selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 28, 2010 00:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej allihop,
Jag är ny här men har dagligen följt diskussionerna på forumet länge nu. Tack för alla tips och intressanta diskussioner!

Jag undrar om någon av er kunde vara snäll och hjälpa mig med ett problem som jag har? Jag har nyligen bytt från EAC till DBpoweramp för rippning. Jag är inte helt säker men jag upplever EAC som mer "imponerande" men DB som mer musikalisk, och det är ju trots allt det som gäller. Mitt problem är att DB rippar för fort trots att jag försöker ställa ned maxhastigheten till x4. Det går i ca x20-30 hastighet. Jag använder "secure mode". Hastigheten gör mig osäker på om jag verkligen får bästa möjliga rippar eller om det skulle gå att kräma ut lite till. Jag kör med en vanlig stationär Dell och orginal intern dvd-brännare av märket HL-DT-ST GSA-H31N. Det som har förändrats sedan jag använde EAC är att jag har uppdaterat från Vista till Win 7 64-bitars och gått från 1 till 4 gb internminne. Vet inte om detta betyder något men tänkte att jag skulle nämna det. Jag kan tillägga att jag inte är speciellt kunnig ifråga om datorer...
Jag vore verkligen tacksam för alla tips på hur jag ska lösa detta!

Linnsane

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 03:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser inte riktigt problemet. dB rippar snabbt, ja. Men i secure-läget så rippar den en andra gång och jämför. Skulle dB missa något pga hastigheten läser den om igen tills det är rätt.

Det händer att dB får läsa om tex vid repiga skivor och det kan ibland ta ganska lång tid. Då sjunker hastigheten rejält om disken är repig eller har andra problem.

/ B

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En detalj men ändå: det är väl i Ultra Secure-läget läsning sker två gånger. I Secure-läget sker läsning flera gånger enbart om det är något problem vid första läsningen vill jag minnas.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
En detalj men ändå: det är väl i Ultra Secure-läget läsning sker två gånger. I Secure-läget sker läsning flera gånger enbart om det är något problem vid första läsningen vill jag minnas.
Håller med.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 09:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag tror inte att hög hastighet behöver betyda att det blir sämre. När jag bränner skivor, vilket iofs inte är jätteofta, så tycker jag att det går bäst vid maximal hastighet. På lägre hastigheter upplever jag det som att det blir fler skrivfel.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Är det Accurate Rip som dBpoweramp förlitar sig på för att bedöma om det blev något fel vid första läsningen?

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Linncredible wrote:
Är det Accurate Rip som dBpoweramp förlitar sig på för att bedöma om det blev något fel vid första läsningen?
Ja - men inte enbart. Även en rad andra kontroller görs vid första läsningen som jag har förstått det (bl a används s k C2 pointers - mer finns att läsa på dBpoweramps webplats om exakt vad detta innebär). Man kan således efter en läsning få beskedet att rippningen var "secure" men "inaccurate".

Edit: korrigerat felskrivet ord ovan.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej. C2 Error info-tekniken är nog inte pålitlig eftersom att den är felimplementerad på vissa cd/dvd-enheter.

Varför jag frågade är att jag har rippat till flac och fått ett Accurate Rip-resultat som rapporterat att filen blivit korrekt. Trots det var den näst intill olyssningsbar. Rippade så klart om ljudspåret och fick samma Accurate Rip-resultat som första gången men skillnaden var att andra gången lät musiken från filen helt enligt förväntan.

Digitalteknik är intressant. :idea:

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
O, ja! :-) Jag har också rippat med olika förutsättningar och fått samma AcurateRip resultat, men olika musikupplevelse när jag spelar filerna. Skumt rent logiskt, men enkelt hörbart och förbaskat irriterande! Skulle det inte bli lättare när allt blev digitalt? Tror inte det...

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Okej. C2 Error info-tekniken är nog inte pålitlig eftersom att den är felimplementerad på vissa cd/dvd-enheter.

Varför jag frågade är att jag har rippat till flac och fått ett Accurate Rip-resultat som rapporterat att filen blivit korrekt. Trots det var den näst intill olyssningsbar. Rippade så klart om ljudspåret och fick samma Accurate Rip-resultat som första gången men skillnaden var att andra gången lät musiken från filen helt enligt förväntan.

Låter jättemärkligt. Vore intressant att veta vad det beror på. Var den första rippen alltså både "secure" och "accurate"? Har själv rippat ca 900 CD med "secure" (i linje med en del tidigare synpunkter här på Selleri om att secure skulle ge bättre resultat än ultra secure - hoppas innerligt att slippa rippa om allt med Ultra Secure...). Nån som "har bytt åsikt" och anser att Ultra Secure (typiskt sett) ger bättre Secure? C2 pointer-error tekniken förutsätter väl f ö att du har en cd-läsare som stödjer detta (kan testas i dBp om så är fallet eller ej). Det var mer ett exempel från min sida på en av flera kontroller som dBp gör.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en vän som förlorade nästan hela sin musiksamling pga haveri på hårddisk eller NAS.
När han rippat ca 200 skivor på nytt skulle han provlyssna. Då hade alla hans filer samma fel som mitt ovanstående exempel.
Han använde dBpoweramp med inställningen Secure.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Vore intressant att veta vad det beror på.
Ja verkligen.
Linncredible wrote:
C2 pointer-error tekniken förutsätter väl f ö att du har en cd-läsare som stödjer detta (kan testas i dBp om så är fallet eller ej).
Självklart. Men vad är man hjälpt av att ens cd/dvd-enhet har en teknik i sig när den inte kan ge ett pålitligt resultat. Ingenting.
Linncredible wrote:
Var den första rippen alltså både "secure" och "accurate"?
Jag rippar bara med EAC. Första rippen var Accurate, precis som andra rippen. Secure eller ej kan jag inte svara på.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:

Mycket intressant. Men all teknik kan gå fel. Felindikatorlampor som lyser i bilen fast inget är fel. Eller att du inte får en indikation på ett fel för att lampan är trasig...

Jag rippade en problematisk skiva (hembränd) med EAC, programmet tuggade hela natten för en enda låt men till slut rapporterade det att allt var OK. Behöver jag nämna att det inte ens gick att känna igen vare sig låt eller artist? Och det menar jag bokstavligen, det bara hackade och fräste, inte en ren ton.

Jag har hittat en inställning i dBpowerAMP där man kan begränsa hastigheten vid andra rippen (och frame-läsningen) till x8. Men första läsningen sker alltid vid full fart och är allt OK då (hur säkert nu detta meddelande är) så blir det ingen omläsning. Jag har en skiva där första låten läses om och ca 30 frames tuggas igenom sakta, men resten är OK. Uppenbarligen kan fel detekteras redan vid första genomläsningen.

/ B

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Jag har en vän som förlorade nästan hela sin musiksamling pga haveri på hårddisk eller NAS.
När han rippat ca 200 skivor på nytt skulle han provlyssna. Då hade alla hans filer samma fel som mitt ovanstående exempel.
Han använde dBpoweramp med inställningen Secure.
Tjaa, så kan det kanske vara. Har själv väl lyssnat igenom gissningsvis 20-30 % av alla rippade skivor och hittills har allt låtit kanon (spontant alltså - utan att göra några direkta jämförande studier - ännu mindre några faktiska (ha ha) blindtester etc). Enstaka undantag har funnits men då har det varit plattor i taskig kondition som har fått "inaccurate" som rippningsresultat. Gjorde en del initiala jämförelser inför "rippningsprojektet" mellan Secure och Ultra Secure - kunde inte märka några som helst skillnader i resultatet. Antar också att det är en viss skillnad om det är Accurate med 2 andra rippningar som jämförelseobjekt ("confidence") eller om det är 50 andra rippningar det är fråga om (eller inte - har man en vanlig CD-läsare kan ju samma fel systematiskt förekomma hos 50 andra personer (?)). Känns ibland som att jakten på den perfekta rippen är rätt lång och jobbig... man får väl helt enkelt i god Arne Anka-tradition ("det är aldrig för sent att ge upp") resignera i nån sorts antagande om att detta är good enough, orkar inte mer, spara skivorna och möjligen göra om hela rippningen om några år när man har hämtat ny energi och ny käck rippningsteknik med "super-duper ultra secure reality check"-kontroller har infunnit sig... :wink:

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 20:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är ändå märkligt att riphastigheten inte går ned trots att jag försöker begränsa den? Men det bästa är ju förstås om det både blir så bra som möjligt och ändå går snabbare än med EAC, där det brukade ta 15-17 minuter.

Linnsane

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00