selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Sep 26, 2009 16:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har två huvudalternativ för framtida val av slutsteg till mina Katan och Majik-I-förstärkare.

1.) Komplettera med ett C2100/C2200 för aktivering.
2.) Ett begagnat Klimax Chakra Twin.

Konkurrensen gäller väl främst 2200 aktivt mot Twin passivt. Är det någon som har jämfört dessa två kombinationer på Katan eller andra högtalare?

/S

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gick från aktivt med C4200 till passivt med Twin Chakra. Det borde vara samma som exemplet du tar upp.

Om du har för avsikt att behålla Katan ska du absolut satsa på aktivering med Chakra-förstärkare (2xC2200/D eller C4200/D). Stoppa dynamik i dem bara... Katan är absolut en högtalare som bör vara aktiv. Den blir väldigt burkig passivt, även om det svänger bra med Twin.

Jag gick till Twin för att ha flexibilitet att byta högtalare, eftersom de nya 2k/3k-arrayerna är så bra.

/ jajo

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 18:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Jag gick från aktivt med C4200 till passivt med Twin Chakra. Det borde vara samma som exemplet du tar upp.

Om du har för avsikt att behålla Katan ska du absolut satsa på aktivering med Chakra-förstärkare (2xC2200/D eller C4200/D). Stoppa dynamik i dem bara... Katan är absolut en högtalare som bör vara aktiv. Den blir väldigt burkig passivt, även om det svänger bra med Twin.

Jag gick till Twin för att ha flexibilitet att byta högtalare, eftersom de nya 2k/3k-arrayerna är så bra.
Tack för ett informativt svar!
Jag har fått en känsla av att de flesta föredrar aktivt med C4200. Twin slår alltså C4200 delvis aktivt på a212 ändå? (Om det nu är möjligt på 212?) Jag ska försöka lyssna på de olika uppsättningarna.
Valet kanske delvis blir avhängt på hur pass flexibel man vill vara med byte av högtalare som du uttryckte det.

/S

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15 wrote:
Tack för ett informativt svar!
Jag har fått en känsla av att de flesta föredrar aktivt med C4200. Twin slår alltså C4200 delvis aktivt på a212 ändå? (Om det nu är möjligt på 212?) Jag ska försöka lyssna på de olika uppsättningarna.
Valet kanske delvis blir avhängt på hur pass flexibel man vill vara med byte av högtalare som du uttryckte det.

/S
Man kan inte köra A212 aktivt med ett C4200, det krävs ett per kanal eftersom 212 är fyrvägs.

Men om man ska sikta på en Akurate-burk blir det DYRT om man ska köra aktivt med bra slutsteg. Och om man inte vet exakt var man landar i högtalarväg är ett bra passivt slutsteg flexibelt.

/ jajo

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 19:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mjo du kan faktist delaktivera 212 och köra basen aktiv men 3karraten passivt. Borde ge klart mer tryck än passivt.

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Mjo du kan faktist delaktivera 212 och köra basen aktiv men 3karraten passivt. Borde ge klart mer tryck än passivt.
Det var det jag syftade på.

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mer tryck kanske, men om det blir mer musikaliskt vet jag inte. Tror inte att delaktivering är något att sikta mot, personligen hade jag valt att köra passivt med bra slutsteg tills hela högtalaren kan aktiveras.

/ jajo

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:

Du som hört Katan med både C4200 aktivt och Twin passivt - vad hände med basen vid aktivering och vid bytet till Twin?

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15 wrote:
Du som hört Katan med både C4200 aktivt och Twin passivt - vad hände med basen vid aktivering och vid bytet till Twin?
Basen fanns till min stora förvåning kvar. Det saknades sannerligen ingen bas. Däremot lät hela högtalaren "burkig". Det var helt plötsligt väldigt uppenbart att man lyssnade på en stereo som producerade ljud. Inte samma illusion av att vara på plats bredvid musikerna som aktiva Katan ger. Samtidigt blev musiken på ett sätt mer gripande och vissa låtar som tidigare lät skit lät nu bra. Vissa låtar som tidigare lät skitbra lät nu bara bra... Tack vare att Twin är ganska mycket bättre än Cx200 blev det inte enbart sämre att gå till passivt. Men min rekommendation är C4x00/D aktivt om du vill behålla dina Katan.

En annan diskussion är Katans aktiva filter. Jag har en känsla att de aktiva filtren pressar elementen i Katan lite väl hårt... Det blir ibland lite skränigt och kontrollen finns inte riktigt där. Kanske beror det på att samma element som återger röster också måste pumpa ut djupbas... Hade varit fint med aktiva filter som inte gjorde att basen gick djupare.

/ jajo

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant redogörelse!

Finns det filter till Twin/Katan? :wink:

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klimax finns ju :twisted:

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15 wrote:
Intressant redogörelse!

Finns det filter till Twin/Katan? :wink:
Ja, Klimaxfilter i separata Klimax-boxar. Då kan du använda vilka slutsteg du vill för att aktivera. Twin/solo tar inga aktiva kort internt.

Det enda ekonomiskt försvarbara sättet att aktivera högtalare idag är med 200W chakra-dynamik. Om man inte är miljardär då :-)

/ jajo

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det enda ekonomiskt försvarbara sättet att aktivera högtalare idag är med 200W chakra-dynamik.
Ja eller kanske med 100W chakra. En lite smidigare lösning med nyare högtalare som kräver många kanaler eftersom det ger färre lådor. Kvalitetsmässigt sämre än med 200W men väldigt prisvärt och smidigt. Akurate 242 med 2 X C5100 är en lösning som jag hört flera ggr och det blir riktigt bra!

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
jajo wrote:
Det enda ekonomiskt försvarbara sättet att aktivera högtalare idag är med 200W chakra-dynamik.
Ja eller kanske med 100W chakra. En lite smidigare lösning med nyare högtalare som kräver många kanaler eftersom det ger färre lådor. Kvalitetsmässigt sämre än med 200W men väldigt prisvärt och smidigt. Akurate 242 med 2 X C5100 är en lösning som jag hört flera ggr och det blir riktigt bra!
Givetvis.

Vad jag menar är att det är väldigt få som kan gå aktivt med Klimax-förstärkare utan att vara miljonär eller ha extrem tur på begagnatmarknaden. Även om 200W är dyra kan de fortfarande ta interna kort som inte kostar skjortan.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00