selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 09:35 
Bill50x wrote:
Prissättningen är idag helt utanför det rimligas gräns. För några år sedan (okejrå, många år sedan...) var en LP12:a MYCKET rimligt prissatt i förhållande till prestanda och konkurrenter. Det är den inte idag. Om man idag vill spela sina gamla vinyler med rimlig/god behållning, finns det spelare för en tiondel av kostnaden (för en LP12:a) som är nästan lika bra. Och med "nästan" menar jag att med 90% av tillgängliga vinylskivor kommer man oftast inte höra någon skillnad överhuvudtaget. Dessutom är Linns MC-pickuper inte några underbarn när det gäller spårning, en tidigare Sumiko Blue Point Special seglar igen skivor där Arkiven snubblar och står på näsan. Prisskillnad 15.000 kronor och en ljudskillnad som man kan leva med utan problem.
Jag håller med dig om mycket, och avundas på sätt och vis din "öppna" inställning till det vi håller på med. Många produkter ÄR överprisatta, men faktum kvarstår att vissa kan tänka sig att betala en stor summa pengar enbart om något ÄR bättre, oavsett HUR mycket bättre det är.

När du skriver att du hittat en skivspelare för tiondelen av priset för din LP12:a som låter lika bra blir jag minst sagt förvånad. 1) Varför äger du då LP12:an istället för den billigare maskinen? För att den är snyggare? :roll: 2) Använder du tunedem när du jämför, eller är det bara ljudanalys, spårning osv? 3) Vilken är spelaren? :shock:

Sist jag deltog i en sån jämförelse var det topp LP12 mot Rega P9. Några av mina bekanta som är LP12-ägare tyckte att Regan spelade mycket bra, och var helt i klass med LP12. Själv tyckte jag helt ärligt att matchen var över efter 10 sekunder. Det låter onekligen som skygglappar, men (tyvärr) handlade det inte om sånt den här gången...

Sen blir jag chockad/orolig när du gör en hypotetisk jämförelse mellan CD12 och Pioneer. CD12 är det bästa i CD-väg som Linn har producerat, och anser att det är värt 180k. Om du har handlat Linn-hifi för så stora summor som jag antar att du har gjort måste du väl ha större förtroende för Linns utvecklare? Jag anser inte att det är att ha skygglappar, jag anser att om ett CD12-inköp överhuvudtaget ska vara realistiskt ska man inte behöva jämföra den med alla skräpspelare som finns på marknaden. Om man tycker sig behöva det är inte CD12 rätt spelare, det är jag säker på!

Annars - jag håller med dig om mycket av det du skriver och tycker att dina åsikter är hälsosamma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Hoppsan, att jämföra Pioneer 668 och CD12...ptja, man ska ju alltid hålla alla sinnen öppna, men jag är nog fördomsfull nog att säga att jag tror mig vara rätt säker på hur den duellen slutar :)
Hehe.. jag är lika övertygad som du att CD12:an drar längsta strået. Men jag är inte lika övertygad att skillnaden är värd 172.000:-. Jag är inte heller övertygad att Genki och Ikemi utklassar 668:an. Jag är ganska säker på att det finns en transport/separat DAC-kombination av "icke-Linn" fabrikat som kan utmana dessa två spelare. Men tyvärr, man ser ytterst sällan dessa jämförelser.

/ B
Men jämför då! Personligen så har jag vid några enstaka tillfällen haft möjlighet att lyssna på lite dyrare system från andra tillverkare än Linn och förutom ett Naimsystem (som jag faktiskt blev lite kär i) så har det varit skräp. Rent ut sagt. Är man van vid att utvärdera system med hjälp av musiken så kommer man från ett helt annat håll än många "ljud-freaks". Jag tror att det är det som är mest provocerande.

Se bara vad som hände när Bonnec kom och gjorde en produkt som faktiskt hade Musikaliska kvalitéer som utklassade Linns motsvarighet (Karin). Massor av Linn-ägare blev överlyckliga och köpte Timpano (Sportbilsentusiestet t ex). Det är inte alls frågan om några skygglappar. Linn (tillsammans med Naim) är närmast unika i sitt sätt att under 30 års tid ha jobbat mot ett och samma mål - musikalitet.

Nu när jag satt och skriev det här så gick jag in på bonnecs sida www.bonnec.de och såg att dom har kommit med nya grejer! Askul! Är det någon som har hör om dem?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller nog inte riktigt med att allt annat än Linn är skräp. Jag tycker att det finns massor av bra hifi av olika fabrikat. Tex har jag en god vän (musiker) som har mark levinson, dcs och sonus faber stradivarius. (Han älskar musik och är helt ointresserad av teknik)

Jag kan sammanfatta det systemet som "helt fantastiskt". Jag hör instrument jag aldrig hört, rytmen kommer ut ut musiken, jag hör basmelodier där jag hemma bara hört att det finns något ljud där nere. Det fanns ärligt talat inte en enda parameter oavsett hur man vill utvärdera och jämföra mitt och hans system där mitt system ens var i närheten. Vilket med tanke på de olika prislapparna är ganska naturligt.

Så jag tycker definitivt inte att det bara är Linn som kan spela musik och att alla andra märken bara producerar ljud. Vidare ser jag det inte som att det är bara linnister som är "upplysta" och har sett sanningen medan alla andra musik och hifi intresserade bara lyssna på ljud för att de inte begriper bättre.

För mig är det närmast en fråga om tycke och smak. Inom mina budgetramar tycker jag att Linn har gjort ett bra jobb, och jag gillar det, men det finns annat också i hifibutikerna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
Jag håller nog inte riktigt med att allt annat än Linn är skräp.
Det har jag inte påstått.
Quote:
Vidare ser jag det inte som att det är bara linnister som är "upplysta" och har sett sanningen medan alla andra musik och hifi intresserade bara lyssna på ljud för att de inte begriper bättre.
Det har jag inte heller påstått.

Men visst. Jag har inte nån särskillt omfattade erfarenhet av hifi handlare, men dom gånger jag har varit hos "andra" (hehe) så har det nästan alltid varit som en parodi. Dom har snackat om hur djupt den lilla högtalaren spelar eller om den klara diskanten eller om det välupplösta mellanregistret. Men musiken har låtit osammanhängande och oengagerande. Det är min (begränsade) erfarenhet.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag kan bara rekmendera att gå ut och prova lite andra affärer/märken. Jag gillar både Linn och de linnhandlare jag har besökt, men man måste ju också lyssna på annat för att bilda sig en uppfattning. Vad handlaren pratar om (diskant, mHz et) spelar ju inte någon roll, vi Linnister vet ju vad det är som gäller (tune dem :D ), så det "pladdret" är ju bara att strunta i och lyssna på prylarna i stället. Som vi alltid säger att man ska göra.........

Ska man hårdra det lite baserat på egna erfarenheter och köpbeteende så är det väl undefär så här. Vi linnister pratar ju alltid om att hur viktigt det är att lyssna på prylarna, men samtidigt går vi aldrig och lyssnar på något annat än Linn.......utan bildar oss en uppfattning ändå.

Sedan tycker jag väl personligen inte att tune dem säger allt. Det måste vara skoj att lyssna också och jag tycker att det är njutbart att höra tex Nora Jones röst verklighetstroget oavsett vad Ivor har för synpunkter på det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 15:58 
ulfbnilsson wrote:
Vi linnister pratar ju alltid om att hur viktigt det är att lyssna på prylarna, men samtidigt går vi aldrig och lyssnar på något annat än Linn.......utan bildar oss en uppfattning ändå.
Nu generaliserar du... :?

Jag går ofta på hifimässor och försöker besöka andra hifiaffärer när nån
intressant produkt släppts. Sist jag var i stockholm besökte jag inte mindre
än tre icke-Linn-handlare, det var mycket trevligt och givande! Jag anser mig
ändå vara Linnist. Efter ett tag ledsnar man ju, särskilt när man inser att man
har hittat så "rätt" med Linn, men att helt sluta utvärdera annat skulle jag
aldrig göra.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jo det var ju liksom det jag skrev i meningen innan citatet..........

Hursom helst så har jag ändå uppfattningen av att många Linnister, inklusive mig själv, inte är särskilt intresserade av andra märken. Ofta hävdar vi ju också att Linn spelar musik medan andra märken spelar ljud eller är bara för tekniker. Jag tror snarare att musik kan reproduceras på många olika sätt.

Jag tror också att handlarens roll är viktig. I england verkar det tex vara vanligt att man kombinerade (innan Akurate serien kom i alla fall) Linn med B&W. Många talade sig tex varma över Klimax i kombination med B&W 805 Signature. Men hur ofta hör vi någon här på forumet som har varit på hifi-klubben och tycker att det var super och att man är jättenöjd med sina B&W?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Märkligt, B&W vill de flesta Linnhandlare i det här landet inte ta i med en tång ens, av det jag själv lyssnat på B&W förstår jag varför.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 16:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det sista du säger är helt sant Ulf, det är lite synd att de flesta här har rena Linn-system. Weezer är ju bra exempel på en mix, men det är ganska få av dem. Vore klart kul att veta fler som har en del Linn-prylar men inte rakt igenom. Men de kanske inte är lika intresserade av ett sådan här forum.. :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 16:42 
ulfbnilsson wrote:
jo det var ju liksom det jag skrev i meningen innan citatet..........
Oh, jag misstolkade ditt inlägg.

Då håller jag med dig helt och hållet.

Angående B&W+Linn tycker jag att det fungerar jättebra. Har själv testat
B&W 804 i hemmiljö med Wakonda+LK85 och det lät bra, men inte alls
lika bra som Ninka. Jag tror att de flesta Linnister anser att högtalarna
spelar minst roll i signalkedjan. Har man Linn i övrigt tror jag att de flesta
Linnisterna kan lyssna på B&W. Men om man går till Hifiklubben för demo
blir det ju oftast på nån usel NAD cd-spelare och då är det ju inte
konstigt att demon slutar som den gör... Kanske inte B&Ws fel...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 17:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Jul 14, 2004 20:25
Posts: 70
Location: Uppsala
Samma märke rakt igenom är stil och klass... skulle aldrig stå ut med prylar från olika företag. Mitt ex tjatade alltid om hur viktigt det var med shampoo och balsam i samma märke för att de samverkade etc (se kvinnor...) och än viktigare känns det i hifi-fallet.. Mina lådor matchar, logorna ser snygga ut ihop och behöver jag service kan jag välja mig till samma återförsäljare...

_________________
Murmel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo visst är det lite konstigt att många svenska linnister tycker att B&W är crap medan i England så är den kombinationen med som flera "suggested systems" hos en handlare som verkar väldigt seriös (http://www.billyvee.co.uk). Eller så är det kanske bara så enkelt att man tycker lite olika.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 17:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Som redan nämnts tror jag också att det beror mycket på i vilket sammanhang man har chansen att lyssna på B&W här i Sverige. Hifiklubben har en i mina ögon minst sagt märklig filosofi när de brassar på med riktigt feta högtalare i en stor del av sina butiker medan de prylar som faktiskt klarar av att driva dem inte finns i mer än ett fåtal utvalda "centers". Inte konstigt då att man inte blir särskilt sugen på B&W när de är kända för att vara krävande på elektroniken bakom sig - ännu mer än vad många andra högtalare kan vara dvs.

Har lyssnat på B&W Nautilus 802 både på Hifiklubben och i samband med en forumträff för HF.nu. I bägge sammanhangen tyckte jag de lirade mer imponator-hifi än Linn-hifi så att säga ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 17:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Tjagge wrote:
Du, New Order, som har haft Linn men övergått till andra märken vad jag förstår.
Vilka likheter/olikheter ser du?
Oj då,svåra frågor men jag ska försöka att besvara dom så gott det går.

Egentligen är det sig ganska likt.Då som nu funderar man i vad nästa uppgradering ska bli.Men jag har ett större urval nu!Betydligt större!
Det var iofs en trygghet med Linn.Man hade uppgraderings-stegen klar i samma ögonblick som man blev anhängare s.a.s.
Quote:
Vad fick dig att byta?
Många orsaker,men främst Sonus Faber Cremona.Efter min första lyssning på Bossanova audio med dessa så var jag fast.Mitt eget linn system lät så livlöst när jag kom hem att jag beslöt mig ganska fort (för att vara jag) att försöka sälja hela klabbet!
Jag var dessutom frustrerad över Linn och deras val att prioritera high end produkter.Det kändes som om dom ignorerade en vanlig svensson och inriktade sig på rika japaner!
Quote:
Varför behöll du inte vissa Linn produkter tex en lp eller cd-spelare?
Jag provade Genkin till de grejor som jag har nu men den fungerade inte bra i det här systemet.Det lät ljust och tunt,därför fick den gå.Linns signal och högtalarkablar testade jag också men dessa var en katastrof i jämförelse med andra,att dom också fick gå.
Quote:
Tycker dessa frågor skulle kunna vara roliga att få besvarade av en som har testat båda "sidorna". För visst går detta ämne att disskutera på en vettig nivå
Absolut.Jag sitter helnöjd nu och har aldrig ångrat mitt beslut att lämna linn,men jag har samtidigt förståelse för er som kör med linn och gillar det.Inget av alternativen är fel.Allt är bara en fråga om tycke och smak,och att ha skoj när man lyssnar på musik.

Mvh new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mortifikator Crenshaw wrote:
Bill50x wrote:
Prissättningen är idag helt utanför det rimligas gräns. För några år sedan (okejrå, många år sedan...) var en LP12:a MYCKET rimligt prissatt i förhållande till prestanda och konkurrenter. Det är den inte idag. Om man idag vill spela sina gamla vinyler med rimlig/god behållning, finns det spelare för en tiondel av kostnaden (för en LP12:a) som är nästan lika bra. Och med "nästan" menar jag att med 90% av tillgängliga vinylskivor kommer man oftast inte höra någon skillnad överhuvudtaget. Dessutom är Linns MC-pickuper inte några underbarn när det gäller spårning, en tidigare Sumiko Blue Point Special seglar igen skivor där Arkiven snubblar och står på näsan. Prisskillnad 15.000 kronor och en ljudskillnad som man kan leva med utan problem.
Jag håller med dig om mycket, och avundas på sätt och vis din "öppna" inställning till det vi håller på med. Många produkter ÄR överprisatta, men faktum kvarstår att vissa kan tänka sig att betala en stor summa pengar enbart om något ÄR bättre, oavsett HUR mycket bättre det är.

När du skriver att du hittat en skivspelare för tiondelen av priset för din LP12:a som låter lika bra blir jag minst sagt förvånad. 1) Varför äger du då LP12:an istället för den billigare maskinen? För att den är snyggare? :roll: 2) Använder du tunedem när du jämför, eller är det bara ljudanalys, spårning osv? 3) Vilken är spelaren? :shock:

Sist jag deltog i en sån jämförelse var det topp LP12 mot Rega P9. Några av mina bekanta som är LP12-ägare tyckte att Regan spelade mycket bra, och var helt i klass med LP12. Själv tyckte jag helt ärligt att matchen var över efter 10 sekunder. Det låter onekligen som skygglappar, men (tyvärr) handlade det inte om sånt den här gången...

Sen blir jag chockad/orolig när du gör en hypotetisk jämförelse mellan CD12 och Pioneer. CD12 är det bästa i CD-väg som Linn har producerat, och anser att det är värt 180k. Om du har handlat Linn-hifi för så stora summor som jag antar att du har gjort måste du väl ha större förtroende för Linns utvecklare? Jag anser inte att det är att ha skygglappar, jag anser att om ett CD12-inköp överhuvudtaget ska vara realistiskt ska man inte behöva jämföra den med alla skräpspelare som finns på marknaden. Om man tycker sig behöva det är inte CD12 rätt spelare, det är jag säker på!

Annars - jag håller med dig om mycket av det du skriver och tycker att dina åsikter är hälsosamma.
Tack för dom vänliga orden :-)
Jo, jag har stort förtroende för Linns utvecklare. Men jag anser att dom ibland är lite för hårt fokuserade på vissa parametrar. Det jag gillar med Linn är just fokuseringen på musiken och inte ljudet. Klart hälsosamt. Men det finns en gräns hur dåligt ljudet kan vara innan jag reagerar. Basic-pickupen, för att ta en gammal synd från tidigt 80-tal som exempel, belyser klart min åsikt.
Varför jag kör en LP12:a istället för något lika bra till 10% av kostnaden? Det finns flera skäl. En är att jag i början på 80-talet hade en sådan som lät alldeles utmärkt och var anständig i pris. Den stals vid ett inbrott, och när jag i slutet på 80-talet fick in lite kosing i en klump köpte jag helt enkelt en ny. Den gick några år, sedan packades den ner i väntan på att renoveringen av min lägenhet skulle bli kvar. Byggdam är inte kul i mekaniska komponenter :-) Och för två år sedan packades spelaren upp, likvida medel för uppgradering infann sig. Och här sitter jag med en spelare som idag kostar 100 tusen. Och jag beklagar mig inte alls, det låter förbannat bra. Dessutom känns kvaliteten otroligt bra, förutom slitdelar kommer jag aldrig behöva byta någonting i resten av mitt liv. Bara att slippa bry mig och bara njuta av musiken är värt en slant :-)

En anledning till uppgraderingen var att vid en provlyssning hos Anders Tonläge i Gbg hörde jag för första gången en Linn-pickup med tillhörande RIAA-steg som lät alldeles makalöst bra! Allt hängde ihop, från bas till diskant, speciellt den senare utan det karakteristiska "rassel-rassel" som ofta plågat Linns pickuper. Skillnaden mellan min tidiga Lingo och den senaste versionen var tydlig om än inte våldsamt stor.

Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig men det är inte någon speciell spelare jag hänvisar till när jag åsyftar något som låter i stort sett lika bra som LP12:an. Men några spelare jag hört, med varierande pickuper etc, har ofta låtit ungefär lika bra. Vid direkt jämförelse låter LP12:an bättre, men jag skulle kunna leva lycklig även med den andra spelaren. Vid hårt utstyrda maxi-12or låter däremot LP12:an sämre pga risig spårningsförmåga.

När det gäller jämförelsen CD12 och Pioneer 668 - den var hypotetisk. Som jag skrev, jag är helt övertygad om att CD12:an är bättre, frågan är om skillnaden är värd merkostnaden. Och man ska vara försiktig att sätta likhetstecken mellan lågt pris och "skräpspelare". Ta cd12:ans "låda" urfräst i ett stycke aluminium. Hur mycket bidrar den till välljudet, vad kostar den? Troligen mer än vad många mycket kompetenta spelare kostar. Utan att veta, jag gissar att en intelligent lösning på "lådproblemet" (vari det nu skulle bestå i) skulle kunna produceras för en bråkdel av cd12ans hölje. Redan här skulle en cd12a kunna pressas 10-20 tusen i pris. Unidiskspelarna har ju inte alls ett lika luxuöst hölje. Men här är jag ute på hal is, har inte jämfört cd12an med Unidiskspelarna. Dom är å andra sidan så olika att det är otroligt svårt att förklara eventuella ljudande skillnader på någon specifik detalj.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited