selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 05:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: akustikregulering?
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
har kollat runt lite på alla system som alla har, och har nog inte sett en enda (kan ha fel) som har ens funderat på att rummet gör mer än 50% av ljudet. dämpning av första reflexen är nog det viktigaste

Image


sen har vi ju även diffusorer som är väldigt trevliga som inte alls behöver vara dyra och som enligt mig kan vara rätt snygga exvis denna sida som visar en billig samt effektiv diffusor (bilden visar en klar):

http://melhuish.org/audio/DIYOT3.html


Image

sen kommer vi ju då till absorbenter som borde finnas i varje hem enligt mig...en blöt bas kan med lite absortion förvandlas till en tight bröstslagsbas :D





[/url]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag är väl medveten om att rummet påverkar ljudet väldigt mycket. Dock har jag inte haft möjligheten att testa riktiga absorbeneter hemma som inte skämmer rummet för mycket. Av vad jag hört då jag pratat med handlare så är det svårt att absorbera på rätt sätt. Man ska helt enkelt veta vad man håller på med. Ofta kan det bli så att det blir bättre på någon parameter men samtidigt sämre på en annan vilket jag inte ser som en uppgradering. De tips jag fått från handlare är att möblera normalt med bokhyllor och mattor på golvet. Eventuellt ett draperi t.ex. bakom där man sitter och lyssnar, det har jag själv hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Förövrigt tycker jag att detta är ett ämne som helt klart behandlats för lite på detta forum. Har en känsla av att man kan vinna väldigt mycket ljudmässigt om man har rätta kunskaperna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
fredde wrote:
Jag är väl medveten om att rummet påverkar ljudet väldigt mycket. Dock har jag inte haft möjligheten att testa riktiga absorbeneter hemma som inte skämmer rummet för mycket. Av vad jag hört då jag pratat med handlare så är det svårt att absorbera på rätt sätt. Man ska helt enkelt veta vad man håller på med. Ofta kan det bli så att det blir bättre på någon parameter men samtidigt sämre på en annan vilket jag inte ser som en uppgradering. De tips jag fått från handlare är att möblera normalt med bokhyllor och mattor på golvet. Eventuellt ett draperi t.ex. bakom där man sitter och lyssnar, det har jag själv hemma.
mja alltså man brukar som märka vart felen ligger plus att dämpa första reflexen se första bilden kan aldrig bli fel egentligen..den minskar iprincip endast efterklangstiden (höga frekevenser endast då) sen kan man alltid prova absorbera lägre frekvenser ganska enkelt med en ihoprullad madrass det e ju dina öron som ska tycka att det låter bra provade hemma en dag när jag va ledig:


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... s=,Onsdags


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har hållt på alldeles för mycket med diverse madrasser och dyl. förut. Oftast har det bara blivit sämre plus att det ser ut som... :( Mot dålig bas kan man dock packa in gullfiber i ett tygstycke och hänga upp en bit från väggen, det fungerar, i övrigt tycker jag att det är hopplöst att få det att bli bättre med såna hjälpmedel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Problemet ligger för mig i vad som är godtagbart estetiskt sett. I ett dedikerat rum hade det inte varit samma problematik, men jag tänker inte bygga om vardagsrummet ..

Däremot har jag försökt tänka igenom placering av saker och åtminstone dämpa golvet så gott det går - till höger om högtalarna är det öppet till hallen, till vänster står en diffusor modell groteskt stor i form av min mediaförvaring. Absorption bakom lyssningsposition medelst tunga mörkläggningsgardiner som hänger en bra bit (någon decimeter) från de fönster dom täcker.

Räknar man sidostuds som "1:a", väggen bakom högtalarna som "2:a" och väggen bakom lyssnaren som "3:e" reflektionen, så är i mina ögon 1:a och 3:e reflektionen klart godtagbart omhändertagna för att vara ett vardagsrum. 1:a - diffusion på ena sidan och i princip 100% absorption på andra (inte symmetri, men inte heller tokstuds). 3:e absorption.

Klurar lite på den 2:a (bakom högtalarna), borde gå dämpa där utan att dräpa estetiken för hårt. Till saken hör att just väggen bakom högtalarna är det elakaste akustiska fenomenet i mitt rum, så där behövs saker göras .. det är en ihålig gipsvägg som svänger värre än en Keltik-bas när man lirar vinyl :D.

Edit: kan tillägga att rummet är grymt bra trots allt, det låter fantastiskt tycker jag. Köpte lägenheten till stor del för att vardagsrummet hade så vettiga dimensioner (ration mellan dom framförallt, för större hade det gärna fått vara).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Last edited by daniel.n on Thu Sep 16, 2004 20:48, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
fredde wrote:
Jag har hållt på alldeles för mycket med diverse madrasser och dyl. förut. Oftast har det bara blivit sämre plus att det ser ut som... :( Mot dålig bas kan man dock packa in gullfiber i ett tygstycke och hänga upp en bit från väggen, det fungerar, i övrigt tycker jag att det är hopplöst att få det att bli bättre med såna hjälpmedel.
du kanske har ett bra rum som det är nu? :wink:

vad spelar du på nu? dina rumsproblem kanske inte uppstår pga att dina högtalare spelar över den frekvens där dina problem infinner sig (prisa gud) :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Hur långt kommar man med dubbel eller kanske trippel gips + någon tyngre sort av isolering i väggarna?

Är inte intresserad att göra om mitt vardagsrum till ett månlandskap av olika absorbenter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Hur långt kommar man med dubbel eller kanske trippel gips + någon tyngre sort av isolering i väggarna?

Är inte intresserad att göra om mitt vardagsrum till ett månlandskap av olika absorbenter.
gips ger ingen absortion alls om du inte bygger på ett speciellt sätt så att den fungerar som en heimholtzabsorbent = jobbigt att räkna på

dock skulle nog en absorbent i nåt av hörnen (lyssna om du har förstärkta bastoner i nåt av hörnen) vara finfint, alt bara placera 1 tubetrap bakom varje högtalare

du kör väl med keltik om jag inte missminner mig? då skulle nog ett månlandskap göra ett mindre under kan jag lova :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Något måste det väl ändå göra iom att väggarna styvas upp och slutar att "fladdra"?? Kanske inte som absorbent men som något annat.........?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Något måste det väl ändå göra iom att väggarna styvas upp och slutar att "fladdra"?? Kanske inte som absorbent men som något annat.........?
nästan bättre om väggarna fladdrar värsta möjliga rum är en rum av betong...alla ljudvågor studsar omkring i rummet....det e bra men till en viss gräns...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
nästan bättre om väggarna fladdrar värsta möjliga rum är en rum av betong...alla ljudvågor studsar omkring i rummet....det e bra men till en viss gräns...
Givetvis vill man inte spela i en betongbunker, men en betongvägg klädd i annat mindre studsande material borde inte vara så värdelöst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Håller med Fredde och Daniel om det estetiska, ingen form av dämpare eller diffussorer jag har sett skulle kunna passa in i vardagsrummet så det är inget alternativ, utan det är vanliga möbler som gäller. Nu är mitt rum rätt bra som det är men jag är långt ifrån klar med möblering och placering


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 22:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag har satt ut ett mål, och det är att jag SKA ha ett rum avsett för musik och eventuellt hembio när jag skaffar hus om, öh, ett antal år. 8) Tills dess får jag (och nog de flesta andra här) leva med att ha anläggningen i vardagsrummet, och även då leva med att man inte kan släpa in vad som helst bara för att det förbättrar ljudet.

För er som läser linn-listan på topica så har ni nog sett att det varit en stor debatt där nyligen om akustikregleringens betydelse. Som vanligt utkristalliserade det sig extrema åsikter åt bägge hållen - någon som påstod att rummet i princip helt saknar betydelse eftersom det är 'svänget' i musiken som räknas, och någon som påstod att allt är kass om man inte går igenom rummet grundligt innan man sätter in stereon och börjar lira.
Jag hamnar någonstans där i mitten. Jag tror/tycker akustikreglering absolut är viktigt, samtidigt som jag inte tror att man måste bygga egna absorbenter för att få till ett vettigt ljud hemma, utan det kan ofta 'räcka' med lite eftertanke när man möblerar rummet och dess väggar. Naturligtvis kan det alltid bli bättre, men så är det alltid inom hifi. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Jag har satt ut ett mål, och det är att jag SKA ha ett rum avsett för musik och eventuellt hembio när jag skaffar hus om, öh, ett antal år. 8) Tills dess får jag (och nog de flesta andra här) leva med att ha anläggningen i vardagsrummet, och även då leva med att man inte kan släpa in vad som helst bara för att det förbättrar ljudet.

För er som läser linn-listan på topica så har ni nog sett att det varit en stor debatt där nyligen om akustikregleringens betydelse. Som vanligt utkristalliserade det sig extrema åsikter åt bägge hållen - någon som påstod att rummet i princip helt saknar betydelse eftersom det är 'svänget' i musiken som räknas, och någon som påstod att allt är kass om man inte går igenom rummet grundligt innan man sätter in stereon och börjar lira.
Jag hamnar någonstans där i mitten. Jag tror/tycker akustikreglering absolut är viktigt, samtidigt som jag inte tror att man måste bygga egna absorbenter för att få till ett vettigt ljud hemma, utan det kan ofta 'räcka' med lite eftertanke när man möblerar rummet och dess väggar. Naturligtvis kan det alltid bli bättre, men så är det alltid inom hifi. 8)
om man en ggn varit i ett "perfekt" rum vill man inte tillbaxs till sitt eget men jag håller med dig ayn att jag kommer nöja mig med nån liten diffusor samt en absorbent som så inte syns allt för mycket tills jag å tjejen har hus....där kommer det dock bli ett dedikerat rum för både hembio samt 2kanal det är bestämt sedan länge :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited