Symphonyno15 wrote:
Du som hört Katan med både C4200 aktivt och Twin passivt - vad hände med basen vid aktivering och vid bytet till Twin?
Basen fanns till min stora förvåning kvar. Det saknades sannerligen ingen bas. Däremot lät hela högtalaren "burkig". Det var helt plötsligt väldigt uppenbart att man lyssnade på en stereo som producerade ljud. Inte samma illusion av att vara på plats bredvid musikerna som aktiva Katan ger. Samtidigt blev musiken på ett sätt mer gripande och vissa låtar som tidigare lät skit lät nu bra. Vissa låtar som tidigare lät skitbra lät nu bara bra... Tack vare att Twin är ganska mycket bättre än Cx200 blev det inte enbart sämre att gå till passivt. Men min rekommendation är C4x00/D aktivt om du vill behålla dina Katan.
En annan diskussion är Katans aktiva filter. Jag har en känsla att de aktiva filtren pressar elementen i Katan lite väl hårt... Det blir ibland lite skränigt och kontrollen finns inte riktigt där. Kanske beror det på att samma element som återger röster också måste pumpa ut djupbas... Hade varit fint med aktiva filter som inte gjorde att basen gick djupare.
/ jajo