selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 26, 2009 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, vore kul att ta del av era erfarenheter.

Jag noterar (förutom mer musik o renare ljud) en del oväntade saker som att del låter byter karaktär/känsla.

Tex öppningsspåret på plattan Sting "Brand New Day" (A thousend years) har nu en skitdjup vibrerande bas a la jordbävning på katastroffilm. Obehagligt. Låten byter känsla till att bli riktigt duktigt kuslig!
Kommer o går o slutar först då pukorna kommer ca 40s in i låten.
Innan dynamik har jag endast hört den också mycket djupa basgitarren som ligger långt ned i mixen.

Hur mycket mer skrämmande är skräckfilmer på Uni 1.1/D? Om jag nu hade en... :?

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant det borde kanske vara högre åldersgräns då med dynamik typ 15år och kanske 11 år utan dynamik :wink:

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hej, vore kul att ta del av era erfarenheter.

Jag noterar (förutom mer musik o renare ljud) en del oväntade saker som att del låter byter karaktär/känsla.

Tex öppningsspåret på plattan Sting "Brand New Day" (A thousend years) har nu en skitdjup vibrerande bas a la jordbävning på katastroffilm. Obehagligt. Låten byter känsla till att bli riktigt duktigt kuslig!
Kommer o går o slutar först då pukorna kommer ca 40s in i låten.
Innan dynamik har jag endast hört den också mycket djupa basgitarren som ligger långt ned i mixen.

Hur mycket mer skrämmande är skräckfilmer på Uni 1.1/D? Om jag nu hade en... :?
Hmmm.. Den låten har alltid låtit som en skräckfilm även innan KDS fick /D :-) Otroligt effektfull inledning på den låten...

Men jag vet vad du menar. Upplever att KDS spelar kraftfullare och kraftigare i basen efter dynamiken. Innan lät det lite snällare.

/ Jacob

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Men jag vet vad du menar. Upplever att KDS spelar kraftfullare och kraftigare i basen efter dynamiken. Innan lät det lite snällare.
Ja det är min upplevelse också. Namnet Dynamik är väldigt passande. Just basen är både starkare och stramare på en gång vilket jag gillar. Har nu ADS samt AK med dynamik och kommer att få in den i M6100 under december. Det ska bli kul att se vad det tillför. Man kan ju spekulera i att nätdelen på ett sexkanals slutsteg bör vara ganska hårt belastad, så förhoppningsvis så blir det en stor förbättring. Någon som vet?

Hur som helst så är det en jätteprisvärd uppgradering.

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 18:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Sportis, du ville ju ha en kort recension/lyssningsintryck av Dynamik Disc nätdelen så här är den.

Dessa erfarenheter grundar sig främst på en ”shootout” som genomfördes mellan två Akurate CD som har serienumren intill varandra och där den ena var original och den andra hade Dynamik Disc nätdel.

Därefter så har det även provlyssnats ordentligt på en Uni 1.1 som utrustats med Dynamik Disc nätdel.

Visserligen ger den nya nätdelen kanske något mer ”tjong i botten” än vad den gamla gjorde, men jag tycker ändå att namnet på nätdelen är lite missvisande, då den snarare borde heta "Mikrodynamik" för det är i den änden av musik återgivningen, som den gör klart störst skillnad.

Alla småljud och detaljer kommer fram på ett mycket klarare och tydligare sätt, men även basåtergivningen blir mycket tydligare och det kan göra att själva attacken (slam), ibland faktiskt kan upplevas som en liten aning svagare.

Man kan sammanfatta det hela med att såväl alla sångröster och instrument låter mer "välstämda" och sång och speltekniken kan avnjutas utan att man behöver anstränga sig det minsta. Det är ett mycket förföriskt "flyt" över återgivningen. Vacker och innerlig musik låter mycket behaglig medan Grunge och starkt distorderad musik kan bli lite nästan lite för snällt och mjäkigt.

Distorsionen kanske inte hörs tillräckligt bra längre, hmm…. :roll:

Vi som lyssnade var dock helt överens om att den nya nätdelen är en klar förbättring. Hur stor eller liten det beror främst på vilken sorts musik man gillar att spela.....

En brasklapp på ovanstående är att det inte är någon som helst ordning på småsladdarna i akurate cd från linn fabriken.

Dålig tunn och spinkig sorts strömkabel med svart isolering utan text på sidan och vänd helt slumpvis. :x

I min CD så var kablarna vända åt varsitt håll ! Vad är det då för vits med att märka kabeln med svart och röd krympslang i var ände??

I min kompis CD så var båda kablarna vända i en riktning, men om det är rätt eller fel riktning det vet vi inte ännu.

Den är i alla fall helt tvärsemot hur det ser ut i min för närvarande...

Den interna strömkabel som medföljer Dynamik Disc, med övergång från 10 stiftskontakt till 8 stiftskontakt är svart med text och av den sorten som har tjockare isolering på småkablarna och som också brukar låta bäst.

Vem vet, det kanske är dessa nya lite ”grövre småsladdar” med tio kontakter i var ände som fattas, för att Dynamik skall leva upp till sitt namn på riktigt.

Jag vet av tidigare erfarenhet från utbyte av dessa småsladdar i 5103, Linto, Ikemi, Kairn, att det gjort underverk med dynamiken, i dessa apparater, faktiskt rena rama ”Turboladdningen” :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 20:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

De intryck jag har fått av dynamik är att den gör störst inverkan på källan.

Har bara kunnat jämföra med brorsans grejor eftersom jag själv inte har något att köra D i.

På majik ds gjorde det en jättestor skillnad!
Innan lät det spretigt och vasst i de flesta fallen,
efter så var det som en ny spelare, mjukt och behagligt!

I C6100 gjorde det mindre skillnad. Märkte ingen skillnad själv först
men efter ett tag kunde man konstatera att den eventuellt kunde ge renare ton vid högre volymer, distar lite mindre och orkar med mer. Men det var inget som gjorde större intryck, eftersom jag sällan spelar så högt.

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 22:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det tog ett tag, men nu har jag till sist fått min Majik-I uppgraderad. Köpte den innan de annonserat ut den nya nätdelen men klev på kampanjen med uppgradering eftersom jag ändå behövde en DS. Så jag kan inte uttala mig om Dynamiks påverkan på källan eftersom jag inte hört min DS utan den.

Däremot så kan jag uttala mig om den skillnad jag upplever med den nya nätdelen i min förstärkare. Jag vet att detta är lite magi och väljer därför ordet "upplevd".

Jag upplever att ljudet blev märkbart uppstramat. Tvärt emot vad jag läste tidigare så kändes det som att basen tog ett steg tillbaka. Men jag antar att det är skillnad på var någonstans man stoppar in sin Dynamik. Jag har ju som jag skrev aldrig hört min DS utan den. Men nu när jag har en obruten Dynamik-kedja så upplever jag basen som stramare och mer uppstyrd.

Vidare så upptäcker jag nu plötsligt än fler ljud i mina favoritlåtar och man undrar hur många andra ljud som finns begravda där, effektivt döljda av ens ljudanläggnings tillkortakommanden?

Ljudet blev på något sätt tightare utan att tappa luft. Låter lite märkligt, men det är som jag upplever det.

Kort sagt. Uppstramat, tightare och luftigare.

Det är i alla fall som jag upplevde skillnaden mellan en icke- och en dynamikutrustad Majik-I.

Kommentarer?

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00