Problemet ligger för mig i vad som är godtagbart estetiskt sett. I ett dedikerat rum hade det inte varit samma problematik, men jag tänker inte bygga om vardagsrummet ..
Däremot har jag försökt tänka igenom placering av saker och åtminstone dämpa golvet så gott det går - till höger om högtalarna är det öppet till hallen, till vänster står en diffusor modell groteskt stor i form av min mediaförvaring. Absorption bakom lyssningsposition medelst tunga mörkläggningsgardiner som hänger en bra bit (någon decimeter) från de fönster dom täcker.
Räknar man sidostuds som "1:a", väggen bakom högtalarna som "2:a" och väggen bakom lyssnaren som "3:e" reflektionen, så är i mina ögon 1:a och 3:e reflektionen
klart godtagbart omhändertagna för att vara ett vardagsrum. 1:a - diffusion på ena sidan och i princip 100% absorption på andra (inte symmetri, men inte heller tokstuds). 3:e absorption.
Klurar lite på den 2:a (bakom högtalarna), borde gå dämpa där utan att dräpa estetiken för hårt. Till saken hör att just väggen bakom högtalarna är det elakaste akustiska fenomenet i mitt rum, så där behövs saker göras .. det är en ihålig gipsvägg som svänger värre än en Keltik-bas när man lirar vinyl

.
Edit: kan tillägga att rummet är grymt bra trots allt, det låter fantastiskt tycker jag. Köpte lägenheten till stor del för att vardagsrummet hade så vettiga dimensioner (ration mellan dom framförallt, för större hade det gärna fått vara).