selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 16:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Högtalare för max 10k?
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Debatten om högtalare i slutstegstråden fortsätter här... //Ayn

hehe man skriver inte riktigt som man tänker efter att ha jobbat 29h i sträck :x


menade högtalare under 10papp slutsteget 5105 har ja redan lagt bud på :wink: gärna golvare är intressant, alternativ till katan dvs....gärna bilder också om ni kan erbjuda :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 18:25 
Haakan wrote:
hehe man skriver inte riktigt som man tänker efter att ha jobbat 29h i sträck :x


menade högtalare under 10papp slutsteget 5105 har ja redan lagt bud på :wink: gärna golvare är intressant, alternativ till katan dvs....gärna bilder också om ni kan erbjuda :D
Keilidh är en kanonhögtalare för Rock'n'roll, särskilt aktiva. Borde inte kosta
mycket mer än 6-7k i senaste konfiguration med stenfot.

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
hehe man skriver inte riktigt som man tänker efter att ha jobbat 29h i sträck :x


menade högtalare under 10papp slutsteget 5105 har ja redan lagt bud på :wink: gärna golvare är intressant, alternativ till katan dvs....gärna bilder också om ni kan erbjuda :D
Keilidh är en kanonhögtalare för Rock'n'roll, särskilt aktiva. Borde inte kosta
mycket mer än 6-7k i senaste konfiguration med stenfot.

// MC
men vad rockar bäst mellan keilidh kaber samt ninka....å beggatpriser vore också kul å veta på kaber? är det nån äldre mellan modell lr?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 19:18 
Haakan wrote:
men vad rockar bäst mellan keilidh kaber samt ninka....å beggatpriser vore också kul å veta på kaber? är det nån äldre mellan modell lr?
Beror på.

Om du kör passivt rockar Ninka mest. Jag föredrar nästan Keilidh passivt
framför passiva Kaber.. Kaber ska vara aktiva! Keilidh är iaf mycket mer
ljud för pengarna än Kaber i passiv drift.

Om du kör aktivt råder det inget tvivel om att Kaber är det som rockar mest,
men Ninka aktivt är ganska blodigt det med...

Keilidh är bra för priset de betingar, och fungerar bra både passivt och aktivt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hmm ninka e iofs snyggast, enligt mig iaf

men tillbaxs till det viktiga...alltså anta att jag kommer köra majik(försteg)-5105 vad skulle det kosta att köra aktivt med dom olika modellerna? nya kort kostar? samt om man råkar hitta beggade?

vad kan man hitta ninka beggade för? såg nåra för 11papp som va 2år tror jag...men då känns det nästan bättre å köpa nya för 16?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Kolla in länken!
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=504


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jag har tidigare haft kaber med 280 spark och har nu ninka med 140. jag föredrog definitivt kaber kombinationen. Jag är dock inte helt övertygad om att Linns nya ljudideal är i linje med mina preferenser. De gamla prylarna lät mer Naim, vilket jag gillade. Dvs det var kul att lyssna. Så ta mina synpunkter för vad de är.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
oppsan? bor du i sthlm? samt ljudtrycksmässigt hur mycket mindre luft pumpar dom jämfört med keltikarna?

jag vill alltså ha nånting roooligt som spelar med lite skjuts i ...dvs inga stativare


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nya kort kostar väl 2250 kr/register, ungefär halva priset begagnat får man väl räkna med. Till Kaber måste man väl ha tre slutsteg (Otto som VET kan väl bekräfta) medan Keilidh och Ninka klarar sig på två (men kan ha tre, vanligast är nog två dock).

Keilidh är nog inte någon att rekomendera passivt, utan då får du nog satsa på två slutsteg direkt, MarQs på forumet har 2*lk100 med aktiva kort och keilidh till salu i så fall, finns på hifimagasinet.

Ninka ligger väl kring 10-12kkr begagnade, tror inte jag sett något par under 10' iallafall, men de kostar väl kanske 1500 extra med stenfötterna som är tillbehör (begagnade).

Kaber har ju Otto hunnit göra reklam för, där gäller väl regeln om aktivt direkt precis som för Kelidh.

Blev ganska mycket samma sak som MC skrev men... :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haakan wrote:
oppsan? bor du i sthlm? samt ljudtrycksmässigt hur mycket mindre luft pumpar dom jämfört med keltikarna?
Det är ju som att jämföra passiva Katan med aktiva Ninka och då överdriver jag inte...men om du jämför men 'normala' golvare så tror jag nog basen räcker till....men som ulf sa handlar det om lite olika ljudideal så du BÖR provlyssna alternativen i möjligaste mån...dyrast behöver inte vara det som faller dig mest i smaken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
oppsan? bor du i sthlm? samt ljudtrycksmässigt hur mycket mindre luft pumpar dom jämfört med keltikarna?

jag vill alltså ha nånting roooligt som spelar med lite skjuts i ...dvs inga stativare
Tyvärr inte...............vet inte om skillnaden går att beskriva, jämfört med Keltik så känns dom som min Spakomatik bilstereo, 2*10W från -85 som jag hade i min ascona *skratt*.

Om man nu inte jämför utan tittar på vad dom kan prestera så spelar dom oerhört melodiöst och tajt. Flyttar inte så mycket luft kanske men är väldigt roliga att lyssna på.
Linn rekommenderar dock minst 60W/kanal i 4 ohm (passivt) i aktiv drift så går dom i 8 ohm. När dom lanserades så rekommenderades LK280 Spark som strömkälla.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 21, 2004 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Haakan wrote:
oppsan? bor du i sthlm? samt ljudtrycksmässigt hur mycket mindre luft pumpar dom jämfört med keltikarna?

jag vill alltså ha nånting roooligt som spelar med lite skjuts i ...dvs inga stativare
Tyvärr inte...............vet inte om skillnaden går att beskriva, jämfört med Keltik så känns dom som min Spakomatik bilstereo, 2*10W från -85 som jag hade i min ascona *skratt*.

Om man nu inte jämför utan tittar på vad dom kan prestera så spelar dom oerhört melodiöst och tajt. Flyttar inte så mycket luft kanske men är väldigt roliga att lyssna på.
Linn rekommenderar dock minst 60W/kanal i 4 ohm (passivt) i aktiv drift så går dom i 8 ohm. När dom lanserades så rekommenderades LK280 Spark som strömkälla.


hahaha :) va fan alltså ärligt otto om du skulle jämföra med ninkorna...vilken rockar mest...en sub kommer sköta basen men vilken är tightas på högre ljudnivåer samt inte grötar ihop allt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 07:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
OTTO wrote:
hahaha :) va fan alltså ärligt otto om du skulle jämföra med ninkorna...vilken rockar mest...en sub kommer sköta basen men vilken är tightas på högre ljudnivåer samt inte grötar ihop allt?
Kaber känns som det tajtare alternativet av dom båda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Högtalarvalet beror väl lite på vilket/vilka slutsteg du ska använda. Kaber är ju mycket mer svårdrivna, medan Ninka och Keilidh låter bra även med enklare elektronik.

Jag var också i valet och kvalet mellan Ninka och Kaber för några år sedan (Keilidh skulle jag inte köpa, iaf inte för samma pris som ett par Kaber. Kaber var ju mer än dubbelt så dyra som Keilidh), det slutade med att jag köpte Ninka. När jag bestämde mig så visste jag att jag skulle köra med en LK 140 ganska länge. Hade jag haft en 2250 eller tre Klout så kanske jag hade köpt Kaber istället.

Vad är det för sub du ska använda?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 11:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 14:45
Posts: 16
Hej :D

Till Kaber ska du som sagts tidigare definitivt ha LK280,LK280/Spark eller Klout.

Keilidh låter bara tråkig och basresonant i jämförelse mot Kaber,men viktigt är att du matchar högtalaren med rätt slutsteg.

Exemplet ovan gäller passiv drift,skillnaden blir ännu större till Kabers fördel i aktiv drift.

Ninka har jag ingen erfarenhet av,gick sedan till Isobarik och ännu senare till Keltik.

Lycka till.....
Peder :D

_________________
*Våga Vara Openminded*


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited