Keltik..) .. ja det är bara hålla i sig - anläggningen tar klivet från bra till nästan påträngande välljudande. Man hajjar till även åratal efter aktiveringen över hur obekymrad anläggningen faktiskt låter. Effortless, som Jan (tror jag det var) uttryckte det - mycket bra beskrivning.
/aktivt-övertygad till en nästan löjlig grad