selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Majik I som slutsteg?
PostPosted: Wed Dec 09, 2009 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag funderar på att köpa en Majik I. Om jag skulle vilja upgradera till Kikkin volymkontroll kan jag använda Majik I endast som sluststeg och är det isåfall lika bra som en Majik 2100?

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 20:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

På A svarar jag nej och på B nej.

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, det var synd. Hade vart skönt att ha den möjligheten..

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört Kikkin med Gamla LK-majik som slutsteg. Det lät bättre än förväntat.

Kör Majik-I (Dynamik) idag då jag behövde fler ingångar. Vissa saker är bättre än Kikkin + LK-Majik men inte allt..

Kan tänka mig att Kikkin MK2 + Majik-I (som slutsteg) är bättre än Majik Control + Majik 2100.

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag provade själv Kikkin+LK140 hemma men var inte riktigt nöjd, man märker att Kikkin är grym men det är något med LK140 som är så gosigt, det finns ingen attack, afrikansk krigsdans blir till dansband. Jag hoppas CHAKRA kan råda bot på detta, annars går jag över till Naim.. Jag tyckte Majik I var rolig när jag lyssnade på Tonläget men jag tänker då på vad Kikkins kvaliteter blandat med Majik 2100 slutsteg skulle kunna resultera i.. Synd att jag inte kunde ta det i etapper, alltså börja med Majik I sedan skaffa Kikkin. Men men, jag får hålla utkik efter begagnade Majik 2100 helt enkelt. Jag ska försöka lyssna på vad Naim har att erbjuda också men jag har en känsla av att det är de gamla Naim förstärkarna som är bäst när det gäller timing rytm och musikalitet, någon som känner till detta bättre?

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2250 kanske? Vad har du för högtalare?

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo tanken har slagit mig med 2250 men jag har fått intrycket genom att läsa här och på andra ställen att detta också har det äldre Linn soundet i stil med LK140 så har därför räknat bort det. Chakra ska ju vara piggare och renare men jag har inte jämfört själv tyvärr. Jag har ELAC fs 247 högtalare så det kan vara ett problem med det äldre Linn soundet, de behöver ett rent ljud med skruvstädskontroll skulle jag tro..

PostPosted: Wed Dec 09, 2009 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efraim wrote:
de behöver ett rent ljud med skruvstädskontroll skulle jag tro..
Dynamiknätdelen i slutsteg verkar ha lite den effekten - och det skall visst gå att uppgradera 2250 med den också :roll:

Om du kollar på Chakrasteg så tänk på om det är med Dynamik (nya) eller äldre varianter.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Jo tanken har slagit mig med 2250 men jag har fått intrycket genom att läsa här och på andra ställen att detta också har det äldre Linn soundet i stil med LK140 så har därför räknat bort det.
Alltså 2100/D ska ju vara bättre än 2250, men det är ändå ett rejält hopp mellan LK140 och 2250! Mellan dem finns LK240, 5105, Klout och 5125 (och möjligen LK280/Spark?). Mellan 2100 mk1 och 2250 är det väl i princip jämnt skägg? Vad har du för högtalare?

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Jag ska försöka lyssna på vad Naim har att erbjuda också men jag har en känsla av att det är de gamla Naim förstärkarna som är bäst när det gäller timing rytm och musikalitet, någon som känner till detta bättre?
Naim XS (en integrerad förstärkare) får ju väldigt fin kritik av folket på naimforumet och i tidskrifter. Jag har lyssnat en del på dess lillebror nait i tillsammans med Monitor Audios högtalare och gillar den verkligen. Den allmäna uppfattningen verkar vara att XS är ett rejät steg upp från nait i, så jag formodar att den är väldigt bra och definitivt förtjänar en provlyssning. Vill man fortsätta uppåt så finns det ju Supernait som har inbyggd DAC också men den ligger betydligt högre i pris än XS.

När det blir dags för att köpa förstärkare så kommer nog valet att stå just mellan en Naim XS och en Kikkin + Linn slutsteg och ev något från Cyrus.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Jag provade själv Kikkin+LK140 hemma men var inte riktigt nöjd, man märker att Kikkin är grym men det är något med LK140 som är så gosigt, det finns ingen attack, afrikansk krigsdans blir till dansband. Jag hoppas CHAKRA kan råda bot på detta, annars går jag över till Naim.. Jag tyckte Majik I var rolig när jag lyssnade på Tonläget men jag tänker då på vad Kikkins kvaliteter blandat med Majik 2100 slutsteg skulle kunna resultera i.. Synd att jag inte kunde ta det i etapper, alltså börja med Majik I sedan skaffa Kikkin. Men men, jag får hålla utkik efter begagnade Majik 2100 helt enkelt. Jag ska försöka lyssna på vad Naim har att erbjuda också men jag har en känsla av att det är de gamla Naim förstärkarna som är bäst när det gäller timing rytm och musikalitet, någon som känner till detta bättre?
Det kommer helt klart bli mindre gosigt.. Kikkin+beg M2100(eBay) bör kunna för samma pris som en ny XS, och ger mer för pengarna. Beg XS ligger väl runt 13000 och är riktigt trevlig för de pengarna. Sen vill du ha extern nätdel vilket ger ett lyft osv osv

Det är bara att välja Linn eller Naim tåget och hänga med... :)

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet ja inte vad du har før kælla eller høgtalare, ett bra slutsteg kan inte gøra så mycket åt en risig kælla, och som du skriver får jag før mig att det inte ær kraft du saknar utan kontrol.

Vælj isf Chakrasteg, upplever du musiken som du beskriver så ær det bættre att ta ett så pass stort steg om det finns en større risk før att du inte blir nøjd annars. Køper du ett utan Dynamik kan du uppgradera det senare, men ta det i berækning nær du handlar. Det kan också vara vært att tænka på vad ett par kanaler extra kan kosta om du vill køra aktivt senare eller bara vill biampa och ha mer kraft.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Det kommer helt klart bli mindre gosigt.. Kikkin+beg M2100(eBay) bör kunna för samma pris som en ny XS, och ger mer för pengarna. Beg XS ligger väl runt 13000 och är riktigt trevlig för de pengarna. Sen vill du ha extern nätdel vilket ger ett lyft osv osv

Det är bara att välja Linn eller Naim tåget och hänga med... :)
Bara av nyfikenhet, har du haft möjlighet att jämföra Kikkin+Linnslutsteg med en Nait XS? En annan vild ide är ju en Kikkin med ett Naimslutsteg. Jag har dock aldrig hör någon som har en sådan kombination.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har Elac fs 247 högtalare så dessa kan vara en del av problemet, det kanske är en dålig matchning med Linn, jag har inte kunnat testa med andra högtalare hemma tyvärr. Jag använde tune dem när jag valde ut dessa bland ett tiotal andra högtalare från märken som B&W, Dali, Kef, Tannoy, Focal. Men sen undrar jag ju hur tillförlitlig tune dem det blir under förutsättningarna de fick spela under, alltså typ Harman Kardon elektronik och 12olika högtalare mot samma vägg med litet avstånd mellan högtalarna. Under de förusättningarna kanske inte tune dem säger så mycket egentligen. Som källa så använder jag LP12/Lingo2/Trampolin2/Ekos/Adikt och äger även en Lejonklou Kinki 2.
Idag har jag lyssnat på Naim förstärkare för övrigt och det blir lätt Naim för mig. Naim förstäkare är lika bra på rytm som Linnförstärkarna är på melodi generellt verkar det som. Jag föredrar alltid RYTM och jag kommer nog köpa en Nait XS eller kanske XS Pre/XS Power combon, det beror på vad jag har råd med. Jag lyssnade även på Nait 5i och steget är ganska stort till Nait XS, 5i låter spretigt men med Nait XS så tar man steget över tröskeln där allting sitter (timing rytm) och Pre/Power combon har rytmen OCH musikaliteten. Nait XS är nog sämre musikaliskt mot Majik I men bättre rytmkänsla, XS Pre/Power combon har rytmen och det musikaliska i ungefär Majik I klass.. Det är ju svårt att säga utan att jämföra under samma förutsättningar så klart men dessa var mina intryck.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För övrigt så har jag inte testat Lejonklou Kikkin+chakra steg mot Naim Nait XS eller Naim XSpre/power, jag kan tänka mig att Lejonklou+Chakra sopar banan med Naim men jag undrar ändå om inte jag är så pass rytm torsk att jag skulle föredra Naim, därför känns det som att jag ska ha Naim. Jag har för övrigt testat Kikkin med ett Naim slutsteg NAP110 och det blev inte riktigt någon lyckad kombo, det kändes som de motarbetade varandra lite grann de ville åt olika håll liksom, jag föredrog då LK140.

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00