selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 01:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Uppgraderingstips
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Om ekonomin tillåter kommer det snart att bli en uppgradeing hemma hos mig, frågan är vad jag ska satsa på, de alternativ jag har är följande:

1. 1 LK140 och aktiva kort

2. Sizmik 10"

Lirar nu på Katan, LK140, Kairn, LK1 samt LP12. Är det någon här som lyssnat på aktiva Katan vs. passiva? Är grymt sugen på båda alternativen, frågan är vad som är smartast. Tanken är att inte behöva uppgradera ytterligare en gång till på högtalarsidan på lång tid framöver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 16:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Det finns bara ett alternativ Fredrik och det är det du nämner först! Aktivt är så jäkla mkt skojigare! Har bara hört dem aktivt en gång, med just 140or, och det gick inte av för hackor vill jag lova


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ingen tvekan - go aktiv!
Dessutom drar du nytta av LINN aktiv kampanj = ännu bättre


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det är så brutal skillnad på passiv och aktiv drift att jag i vissa lägen faktiskt skulle åsidosätta source-first utan att blinka.. "Källan och aktivt är viktigt" skulle jag nästan säga.

Demade lustigt nog just passivt vs aktivt på mina Ninka förra veckan när jag flyttade kort mellan stegen (jo, Linn har rätt, bästa steget SKA till diskanten) och fastän en initial känsla av "hmm passivt funkar ändå" uppstod så förbyttes den raskt i "å fyy fan, aktivt är såååå mycket bättre". Det är faktiskt fortfarande för mig en knäckande stor skillnad (trodde jag skulle vara avtrubbad då jag hört den förut).

Dock när det gäller Katan så uppstår ju ett dilemma - 'bättre/renare' vs 'hmm saknas ett par oktaver här...'. Det går lixom inte komma runt att det finns ganska mycket musikaliskt värde i dom oktaver som stativare väljer att inte spela.. I din sits skulle jag personligen först köpa Ninka, faktiskt. Jag är nämligen inte en av dom som håller Katan högre på något sätt.

Sen vad gäller just Sizmik så skulle jag inte kunna köra med en sub som bottnar så tidigt - subbar är för mig Linns akilleshäl då man i mina ögon måste pynta 27,000kr och uppåt för att få något användbart. Jag imponeras inte av att det låter ruskigt bra mellan klicketiklickandet man hör när talspolen slår i ;).

Så, säkert inte vad du vill höra, men min åsikt: Ninka, sen aktivt. Ännu hellre både och samtidigt, eftersom steget Katan->Ninka släpper fram mer av musiken men lämnar kvalitéten någorlunda "i samma division". Rytmen blir helt annan dock när man får tillgång till basgångar osv på ett annat sätt. Att sen aktivera när du har någorlunda fullrange (OK, det är inte Keltik..) .. ja det är bara hålla i sig - anläggningen tar klivet från bra till nästan påträngande välljudande. Man hajjar till även åratal efter aktiveringen över hur obekymrad anläggningen faktiskt låter. Effortless, som Jan (tror jag det var) uttryckte det - mycket bra beskrivning.

/aktivt-övertygad till en nästan löjlig grad

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Just det - effortless är det hitills bästa uttrycket jag komit på.
Låter helt enkelt LIVE, en sk "högtalarna försvinner känsla"
Svårt att förklara men de som demat passivt vs. aktivt vet... :lol:

Har heller aldrig fått kläm på subbar, full range högtalare ÄR bättre.
Men Ninka full range?? nej inte riktigt.
Du får helt enkelt dema Katan/Ninka om du är sugen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 17:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Eftersom fredde bytte ut sina Ninka mot Katan känns det väl kanske inte så troligt att det blir något steg tillbaka...

Jag säger samma sak - gå aktivt. Om du uppenbarligen kan leva med den basförlust det inneburit att gå från Ninka till Katan lär du klara av den även aktivt 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 17:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Fasen, allt prat om aktivt får mig att bli sugen också. TYST MED ER! Jag sitter ju nöjd...eller... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nej, Ninka är inte aktuell, det finns anledningar till att jag sålde dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ayn wrote:
Fasen, allt prat om aktivt får mig att bli sugen också. TYST MED ER! Jag sitter ju nöjd...eller... :?
mm... bara en liten LK140 till så. Men Ayn? du har väl en 2250? då har du verkligen inget att gnälla om på slutstegsfronten. 2250 är ju bara fööör bra. Usch! Ge mig pengar!

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Men Ninka full range?? nej inte riktigt.
I aktivt läge klarar dom sig hyggligt faktiskt, med mina mått mätt iaf. Funderade massor på sub innan aktiveringen, men har aldrig gjort det sen dess (för hifi-syfte iaf - för hemmabiosyfte fortsätter det klia efter en PB2+ eller liknande..).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 19:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
henriklh wrote:
Ayn wrote:
Fasen, allt prat om aktivt får mig att bli sugen också. TYST MED ER! Jag sitter ju nöjd...eller... :?
mm... bara en liten LK140 till så. Men Ayn? du har väl en 2250? då har du verkligen inget att gnälla om på slutstegsfronten. 2250 är ju bara fööör bra. Usch! Ge mig pengar!

/Henrik

Näe han har bara ett Klout-steg :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 19:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Näe, jag vill inte påstå att jag gnäller :) Men du vet, det är som alltid...bra kan bli bättre. Men jag känner ingen som helst brådska att ändra på något i systemet nu. Klout är inte 2250, men att döma av hur nöjd jag är med det kan det inte vara långt ifrån!

Men hursomhelst, on-topic...Katan går ju faktiskt ner till 60Hz istället för 70Hz aktivt. Så en del mer bas får man ju (även om det fortfarande kanske är lite sparsamt).
Vill man bli HELT nöjd är det nog både sub och aktivt som gäller faktiskt. Men om jag skulle börja nånstans vore det aktivt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1661
Jag rekommenderar att du köper en till LK140 och aktiva kort först.

Oavsett om du köper alt. 1 eller alt. 2 först så tror jag att du kommer att vilja ha både
aktiva Katan och en Sizmik så småningom. (Minst en :D )

Du kommer inte att behöva byta högtalare inom lång framtid. Jag anser även att du har gjort
rätt i att byta ut Ninka mot, snart, aktiva Katan. Jag spelar själv på aktiva Katan och kan intyga
att det låter bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 07:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
daniel.n wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Men Ninka full range?? nej inte riktigt.
I aktivt läge klarar dom sig hyggligt faktiskt, med mina mått mätt iaf. Funderade massor på sub innan aktiveringen, men har aldrig gjort det sen dess (för hifi-syfte iaf - för hemmabiosyfte fortsätter det klia efter en PB2+ eller liknande..).
Gillar första meningen i din länk:
Quote:
If you have a large room, or simply an insatiable appetite for powerful, deep and subtle bass[...]
:shock:
daniel.n wrote:
Sen vad gäller just Sizmik så skulle jag inte kunna köra med en sub som bottnar så tidigt - subbar är för mig Linns akilleshäl då man i mina ögon måste pynta 27,000kr och uppåt för att få något användbart. Jag imponeras inte av att det låter ruskigt bra mellan klicketiklickandet man hör när talspolen slår i ;).
Vad menar du? Bottnar subben när du använder den alltså? Det var inte illa spelat av dig...


Last edited by Sony on Thu Sep 30, 2004 07:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 07:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
En till lk140 eller 5125:a? Det är ju inte sååå stora pengar emellan om man ser begagnat (privat eller hos handlare). 5125 ska väl vara snäppet bättre men inte har så väldigt mycket kraft. Kan det tala emot det eftersom Katan är rätt så trögdrivna.. :?:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited