selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 19:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag kunde kanske ha postat detta i ReadyNAS duo tråden men jag vet inte hur lika problemen är.

I mitt fall började det med att jag inte kunde spela från spellistan och vid försök att lägga in nytt från Kinsky desktop gick det inte att nå NAS:en och inte heller logga in via RAID:ar. Den hade dagen innan visat gröna lampor för båda Seagate ES2 diskarna. Därför gjorde jag ett försök att starta om den men nu går den inte igång utan visar bara "bad disc" i displayen. Jag har Twonky 4.4.9 och kanske är det skräpfilshotet som trätt i kraft? Frågan är om jag skall göra "reset" på NASen och installera ny firmware innan ny Twonkyversion? Skall man då rensa bort skräpfilerna och vilka är de isåfall?

Frågorna hopar sig och svar på delfrågor eller helhet mottages tacksamt.

Jag vill ju inte förlora några data så är det någon som har några ytterligare kommentarer rörande:
Quote:
Get a straightened paper clip and depress the hidden switch in the pinhole while the power is off, and then power on the ReadyNAS, keeping the switch depressed for about 5 secs.
You will see the drive LEDs in the front blink once. Release the switch at immediately. Do not wait for the 2nd blink which will cause the ReadyNAS to reset itself to factory default and wiping out your data. If you see the LED flash a 2nd time, turn off the power immediately from the back.

Någon som har en uppfattning om det är väldigt tajt mellan blinken eller om man lugnt kan utföra proceduren?

Om jag får igång NASen efter reset: Ny firmware på NAS:en installeras den med befintlig RAIDar eller måste den avinstalleras först?
Quote:
Pär wrote:
Angående test av firmware har jag testat detta.
Bäst i mitt test utan tvekan var 4.1.5 (1)
som nummer två kom 4.1.4 (2)
Klart sämst var 4.1.6 (3) rekommenderas ej.
Är det någon som har avvikande åsikt?

Quote:
Sportbilsentusiasten skrev: Briain på Linnforumet har därför tagit fram en specialTwonky för Linn DS som inte har dessa problem.finns tyvärr indikationer på att den inte är så musikalisk.
Är det Twonky 5.068 som man skall satsa på eller låter den klart sämre än någon annan version?

Krävs det avinstallation av befintliga twonky först eller är det bara att installera den nya? Behöver man vänta på ny licensnyckel innan installation kan ske?

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
Quote:
Sportbilsentusiasten skrev: Briain på Linnforumet har därför tagit fram en specialTwonky för Linn DS som inte har dessa problem.finns tyvärr indikationer på att den inte är så musikalisk.
Är det Twonky 5.068 som man skall satsa på eller låter den klart sämre än någon annan version?

Krävs det avinstallation av befintliga twonky först eller är det bara att installera den nya? Behöver man vänta på ny licensnyckel innan installation kan ske?
Det känns inte som att det finns något konsensus här på forumet om att Briains tweakade version av 5.0.68 skulle vara sämre vad gäller musikalisk prestanda. Vissa rapporter har talat om det medan andra har pratat om att den är likvärdig med 4.4.17. (Själv har jag bara jämfört med Asset UPnP och 5.0.68 var likvärdig.) Kanske beror detta på samspel med andra parametrar i den enskilda installationen. Finns nog bara ett sätt att få reda på svaret här och det är att testa.

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
Någon som har en uppfattning om det är väldigt tajt mellan blinken eller om man lugnt kan utföra proceduren?
Det finns gott om tid att släppa gemet efter första blink.

PostPosted: Tue Jan 05, 2010 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar vara samma problem som jag har. Har dock en Qnap 209. En snabb undersökning av diskarna gav resultatet att de verkar vara ok, men jag kommer tack och lov in i min 209. Den identifierar diskarna som Samsung + modellbeteckning, men vägrar identifiera dem på annat ställe. Varje gång jag går in måste jag konfigurera om dem, men i sista steget måste jag initialisera dem och då går ju all data förlorad, så det har jag inte gjort. Just nu kan jag alltså inte spela någon musik.
Försökte även göra en firmware-update, men den gav felmeddelande efter någon minut, antagligen pga diskfel. Teatime gav mig rådet att göra backup av data på annan dator och försöka initialisera diskarna igen samt kopiera över data om de funkar då. Alternativt byta hårddiskarna.

PostPosted: Thu Jan 28, 2010 23:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

"Bad disc" indikationen visade sig vara korrekt, men det var ändå konstigt att NAS:en inte kunde boota. Hursomhelst, i avstängt läge plockade jag ur den första disken och tryckte igång den och det gick bra. Det var alltså fel på denna disk vilket är lite förvånande med tanke på att det är Seagates dyra serverdiskar och att hela NAS:en bara är ca 10månader gammal. Idag fick jag en ersättningsdisk från Seagate (det verkar vara 5års garanti) och har just testat att det funkar att spela på DS:en efter att NAS:en resynkat disken i över två timmar.

Jag har alltså inte resettat ännu för frågan är om jag behöver det för att rensa ut eventuella skräpfiler (från twonky-buggen) innan jag installerar ny firmware och twonky 5.068? Innan reset måste man väl ha alla data på en helt annan disk för att sedan tanka tillbaka? Enligt Netgear kommer det snart en ny firmware till NV+ så jag kanske avvaktar tills dess. Det verkar dock vara svårt att "nedgradera" firmware för en del apparater jag vet inte om det brukar gälla NV+ - är det någon som vet?

PostPosted: Sun May 30, 2010 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Europe wrote:
Det finns gott om tid att släppa gemet efter första blink.
Mellan 0 - 10 sekunder bootar ReadyNAS NV+
Mellan 10 - 35 sekunder ska man släppa Reset-knappen om man vill göra en OS Reinstall.
Mellan 35 - 55 sekunder ska man släppa Reset-knappen om man vill göra en Factory default.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00