selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 13, 2009 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Verkar ingen på forumet som läst det senaste nr ännu. Men de har testat försteget/volymkontrollen i det senaste nr som kom i fredags. Den fick bra recensioner och det enda nackdelen är bristen på ingångar. Kul att även media uppmärksammar små tillverkare.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:D Vore ju konstingt om inte kikkin fick bra recensioner det är ju frågan om den bästa volymkontroll som någonsin tillverkats oavsett pris :!:
Sen vet jag inte om man kan kritisera bristen på ingångar. Det är ju en volymkontroll varken mer eller mindre. Vill man ha allt integrerat så köper man väl en reciver elller annat jox som inte har med väljud att göra.
Vill man dock ha kompromisslös kvallite som bara är designad för en sak.Nämligen väljud så köper man en kikkin :!:
Utöver detta får man en unik personlig service och uppdateringar som i sammanhanget nästan är gratis.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 15:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
nice. men med tanke på att Majik I fick tre stjärnor av what hifi och primare I30 fick 5 stjärnor så är jag inte förvånad om resultatet blir det motsatta... tyvärr..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Tue Dec 15, 2009 04:55, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Pär wrote:
:D Vore ju konstingt om inte kikkin fick bra recensioner det är ju frågan om den bästa volymkontroll som någonsin tillverkats oavsett pris :!:
Säger vem? Eller har du testat alla konkurrenter själv?
Det fanns ju tex en dansk förförstärkare som såldes i byggsats (minns inte namnet nu) som var extremt minimalistisk. Kanske den kunde vara en konkurrent?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
kul att du är på hugget bill :D Visste väl att någon skulle nappa :wink:
Självklart har jag lyssnat på alla försteg i hela världen annars skullle jag inte ha skrivit de jag skrev :mrgreen:
En byggsatts låter ju seriöst typ lilla elektrikern då eller ? Man behöver inga mätinstrument inte? justera en massa parametrar för att kompenserna och kalibrera div variationer i elektroniken?? Nä en byggsatts ska jag köpa finns den på clahsolsson.dk eller ?? :wink:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Pär wrote:
kul att du är på hugget bill :D Visste väl att någon skulle nappa :wink:
Självklart har jag lyssnat på alla försteg i hela världen annars skulle jag inte ha skrivit de jag skrev :mrgreen:
En byggsatts låter ju seriöst typ lilla elektrikern då eller ? Man behöver inga mätinstrument inte? justera en massa parametrar för att kompenserna och kalibrera div variationer i elektroniken?? Nä en byggsatts ska jag köpa finns den på clahsolsson.dk eller ?? :wink:
"Byggsats" är kanske fel ord, monteringssats snarare. Dvs kretskortet var monterat med volymkontroll etc och testat och klart. Vad man gjorde var att ansluta lämplig nätdel (fanns lite alternativ beroende på ambitionsgrad och plånbok) och monterade i lämplig låda. Nu är ju såväl nätdel som låda mycket viktiga komponenter och slutresultatet kunde nog skifta en hel del trots färdigbyggt kretskort.

Men det var inte poängen utan den självklara sanningen att Linn alltid är bäst och att numera Lejonklou räknas in i gänget. Det börjar bli lite tröttsamt med dessa uttalanden. Men visst, "Biggest in the world" ska tolkas "Biggest in US" och det är väl samma sak här :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Bill50x wrote:
Pär wrote:
kul att du är på hugget bill :D Visste väl att någon skulle nappa :wink:
Självklart har jag lyssnat på alla försteg i hela världen annars skulle jag inte ha skrivit de jag skrev :mrgreen:
En byggsatts låter ju seriöst typ lilla elektrikern då eller ? Man behöver inga mätinstrument inte? justera en massa parametrar för att kompenserna och kalibrera div variationer i elektroniken?? Nä en byggsatts ska jag köpa finns den på clahsolsson.dk eller ?? :wink:
"Byggsats" är kanske fel ord, monteringssats snarare. Dvs kretskortet var monterat med volymkontroll etc och testat och klart. Vad man gjorde var att ansluta lämplig nätdel (fanns lite alternativ beroende på ambitionsgrad och plånbok) och monterade i lämplig låda. Nu är ju såväl nätdel som låda mycket viktiga komponenter och slutresultatet kunde nog skifta en hel del trots färdigbyggt kretskort.

Men det var inte poängen utan den självklara sanningen att Linn alltid är bäst och att numera Lejonklou räknas in i gänget. Det börjar bli lite tröttsamt med dessa uttalanden. Men visst, "Biggest in the world" ska tolkas "Biggest in US" och det är väl samma sak här :-)

/ B
Vad förväntar du dig på ett LINN-forum? 8) Vi som hänger här är väl rätt positivt inställda till LINN. :shock:

Kan vara skönt att få skriva av sig med lite superlativ..

F..n vad nöjd jag är med mina nya M140, världens bästa högtalare i prisklassen. Vågar inte köpa ALU-fötterna då det kan bli ohälsosamt överskott av superlativ. :) :)


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Tack Tonny inget fel iatt vara glad i sina nya produkter.Tvärtom jag är glad för din skull att du är nöjd med dina världsmästarhögtalare :wink: För det kan ju även vara tröttsamt att man alltid vill misstolka vad folk skriver och upplever. Men det är tur vi är olika för annars hade det varit trist att läsa alla inlägg. Men detta är som sagt ett linnforum och det finns faktiskt andra forum .En del föredrar blended whiskey i stället för en go singelmalt från Islay. Min livsuppgift är då inte då att övertyga andra om att singelmalt är bättre utan snarare att dela glädjen med dom som upplever en njutning av en god singel!...

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Jag tror inte man kommer långt ifrån sanningen om man säger att kikkin II är världens bästa volymkontroll, hur många andra maskiner av tillverkare som har koll på musikalitet finns det att jämföra?. Jag tror faktiskt vi börjar komma till den nivå nu att andra tillverkare inte längre gör bättre produkter än linn/lejonklou av misstag, utan att man faktiskt måste vara väl medveten att prioritera det musikaliska högst, för att lyckas.

Skulle tro att vi är ganska många här som är villiga att gå på andra märken om dem skulle vara bättre.
Tror detta är ett av de få hififorum där anhängarna faktiskt vet varför deras märken är bäst!

Men linn och lejonklou är ju inte helt utan konkurenter.
När det gäller elektronik har vi Naim,
och sen när det gäller högtalare har vi kanske legend acoustics, naim och kanske sonus faber?
Jag vet inga andra tillverkare som rör sig i dessa nivåer.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det finns många andra duktiga tillverkare också, ställ bara dit riktigt
bra elektronik framför burkarna och rigga allt ordentligt så går det att
få till ett riktigt bra resultat.

Att Sonus Faber skulle vara bra ur en tunedem-synvinkel har jag aldrig
hört någon säga. Legend Acoustics har jag aldrig hört talas om.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Pär wrote:
En del föredrar blended whiskey i stället för en go singelmalt från Islay. Min livsuppgift är då inte då att övertyga andra om att singelmalt är bättre utan snarare att dela glädjen med dom som upplever en njutning av en god singel!...
Själv upplever jag Linn som en god skumpa, och t ex Yamaha som en Whiskeybutelj... :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kul før Lejonklou! Det ær væl allt en fin julklapp med lite publicitet!



Om sen kikkin ær mer eller mindre jæmlik annan hiend/hifi :wink: bryr jag mig inte, det ær inte en produkt passar mig, æven om den verkar mycket prisværd av det jag hørt. Ær nyfiken på eventuellt kommande hørlurssteg från ovan næmnda aktør.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag däremot har hört talas om Legend.

Med tanke på att det är Mr Legend som skapat Keltik och Kaber så skulle jag kuinna tro att det kan vara något vi Linnördar skulle kunna gå i gång på..

Dr Rod Crawford arbetade ju för Linn på den gamla goda tiden,han frustrerades dock svårt av Ivors snikenhet i materialvalet och var inte särskit förtjust i Tonegenelementen som slutligen kom att hamna i burkarna.

Han hade hellre velat se Peerless eller Seas om jag minns rätt från artikeln.

Problemet är väl för oss Europeer snarare att få tag i ett par eller ens provlyssna..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2009 11:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Magnus wrote:
Det finns många andra duktiga tillverkare också, ställ bara dit riktigt
bra elektronik framför burkarna och rigga allt ordentligt så går det att
få till ett riktigt bra resultat.

Att Sonus Faber skulle vara bra ur en tunedem-synvinkel har jag aldrig
hört någon säga. Legend Acoustics har jag aldrig hört talas om.

/M
Hmm ne det är inga högtalare jag känner till, bara något jag snappat upp. Sonus faber är alltså inte bra i ett tune dem perspektiv? ok.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2009 12:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Appropå ämnet i tråden! ...vill jag bara passa på att gratta Fredrik till publiciteten... tuff marknad att arbeta på och all publicitet är av godo.

Ett litet steg till för att bli valbar för flera än de redan trogna.

Grattis Fredrik!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited