Hej Sportis, du ville ju ha en kort recension/lyssningsintryck av Dynamik Disc nätdelen så här är den.
Dessa erfarenheter grundar sig främst på en ”shootout” som genomfördes mellan två Akurate CD som har serienumren intill varandra och där den ena var original och den andra hade Dynamik Disc nätdel.
Därefter så har det även provlyssnats ordentligt på en Uni 1.1 som utrustats med Dynamik Disc nätdel.
Visserligen ger den nya nätdelen kanske något mer ”tjong i botten” än vad den gamla gjorde, men jag tycker ändå att namnet på nätdelen är lite missvisande, då den snarare borde heta "Mikrodynamik" för det är i den änden av musik återgivningen, som den gör klart störst skillnad.
Alla småljud och detaljer kommer fram på ett mycket klarare och tydligare sätt, men även basåtergivningen blir mycket tydligare och det kan göra att själva attacken (slam), ibland faktiskt kan upplevas som en liten aning svagare.
Man kan sammanfatta det hela med att såväl alla sångröster och instrument låter mer "välstämda" och sång och speltekniken kan avnjutas utan att man behöver anstränga sig det minsta. Det är ett mycket förföriskt "flyt" över återgivningen. Vacker och innerlig musik låter mycket behaglig medan Grunge och starkt distorderad musik kan bli lite nästan lite för snällt och mjäkigt.
Distorsionen kanske inte hörs tillräckligt bra längre, hmm….
Vi som lyssnade var dock helt överens om att den nya nätdelen är en klar förbättring. Hur stor eller liten det beror främst på vilken sorts musik man gillar att spela.....
En brasklapp på ovanstående är att det inte är någon som helst ordning på småsladdarna i akurate cd från linn fabriken.
Dålig tunn och spinkig sorts strömkabel med svart isolering utan text på sidan och vänd helt slumpvis.
I min CD så var kablarna vända åt varsitt håll ! Vad är det då för vits med att märka kabeln med svart och röd krympslang i var ände??
I min kompis CD så var båda kablarna vända i en riktning, men om det är rätt eller fel riktning det vet vi inte ännu.
Den är i alla fall helt tvärsemot hur det ser ut i min för närvarande...
Den interna strömkabel som medföljer Dynamik Disc, med övergång från 10 stiftskontakt till 8 stiftskontakt är svart med text och av den sorten som har tjockare isolering på småkablarna och som också brukar låta bäst.
Vem vet, det kanske är dessa nya lite ”grövre småsladdar” med tio kontakter i var ände som fattas, för att Dynamik skall leva upp till sitt namn på riktigt.
Jag vet av tidigare erfarenhet från utbyte av dessa småsladdar i 5103, Linto, Ikemi, Kairn, att det gjort underverk med dynamiken, i dessa apparater, faktiskt rena rama ”Turboladdningen”
Mvh MRTweak