Jag har precis gjort detta test idag. Förra veckan lämnade jag min LP12 till P&S i Göteborg för en genomgång, byte av alla slit delar. Min 12a består av Lingo 1, lp12 från 91, Akito 1, k9.
Egentligen så lämnade jag in den för att få den iordning för försäljning. Att få råd med en MDS istället för den sneaky jag har nu.
K9 var bara att slänga, helt kass. Det är förmodligen en del av anledningen varför min 12a stått i garderoben i många år.
Jag har dock ingen förstärkare jag kan koppla in 12an just nu heller så att beställa en ny pickup nu är inget alternativ och vid försäljning så skulle den säljas utan pick up.
Jag var hos P&S idag och vi tog en adikt från P&S's Majik LP12 och satte på min 12a.
Sedan lyssnade vi på 12an genom A kontrol/D, 2200/D, M109. Det lät riktigt bra och vi gick igenom ett par vinyl skivor. Vi kunde då inte göra en direkt jämförelse med Majik LP12, tyvärr. Men jag hörde ett par intressanta "hmm" av Martin.
Sedan tog vi en sneaky och kopplade till detta. Johnny Cash med låten Hurt, först på sneaky och sedan 12an...........
Min kära 12a som jag köpte ny 1991, var mycket roligare att lyssna på än sneakyn. Ett lugn i musiken och klang som sneakyn helt dolde.
Jag förväntade mig inte att 12an var bättre än sneaky och jag vill verkligen ha en MDS. Nu kommer jag absolut inte sälja Lp12an och jag kommer nöja mig med sneaky.