Mortifikator Crenshaw wrote:
Bill50x wrote:
Prissättningen är idag helt utanför det rimligas gräns. För några år sedan (okejrå, många år sedan...) var en LP12:a MYCKET rimligt prissatt i förhållande till prestanda och konkurrenter. Det är den inte idag. Om man idag vill spela sina gamla vinyler med rimlig/god behållning, finns det spelare för en tiondel av kostnaden (för en LP12:a) som är nästan lika bra. Och med "nästan" menar jag att med 90% av tillgängliga vinylskivor kommer man oftast inte höra någon skillnad överhuvudtaget. Dessutom är Linns MC-pickuper inte några underbarn när det gäller spårning, en tidigare Sumiko Blue Point Special seglar igen skivor där Arkiven snubblar och står på näsan. Prisskillnad 15.000 kronor och en ljudskillnad som man kan leva med utan problem.
Jag håller med dig om mycket, och avundas på sätt och vis din "öppna" inställning till det vi håller på med. Många produkter ÄR överprisatta, men faktum kvarstår att vissa kan tänka sig att betala en stor summa pengar enbart om något ÄR bättre, oavsett HUR mycket bättre det är.
När du skriver att du hittat en skivspelare för tiondelen av priset för din LP12:a som låter lika bra blir jag minst sagt förvånad. 1) Varför äger du då LP12:an istället för den billigare maskinen? För att den är snyggare?
2) Använder du tunedem när du jämför, eller är det bara ljudanalys, spårning osv? 3) Vilken är spelaren?
Sist jag deltog i en sån jämförelse var det topp LP12 mot Rega P9. Några av mina bekanta som är LP12-ägare tyckte att Regan spelade mycket bra, och var helt i klass med LP12. Själv tyckte jag helt ärligt att matchen var över efter 10 sekunder. Det låter onekligen som skygglappar, men (tyvärr) handlade det inte om sånt den här gången...
Sen blir jag chockad/orolig när du gör en hypotetisk jämförelse mellan CD12 och Pioneer. CD12 är det bästa i CD-väg som Linn har producerat, och anser att det är värt 180k. Om du har handlat Linn-hifi för så stora summor som jag antar att du har gjort måste du väl ha större förtroende för Linns utvecklare? Jag anser inte att det är att ha skygglappar, jag anser att om ett CD12-inköp överhuvudtaget ska vara realistiskt ska man inte behöva jämföra den med alla skräpspelare som finns på marknaden. Om man tycker sig behöva det är inte CD12 rätt spelare, det är jag säker på!
Annars - jag håller med dig om mycket av det du skriver och tycker att dina åsikter är hälsosamma.
Tack för dom vänliga orden

Jo, jag har stort förtroende för Linns utvecklare. Men jag anser att dom ibland är lite för hårt fokuserade på vissa parametrar. Det jag gillar med Linn är just fokuseringen på musiken och inte ljudet. Klart hälsosamt. Men det finns en gräns hur dåligt ljudet kan vara innan jag reagerar. Basic-pickupen, för att ta en gammal synd från tidigt 80-tal som exempel, belyser klart min åsikt.
Varför jag kör en LP12:a istället för något lika bra till 10% av kostnaden? Det finns flera skäl. En är att jag i början på 80-talet hade en sådan som lät alldeles utmärkt och var anständig i pris. Den stals vid ett inbrott, och när jag i slutet på 80-talet fick in lite kosing i en klump köpte jag helt enkelt en ny. Den gick några år, sedan packades den ner i väntan på att renoveringen av min lägenhet skulle bli kvar. Byggdam är inte kul i mekaniska komponenter

Och för två år sedan packades spelaren upp, likvida medel för uppgradering infann sig. Och här sitter jag med en spelare som idag kostar 100 tusen. Och jag beklagar mig inte alls, det låter förbannat bra. Dessutom känns kvaliteten otroligt bra, förutom slitdelar kommer jag aldrig behöva byta någonting i resten av mitt liv. Bara att slippa bry mig och bara njuta av musiken är värt en slant
En anledning till uppgraderingen var att vid en provlyssning hos Anders Tonläge i Gbg hörde jag för första gången en Linn-pickup med tillhörande RIAA-steg som lät alldeles makalöst bra! Allt hängde ihop, från bas till diskant, speciellt den senare utan det karakteristiska "rassel-rassel" som ofta plågat Linns pickuper. Skillnaden mellan min tidiga Lingo och den senaste versionen var tydlig om än inte våldsamt stor.
Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig men det är inte någon speciell spelare jag hänvisar till när jag åsyftar något som låter i stort sett lika bra som LP12:an. Men några spelare jag hört, med varierande pickuper etc, har ofta låtit
ungefär lika bra. Vid direkt jämförelse låter LP12:an bättre, men jag skulle kunna leva lycklig även med den andra spelaren. Vid hårt utstyrda maxi-12or låter däremot LP12:an sämre pga risig spårningsförmåga.
När det gäller jämförelsen CD12 och Pioneer 668 - den var hypotetisk. Som jag skrev, jag är helt övertygad om att CD12:an är bättre, frågan är om skillnaden är värd merkostnaden. Och man ska vara försiktig att sätta likhetstecken mellan lågt pris och "skräpspelare". Ta cd12:ans "låda" urfräst i ett stycke aluminium. Hur mycket bidrar den till välljudet, vad kostar den? Troligen mer än vad många mycket kompetenta spelare kostar. Utan att veta, jag gissar att en intelligent lösning på "lådproblemet" (vari det nu skulle bestå i) skulle kunna produceras för en bråkdel av cd12ans hölje. Redan här skulle en cd12a kunna pressas 10-20 tusen i pris. Unidiskspelarna har ju inte alls ett lika luxuöst hölje. Men här är jag ute på hal is, har inte jämfört cd12an med Unidiskspelarna. Dom är å andra sidan så olika att det är otroligt svårt att förklara eventuella ljudande skillnader på någon specifik detalj.
/ B