selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det började med att det blev svårt att överföra filer mellan dator och NAS. Avbröts efter en eller några låtar och blev tvungen att starta igen.

Därefter sa twonky att min trial-period hade avslutats vilket naturligtvis är fel eftersom jag köpt programvaran och har nyckel. Prövade att slå in nyckeln och var tvungen att göra alla inställningar igen. Fick inte igång anläggningen i alla fall. Efter det försvann twonky som nätverksplats och kan inte gå in i setupen igen.

Förutom detta går NAS:en med full fläkt precis som vid uppstart men den kopplar inte ner efter en stund som den gjorde förut.

Och slutligen går det inte att gå in på NAS:en via nätverket har inte tillträde.

Vad har hänt? Är det NAS:en eller diskarna eller något annat fel. Tacksam för hjälp. Tur man har en LP12 annars skulle helgen varit olidlig.

Mvh Roger

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

prova gör en ominstallation av frimware.
Quote:
How do I re-install the firmware?
You can force a re-installation of the firmware from flash to the disk. This is helpful if you have lost your admin password and want to set it back to default, if errors in your network settings has made it impossible to connect to the ReadyNAS, or if you suspect that the operating system on your disk may somehow be corrupt. The firmware re-installation process will not touch your data volume.

ReadyNAS X6/600, Duo/NV/NV+ and 1000s/1100:
Power down the ReadyNAS.
Locate the reset pinhole.
ReadyNAS 600/X6: the pinhole is on the back in the lower left corner.
ReadyNAS 1000S/1100: the pinhole is in the front.
ReadyNAS NV/NV+/Duo: the pinhole is next to the USB port in the back.
Get a straightened paper clip and depress the hidden switch in the pinhole while the power is off, and then power on the ReadyNAS, keeping the switch depressed for about 5 secs.
You will see the drive LEDs in the front blink once. Release the switch at immediately. Do not wait for the 2nd blink which will cause the ReadyNAS to reset itself to factory default and wiping out your data. If you see the LED flash a 2nd time, turn off the power immediately from the back.

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 22:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok, tack Pär testade men det fungerar fortfarande inte. Fläkten tystnade och jag ser alla enheter i nätverket nu det är en förbättring. Kommer dock inte in i Nas:en. När det gäller Twonky så kommer jag in men måste slå in cd-nyckel och göra om alla inställningar varje gång jag går in i Twonky. Orkar nog inte mer just nu så tacksam för fler tips.

/Roger

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:roll: Syns nasen i raidar då ?

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 09:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ditt första problem löste jag med hjälp av forumet:
Du måste ändra en inställning i Twonky så att den inte uppdaterar innehållet automatiskt.
Basic setup > Sharing sätt Rescan in minutes: till 0

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 23:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Raidar syns men det går inte den vägen heller. Satt på 0 i Twonky men det hjälper inte heller. Felet just nu är att jag inte kommer in på Nasen vet inte vad jag skall prova mer. Läst någonstans om att det kan bli problem att Twonky fyller Nasen med spam men hittar inte var. Kan det vara det?

PostPosted: Fri Jan 22, 2010 21:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Med hjälp av både ToT (tack Mats) och netgear support flödar musiken igen. Twonky och netgear är ingen bra kombination. Har du för mycket musik så kraschar nasen och netgear måste gå in och ta bort det som fyller upp nasen. Nu måste bara byte av twonkyversion göras så det inte händer igen. Dock har det oxå blivit fel på programvaran i nasen så den måste också ominstalleras. Det måste göras innan jag kan byta twonky. Usch vad jag är trött på datorer vill ju bara spela musik. Nåja det löser sig väl så småningom, men att ha en backup är tur man har för det skulle ta ett tag att rippa om allt. Ett tips till er med Netgear NAS är att byta ut Twonky 4.1.9 innan den kraschar.

PostPosted: Sat Jan 23, 2010 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag förstått det hela så är det version 5.068 den version som inte fyller nasen med en massa skräp. kör på den och det funkar helt ok.. ännu så länge :mrgreen:

PostPosted: Sat Jan 23, 2010 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Vad jag förstått det hela så är det version 5.068 den version som inte fyller nasen med en massa skräp. kör på den och det funkar helt ok.. ännu så länge :mrgreen:
Obs: det handlar alltså inte om standard 5.0.68:an som kommer direkt från Twonky själva utan den tweakade version som Briain på Linns eget forum har skruvat till, se http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3912 för anvisningar, instruktioner etc (trådens förstainlägg). Lycka till!

PostPosted: Tue Aug 10, 2010 10:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vet någon var jag kan ladda ner 5.0.68 till Ready Nas Duo?
Jag kan bara hitta nyare versioner eller .68 till andra apparater än DUO.
Jag använder även squeeze center och gjorde misstaget att uppdatera denna till en nyare vesion och då använder Twonky och Sq.Center samma port vilker har lett till att jag nu inte kommer åt Sq.Center.
Vad jag förstår så bygger de nyare versionerna av Twonky om databasen varje gång man startar NAS och det tar ju en stund.

PostPosted: Tue Aug 10, 2010 11:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

På min duoNas kör jag bara servicen "ReadyDLNA, enables playback of videos, music and pictures from DLNA/UPnP AV network media players.", d.v.s inte Twonky och det funkar hur bra som helst. Kan det vara något för dig?

PostPosted: Tue Aug 10, 2010 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

magben wrote:
Vet någon var jag kan ladda ner 5.0.68 till Ready Nas Duo?
Här tror jag: TwonkyMedia 5.0.68 for Linn users

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 08:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har precis installerat Twonky 5.1.5 for Linn users, vilken är den senaste versionen. Läs och följ instruktionerna i länken noga.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=7205

Benny

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

är dessa custom-versioner gratis eller behöver man köpa en Twonky 5.x licens?

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte Twonky 4 för länge sedan. Om jag vill börja använda Twonky 5 (standard eller "for Linn users") måste jag köpa en Twonky 5-licens då?

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00