selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 07, 2009 15:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!
Första inlägget här för mig även om jag har läst en del innan jag registrerade.

Jag skaffade mig nyligen ett par Linn Katan högtalare med tillhörande stativ till min stereo och allt har varit nästan frid och fröjd. Lite flyttande och lite olika saker under spikes har prövats och nu senast även en K400 kabel för att biwira högtalarna. Låter bra helt enkelt.

Men ur min lyssningsposition så upplever jag att Katanerna hamnar lite väl högt upp. Skulle ha varit bra med lite lägre stativ tänker jag. Vet inte om det kommer påverka musiken så mycket men rent estetiskt skulle det vara bättre.

Så då är ju frågan, vad finns det för vettiga alternativ till Katan-stativen?

//Joe

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du söker här på forumet finns en del skrivet om Katan stativ och stativ från andra tillverkare. Själv hittade jag ett billigt icke Linnstativ för 200 kr som jag fick hjälp av en smed att tillverka en ny topplatta. Bottenplattan är en kopia av Katanernas botten form. Har för mig att det kostade några hundringar. Jag tror att mina stativ är stabilare än orginalet (har 3 ben). Men lyssningsmässigt har jag aldrig jämfört med orginalen. Jag tror däremot inte du bör skaffa lägre stativ. Högtalarna är sannolikt kontruerade för att stå 60 cm över golvet.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 02:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

+1 för boses kommentar. Jag har testat höjden för Katan vid väggplacering och 60 cm är perfekt. Lägre ger en annan bas; fetare och lite slöare.

Har även jag modifierade stativ, men samma höjd. Påverkan på ljudet är rätt markant och det är inte helt lätt att få bättre resultat än med originalstativ.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 17:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

intressant!

har du prövat olika höjder på katanen när den inte står nära vägg också?
Vet inte om det skulle göra så stor skillnad men kanske lite i alla fall.
Och har du prövat mot majik stativen? De är väl lägre om jag inte minns fel?

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag har provat med staplar av böcker under. Det blev så att säga en blindtest. Tog bort och la till böcker tills det lät som bäst, med avståndet från bakre vägg (22,5 cm) och isär konstant. När jag sedan mätte var Katans undersida 59,5 cm från golvet. Böckerna var inte millimetertunna, det var snarare dryg centimeterupplösning i detta test.

Jag är dock inte säker på om exakt 60 cm alltid är bäst, i alla rum. Men hittills har det varit bäst. Och avståndet till bakre vägg påverkar inte detta.

Stativen till 109 är lägre, har mindre avstånd mellan rören och en annan topplatta. Kommer nog inte att fungera så bra.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 19:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det är ju det med avståndet mellan rören på majik stativen som skulle kunna röra till det. Men teoretiskt sätt skulle man kunna använda topp plattan från katanstativen och fixa nya hål på dem så att de ska passa?

Hur stor skillnad gör höjden på stativen?

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00