selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 08:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag körde extern hårddisk, dator med vista och direkt till sneakyn. Fungerade perfekt. Men i helgen var svärfar på besök och han mixtrade med datorn. Den blev mer instabil efter det, typ försvann och kom tillbaks i konfig. Det gick inte att uppdatera mjukvaran efter ett tag, och efter mitt eget mixtrande med nätverket la den av helt.

Inte ens att stå avlagen och urdragen över natten hjälpte.

Vad gör jag? Nån som vet exakt vad man ska ha för protokoll och klienter?

Last edited by jocke.tuffing on Fri Oct 16, 2009 08:31, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 13:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Paniken är kvar :shock: .

Nån som vet hur man installerar DHCP på CP-datorn?

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gå in på kontrollpanelen och sen Nätverks och Delningscenter sen Hantera Nätverksanslutningar
sen ska du ha Anslutning till lokalt nätverk högerklicka på den välj konfigurera sen dubbelklickar du på Internet Protocol Version 4 kolla så att det är iklickat Erhåll en IP-adress automatiskt då har du DHCP

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 18:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Såg detta inlägg via mobilen när jag var på jobbet. Var dock ganska svårt att svara. :) Du får beskriva lite mer utförligt hur du har det kopplat. Antar att det enbart är kopplingen mellan konfig/kinskydesktop och sneakyn som är problemet.

Jag antar från det du skrev att du direktkopplar datorn till sneakyn. Dvs en kabel från datorns nätverksport till sneakyns. Kör du en vanlig kabel eller en korsad? Hur får du då internet? Kör du det trådlöst eller är datorn helt bortkopplad?

En DHCP hanterar igentligen bara IP-adresser. Start > kör > skriv 'cmd' > skriv 'ipconfig', Så ser du dina adresser. Förmodligen kommer det vara 192.168.1(eller 0).x Alternativt kan det vara 169.254.x.x. 169.254-adresser är så kallade null-pointer adresser och betyder igentligen att något är jättetrasigt. :p Det Mindrunner beskriver är frågan ifall datorn ska ha en fast (statisk) IP-Adress eller en dynamisk som ändrar sig ibland. DHCP tilldelning betyder att datorn ska fråga DHCP servern för en adress och sedan använda den.

Ifall du kör med sladd till sneakyn och internet via trådlöst är det väldigt troligt att de stör ut varandra.

Det är väldigt sällan som datorproblem lagas genom att 'lämna något urdraget över natten'.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 19:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Okej nu har det hänt lite.

Jag fick den att spela, men det lät inge vidare.

DHCP är som det ska och kan inte hjälpa mig.

Detta när jag körde dator-router-ds.

Internet har jag kört trådlöst samtidigt som jag haft ds:en på nätverkskortet.

Nu är allt bara instabilt, det går knappt att reboota, reseta eller uppdatera utan att man tappar den. Jag jobbar för fullt!

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 01:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Såvida det du "mixtrat" på datorn inte är något viktigt eller något du kan ändra själv i efterhand så testa att köra "Systemåterställning" på datorn och ange en tidpunkt/datum då du vet att allt fungerade problemfritt.

why so serious?

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 08:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag bytte dator nu. Man får kontakt med den en stund. Kunde spela lite med den som pre-amp vilket den ställt in sig på utan min vilja. Men så fort man ska ändra nåt i konfig lägger den av.

Det står mycket unknown istället för linn sneaky.

Fy fan.. har den pajjat?

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jocke.tuffing wrote:
Jag bytte dator nu. Man får kontakt med den en stund. Kunde spela lite med den som pre-amp vilket den ställt in sig på utan min vilja. Men så fort man ska ändra nåt i konfig lägger den av.

Det står mycket unknown istället för linn sneaky.

Fy fan.. har den pajjat?
Har du testat att avinstallera och ominstallera Linn Konfig?

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 12:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jepp jag har installerat om konfig.

Enda sättet att få kontakt nu är att koppla dator-router-ds och trycka på fallback på baksidan två gånger.

Då kommer det upp reprogram(sneaky ds) som device. Den går ibland att reseta och ibland att reboota då förvinner den igen.

Samma problem finns på två datorer men bara en router. Ska se om jag kan få låna grannens.

Är det nån som har haft liknande problem så dela gärna med er om lösning. Övriga kommentarer och tips är naturligtvis väl bemötta

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jocke.tuffing wrote:
...Men i helgen var svärfar på besök och han mixtrade med datorn. Den blev mer instabil efter det...
Ett tips är att du frågar din svärfar exakt vad han "mixtrade" med din dator.

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 14:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag hittade uppdateringar som gjorts och dom tog jag bort. Jag har inte tagit bort uppdateringarna på Office-paketet för nån måtta får det väl vara?

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 14:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

nästa steg blir att installera en äldra konfig och att titta mer på routerinställningar om det finns nån brandvägg på den.

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 08:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag kopplade datorn direkt till den nu. Internet går via trådlösa (surfar på grannen). Jag ställde också in en manuell IP-adress, dvs CP-DHCP stängdes av. Och sakta men säkert frisknade den till, till slut kunde jag uppdatera till Cara 4 och reseta å reboota och hårdreboota.

Så nu är det fest hemma igen! Men jag vet inte om jag har lärt mig nånting. Förutom att det är tråkigt när den inte funkar och att jag lagt ner 8 timmar på detta och fått nackspärr.

Stort tack till alla som engegerat sig!

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 09:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jättebra att det löste sig. Då återstår bara att skapa ett användarkonto i Vista med gästrättigheter som svärfar kan använda sig av nästa gång han är på besök. :)

PostPosted: Fri Oct 16, 2009 10:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Svärfar fick panik om jag hade högre än volym 8/60. Bäst lät det på volym 0 tyckte han. Så han är portad helt och hållet.

Däremot min mamma lyssnade på 47/60 på benny andersson (låg volym på inspelningen) och tyckte att "det var helt otroligt". Mamma... :cry:

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00