selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 02, 2010 02:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Allesammans

Jag har fått ett nytt problem som jag inte besvärats av tidigare, det har börjat dista från vissa skivor, nya som gamla. Det är ungefär var tredje skiva som inte spelar riktigt rent. Det märks i regel på sången eller i vissa falla andra framträdande instrument, det blir SSS-ljud och liknande (allmän dist), ibland mer och ibland mindre. Det förstör ibland hela upplevelsen.

Jag har ändrat så mycket i min Hifi senaste månaderna så jag vet inte riktigt när det började men jag upplevde det mycket mycket sällan när jag hade LP12-kolektor-lk140-elac247. Nu har jag exakt samma LP12-Naim 202/200-Majik 109, och jag märker ju att systemet är mycket mer avslöjande nu förtiden och Naim är inte lika snäll som LINN när det gäller knaster och allmänna missljud. Men jag trodde inte man skulle behöva stå ut med massa SSS-ljud och allmän dist för det??

Jag använder Adikt pickup som endast är 6 månader gammal. Jag har använt det gröna pappret för att rengöra nålen regelbundet, ungefär 2-3 drag efter varannan skiva. Vad är det som skapar sån här dist? Är det skitig nål, skitiga skivor, statisk elektricitet?? Jag är nära min ideal stereo men detta är något som verkligen bekymmrar mig eftersom min inställning är att jag ska kunna njuta av alla mina skivor. Har jag skaffat ett för avslöjande system eller går det att få ordning på?

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan vara så enkelt att din nya förförstärkares phonoingång har mindre överstyrningsreserv och klipper vid oljud från skivan. Men jag har inga erfarenheter av några av dem (som återgivare av vinyl) så det är bara en teoretisk betraktelse.

Däremot undrar jag om du inte slipar din nål lite väl ofta? Visserligen är diamant ett hårt material men om jag inte missminner mig är "det gröna papperet" ganska kraftigt slipande? För flitig användning riskerar mao slita ut nålen i förtid.

Du har ju i princip bytt allt utom just LP12:an så det troliga är nog ändå att den tidigare kombinationen var mer förlåtande mot skivornas artefakter. Låter Majik 109 tex mer generellt ljusare än dina gamla Elac? Då kan ju det vara förklaringen.

/ B

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Två saker jag bums skulle göra är:

1. Få nålen undersökt i mikroskop. De flesta Adikt-spetsar är rakt monterade och av hög kvalitet, men jag har stött på riktigt usla exemplar.

2. Använd studslera för rengöring av nålen, som komplement till gröna papperet. Inte för att det låter som någon risk för slitage med din nuvarande användning av papperet (jag använder det ungefär lika ofta som du beskriver), utan för att studsleran tar bort beläggningar som papperet inte klarar.

Besvärande S-ljud är inte normalt, utan tecken på nåt fel.

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 14:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren!

Jag har samma grammofonförstärkare också, en Lejonklou Kinki2 så det ska inte vara problemet. Majik 109 och Naim känns väldigt ljusa i jämförelse med vad jag hade innan, Naim är mycket mer 'in your face' också med ett ganska så framträdande övre mellanregister. Jag misstänker att Naim är lite väl avslöjande men jag tänkte också att världens bästa källa ska väl klara av det? Kan det vara något med att volymen från Kinki blir för hög in i Naim förstärkeriet?

Skönt att höra att S-ljuden inte är något man bör acceptera. Jag ska köpa studslera idag om det finns i lager på Teknikmagasinet. Jag läste om det i en grym tråd på Lejonklou forumet också, hade varit svårt att komma på det själv :D Jag ska försöka få nålen kollad om jag bara hittar någon med utrustningen och kunskapen som krävs.

Jag ska börja med att kolla nålen och åtgärda eller utesluta den. Vad finns det för fler förklaringar till S-ljud och dist?

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 20:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad har du för arm? Kan nåltrycket ha ändrats? Vara för lågt?

Troligen så är det bara någon skit som brännt fast på nålspetsen, det låter verkligen inget kul!
Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 16:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag utgår från att att pickupen är rätt monterad, annars borde dina problem bli mycket värre i innerspår.

Jag brukar köra en AudioTechnica nålrengörare som komplement till gröna pappret, eftersom jag är övertygad om att de kompletterar varandra med att ta bort olika slags skit på nålen.

Ett annat tips är att kolla tonarmskabeln, om den har börjat ge sig i en kontakt kan det möjligen ge fräsande diskant. Jag var tvungen att byta kabel i en Akito på grund av kontaktproblem som efter hand ledde till komplett kabelbrott.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 16:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren!

Jag har faktiskt ganska tydligt ökande problem med innerspåren! Dock har min pickup monterats av Anders på tonläget så det borde ju vara riktigt gjort. Jag har också tänkt på kablarna, jag bytte nyligen interconnect mellan kinki och försteget, det måste jag prova att byta tillbaka.. Jag ska också få nålen kollad under nästa vecka. Har inte kommit iväg till teknikmagasinet ännu heller för studsleran, men ska nog svänga förbi där idag.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 17:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kolla gärna nålen rätt framifrån så att den står vinkelrätt mot skivan.

En oförsiktigthet kan ha böjt nålen, alternativt så har nålen aldrig varit riktigt rak, ens som ny.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag provat byta tillbaka interconnect (båda var svarta linn) och det blev ingen skillnad i S-ning, dock lät de lite olika (handlarlödda). Jag har också skaffat mig studslera från teknikmagasinet och doppad nålen i leran. Detta gjorde verkligen skillnad!! Det S-ar visserligen fortfarande men ljudet på alla skivor lyfte otroligt, mycket renare!!

Nålen ser väldigt rak ut på pickupen. Jag hade dock en liten nojja när jag köpte LP12an att arm var lite lite sned. Alltså att jag tyckte det såg ut som att hela pickupen satt snett, ungefär som hela armtuben skulle vara vriden. Jag avfärdade det dock som en nojja och det är svårt att se för det ser olika ut i olika vinklar. Har någon hört talas om att en armtube kan vara lite vriden??

Det var ju sommar när PUn monterades, kanske har den hamnat lite fel nu när det varit riktig vinter och torrt? Pga träet kanske förändras med fuktigheten?

Grymt irreterande för S-andet försvann som sagt inte även om ljudet blev bättre och renare efter studsleran..

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har första Ekos modellen. Jag har också exprimenterat med nåltryck utan att S-en försvinner.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 23:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om skivspelaren är ok så skulle det säkert kunna vara rummet som spökar.
Brukar märkas när man uppgraderar om något är fel.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lustigt att du nämnder det Jonas. Jag satt precis och tyckte att, fan det är ju samma sak på tv:n, massa S-ljud. Men inte kan det väl vara rummet tänkte jag ungefär 10min innan jag såg ditt inlägg. Men du menar alltså att rummet kan ha denna effekt? Eller är det tv högtalarna som spökar kanske? Tyvärr kan jag inte komma ihåg om tv altid har låtit så. Vad kan man göra åt ett S:ande rum?

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Lustigt att du nämnder det Jonas. Jag satt precis och tyckte att, fan det är ju samma sak på tv:n, massa S-ljud. Men inte kan det väl vara rummet tänkte jag ungefär 10min innan jag såg ditt inlägg. Men du menar alltså att rummet kan ha denna effekt? Eller är det tv högtalarna som spökar kanske? Tyvärr kan jag inte komma ihåg om tv alltid har låtit så. Vad kan man göra åt ett S:ande rum?
Rummet i sig är inte S:ande. Om du inte gjort några förändringar i rummet medan du bytt högtalare och elektronik så lär knappast rummet vara "felet".

MEN, det kan ju vara så att rummet hela tiden har varit mindre lämpligt ur just detta avseende men att byte till mer kompetent återgivningsutrustning ställt saker på sin spets. Det kan ju räcka med att diskantelementen i dina nuvarande högtalare har att annat spridningsmönster för att det ska låta annorlunda om din skivspelare.

Har du radio eller cd-spelare i ditt system? Låter dom också annorlunda på samma sätt?

/ B

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 10:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja det kan ju vara massa olika saker som spelar in. Först skulle jag kontrollera att utrusningen är ok.
Tex dåliga lödningar i högtalarkontakterna kan ge ett vasst ljud. Om man använder enkronor istället
för Skeets kan man i vissa fall få framträdande ess ljud.

Sen om rummet är allt för omöblerat kan det också spela in. En tjock matta mellan högtalarna
och soffan brukar fungera bra. Bokhyllor på sidoväggarna osv. Altså ett normalt möblerat rum
brukar bli bra.

Lycka till!

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonas wrote:
Sen om rummet är allt för omöblerat kan det också spela in. En tjock matta mellan högtalarna och soffan brukar fungera bra. Bokhyllor på sidoväggarna osv. Alltså ett normalt möblerat rum brukar bli bra.
Med dagens sparsmakade inredningsideal är nog till och med lite övermöblering att föredra :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00