selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Classik Movie R2
PostPosted: Tue Jan 26, 2010 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tänker högt kring denna apparat:

Köptes här på Selleri av ren nyfikenhet. En defekt nätdel sades vara felet och att den snällt vaknat till liv med lånad dito..

Jag insåg direkt när jag fick den att det inte var min "Cup of tea" ingen har väl undgått att jag vurmar för äldre "pieces of kits" och denna maskins enda existensberättigande var formfaktorn,alltså LK-lådan, samt att den påstods låta någonstans i närheten av en Genki ljudmässigt.

Om den här maskinen verkligen startade med lånad nätdel så måste den ha avlidit vid paketeringen för resan till mig:-)

Maskinen är provad med en annan nätdel av mig,något som kostade mig 4 st MosFets och ett motståndsnät. Jag har utfört vidare mätningar på den och funnit att slutstegsmodulerna är blåsta.

Dessa är avlödda,konstaterade att höger front kortslöt railspänningen varvid nätdelen gick samma öde till mötes som sin föregångare...


Här någonstans, överväger jag att kliva av tåget!


Den må ha hur många tunedem poäng som helst mer än mina kära LK1/LK2/Karik, men när man är förälskad så är kärleken blind! Jag kommer aldrig spela annat än vinyl och någon gång Cd på mina kariks,jag kan inte förlika mig med nya Linn. fronten ser ju för tusan ut som på en VHS!

Är du av annan åsikt och känner att du vill axla maskinens öde så överväger jag att skicka den till annan husse!

Den har originalkartongen,bruksanvisning,reparationshandboken (som inte existerade enligt Takt & Ton) samt givetvis fjärrkontroll.

Jag har därtill en extra nätdel,det är för övrigt samma skit som sitter i 51xx seriens slutsteg,alltså den som man uppgraderar från när man övergår till Dynamik,en 500Wattare klass-V. En bra nätdel så länge den lever men se vad som händer när den stressas...


Du får alltså vara beredd på att införskaffa fyra MOSFET´s till nätdelen samt slutstegsmodulerna om den ska låta oxå:-)
Kostar ett par hundringar(TDA7293=£5/st på ebay)jag skulle välja att byta alla=ca300:-

Alternativt montera en överbliven nätdel från Dynamik uppgradering(jag kan ombesörja införskaffandet av en sådan för 500:-) och bara köra den som en ren signalkälla/försteg..

Den får ligga ute här ett tag innan jag bestämmer dess slutgiltiga öde..


Bud eller byte till äldre mer jordnära Linnprodukter!

//Niclas

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Classik Movie R2
PostPosted: Sun Jan 31, 2010 12:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Kan byta den mot en LK2/60 (utan signalkablar men med nätkabel)
Byter du nätdelen och får den att fungera som CD-spelare/försteg kan jag lägga till en LK1 med tjockfjärr, preout kabeln, bandspelarkabeln samt nätkabel.


Top
   
 Post subject: Re: Classik Movie R2
PostPosted: Mon Feb 01, 2010 23:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Feb 01, 2010 23:17
Posts: 1
Är intresserad med viss reservation. Var någonstans finns den och vad uppskattar du att det skulle kosta att lämna in den får att få den spelklar? Har inte kunskap nog för att göra detta själv.

Vad släpper du den för? Du betalade väl 1000 kr för den om jag inte minns fel.

MVH/Johan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited