selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är lite uttråkad ;-) så jag lockar forumet med en liten fråga

Hur måste en LP12:a vara bestyckad för att slå Sneaky Ds i tune-dem shootout?

Räcker en LP12 (Cirkus)
Lingo 1
Ekos 1
Adikt

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom mixen på en LP-skiva ofta är bättre än på en CD så kan det troligen räcka med en skäligen enkel LP12:a. Om man förutsätter att fonogrammet (vinylen resp filen som spelas genom Sneakyn) är så lika som det bara är tekniskt möjligt, tror jag det krävs en ganska maxad LP12:a. Bara som en snabb enkel spekulation :-)

/ B

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 00:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej don T, en 12:a är ju en ganska (läs mycket) känslig finmekanisk produkt, som måste få lite "kärlek" då och då för att låta OK.

Men är den bara frisk och kry så räcker en "välinstallerad" LP12 (Cirkus) med, Lingo 1, Ekos 1, Adikt lätt till för att "tvåla till" en Sneaky och kanske till och med ge en Klimax DS utan Dynamik, en tuff match :P

En DS spelare är ju själv, "snudd på underhållsfri", men lite "tålamodshöjande" data pyssel, då och då får man nog kallt räkna med, för att hålla igång kringutrustningen :wink: Eller som en kompis brukar säga; "-Fan vad mycket fritid jag skulle ha om inte datorer fanns :!: "

Själv tycker jag att "gränsen för när", en DS-spelare blir tillräckligt bra, för att jag skall vilja lyssna på den aktivt, går vid en välinstallerad Akurate DS. Sneaky och Majik duger väl bäst till bakgrunds musik i köket....eller för all del i garaget. :wink:

Hare' bra MRTweak

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 01:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har precis gjort detta test idag. Förra veckan lämnade jag min LP12 till P&S i Göteborg för en genomgång, byte av alla slit delar. Min 12a består av Lingo 1, lp12 från 91, Akito 1, k9.
Egentligen så lämnade jag in den för att få den iordning för försäljning. Att få råd med en MDS istället för den sneaky jag har nu.
K9 var bara att slänga, helt kass. Det är förmodligen en del av anledningen varför min 12a stått i garderoben i många år.
Jag har dock ingen förstärkare jag kan koppla in 12an just nu heller så att beställa en ny pickup nu är inget alternativ och vid försäljning så skulle den säljas utan pick up.
Jag var hos P&S idag och vi tog en adikt från P&S's Majik LP12 och satte på min 12a.
Sedan lyssnade vi på 12an genom A kontrol/D, 2200/D, M109. Det lät riktigt bra och vi gick igenom ett par vinyl skivor. Vi kunde då inte göra en direkt jämförelse med Majik LP12, tyvärr. Men jag hörde ett par intressanta "hmm" av Martin.;)
Sedan tog vi en sneaky och kopplade till detta. Johnny Cash med låten Hurt, först på sneaky och sedan 12an...........
Min kära 12a som jag köpte ny 1991, var mycket roligare att lyssna på än sneakyn. Ett lugn i musiken och klang som sneakyn helt dolde.
Jag förväntade mig inte att 12an var bättre än sneaky och jag vill verkligen ha en MDS. Nu kommer jag absolut inte sälja Lp12an och jag kommer nöja mig med sneaky.

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla inlägg :)

MrT: Jo en 12:a kräver ju massa kärlek för att ge tillbaka och det är ju en del av ekvationen. Jag är allergisk mot datorer hemma dom ska bara funka och pysslas med så lite som möjligt ;-)

Bill: Helt rätt och det är ju också en anledning varför man vill ha en 12:a för att inspelningarna är bättre (60-70tal). Men annars är jag rätt säker på att det är som du säger att det krävs en rätt vass 12:a om inspelningen är likvärdig

Tolebjer: Intressant med ert test så räcker ju "min" 12:a gott och väl för att knäcka Sneaky i musikalitet

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Personligen väljer jag en 12a framför en Sneaky alla dagar i veckan. Och jag tycker inte att lite kärlek nån gång per år är mycket med tanke på hur mycket kärlek man får tillbaka resten av året.

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 10:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Eftersom mixen på en LP-skiva ofta är bättre än på en CD så kan det troligen räcka med en skäligen enkel LP12:a. Om man förutsätter att fonogrammet (vinylen resp filen som spelas genom Sneakyn) är så lika som det bara är tekniskt möjligt, tror jag det krävs en ganska maxad LP12:a. Bara som en snabb enkel spekulation :-)

/ B
Min erfarenhet är att om en skiva ursprungligen är mastrad för vinyl låter den i stort sett alltid bättre än motsvarande cd. Jag jämförde nyligen Abbey Road (originalpressning från England) på vinyl med min LP12a/Cirkus/Ekos II/T-Cable/Trampolin II/Lingo II/Adikt mot de nya remastrade FLAC filerna i 24bit/44.1Khz på min Akurate DS/Dynamik och vinyl var klart bättre. Varje gång jag har jämfört "äldre skivor" såsom the Clash eller Lou Reed så har vinyl alltid låtit klart bättre. Nya skivor köper jag dock på cd och har gjort så sedan mitten av 90-talet.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00