selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 17:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det var en intressant artikel om mastering i dagen svd.se. Eftersom amnet har varit uppe en del pa sistone, kanske fler vill lasa den?

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 463843.svd


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 13:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Den artikeln lär bara göra icke insatta medelsvenssons totalförvirrade!

JohanR


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 13:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Quote:
Beatles remastrade utgåvor kommer förmodligen skapa kontrovers bland Beatlesfansen, inte minst komprimeringen som genomförts för att just öka volymen.
På han som intervjuas låter det ju ungefär som att dom har förstört musiken i nya Beatlesutgåvan. Vi får hoppas att han inte har rätt.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1661
Bra artikel. Jag ska köpa boxen med Beatles nästa vecka och kommer att välja monoboxen. Hoppas att den kommer vara bra.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bra artikel. Jag ska köpa boxen med Beatles nästa vecka och kommer att välja monoboxen. Hoppas att den kommer vara bra.
Självklart förväntar vi oss en fullödig rapport, ur såväl tunedem- som hifi-synvinkel :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 10:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Självklart förväntar vi oss en fullödig rapport, ur såväl tunedem- som hifi-synvinkel
Jepp!

JohanR


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Bra artikel. Tror på att man kan få bättre resultat (enl vårt sätt att se det) idag jämfört med förr men det framgår ju också att det är "kunden" som bestämmer dvs fortsatt volymkrig även om det är mot mastringsteknikerns egen vilja.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Bra artikel. Jag ska köpa boxen med Beatles nästa vecka och kommer att välja monoboxen. Hoppas att den kommer vara bra.
Självklart förväntar vi oss en fullödig rapport, ur såväl tunedem- som hifi-synvinkel :-)
Skit i rapporten, jag tar hellre FLAC filerna! :mrgreen:

Jag har rippat en del Beatles och det har inte varit helt uppmuntrande för mig som har LP. Jag har trots det sparat FLAC filerna, bara för att jag gillar Beatles, kanske ingen bra ide egentligen...

Lustigt nog är de som är bra på LP också bra på CD, t.ex. är den röda samlingsplattan 1962-68 ganska bra på CD/FLAC jämfört med många andra. Men det är ett fenomen som gällt i princip alla andra artister också. Source first! Den enda som utmärkt sig är "Love" som gjordes med Cirque Du Soleil, jag tror den producerades av sonen (till den ursprungliga producenten, han som verkar lyckats med att förstöra alla nyutgåvor). Jag fick intrycket att sonen fattade storheten med Beatles musik bättre! (Men det kan också ha varit usla utgåvor på de andra (lånade) plattor jag rippat.)

Jag gissar precis som Roland att monovarianten kommer att vara bättre, verkar mycket sannolikt, men vem vet det innan?

Tillbaka till OnTopic: 60 lax för en omvandlare, är vi skivköpare inte värda mer än det? Hur rmånga skivor görs med den, hur mycket blir det per skiva som produceras? Jag får en känsla (som jag fått tidigare) att det flesta inom mixning/mastering har dålig koll på musikalitet och mer koll på marknad/trender och reklamradions behov.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
60kkr för en omvandlare betraktas säkert som exklusivt för en så "simpel" pryl.
Jag tror faktiskt inte att studiogrejjorna är så fantastiskt bra. Hur många studios tror du kollar fasen i nätkablarna, kollar riktning på signalkablar, internkablage, lödningar, hyllor, mm. Jag tror inte att man har en AD-omvandlare som är lika bra eller ens i närheten av vad en Klimax DS klarar i en typisk proffsstudio.

Visst grejjorna är jättebra i förhållande till en typisk
hemmastereo men thats about it.

(mina spekulationer)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Tillbaka till OnTopic: 60 lax för en omvandlare, är vi skivköpare inte värda mer än det? Hur rmånga skivor görs med den, hur mycket blir det per skiva som produceras? Jag får en känsla (som jag fått tidigare) att det flesta inom mixning/mastering har dålig koll på musikalitet och mer koll på marknad/trender och reklamradions behov.
För den som snöat in på Linn så kan kanske tanken att dyrare alltid är lika med bättre. Så är det dock inte alltid utan det handlar om rätt pryl på rätt plats. För en studio handlar det om att maximera kvaliteten totalt sett och många gånger gör mer slantar sig bättre på andra ställen än i en specifik apparat.

Och varför investera en massa pengar i en omvandlare när skräpet som processas där ändå är ihoppressat till oigenkännlighet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 20:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Utan att komma med någon spoiler så kan jag, efter en första lyssning, konstatera att dom iaf dragit upp volymen en hel del på Stereo remastern av Beatles låtar.
Inte såpass att det går under kategorin "Loudness war", men klart märkbart.

Men man måste nog lyssna igenom mer än White Album innan man drar några slutsatser :)

Man kan väl även fundera hur mkt Paul McCartney har haft fingrarna i syltburken.. hans basspel sticker ut betydligt mer på nya remastern.

/J


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Fan, vad sånt här är tragiskt...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
joda wrote:
Utan att komma med någon spoiler så kan jag, efter en första lyssning, konstatera att dom iaf dragit upp volymen en hel del på Stereo remastern av Beatles låtar.
Inte såpass att det går under kategorin "Loudness war", men klart märkbart.

Men man måste nog lyssna igenom mer än White Album innan man drar några slutsatser :)

Man kan väl även fundera hur mkt Paul McCartney har haft fingrarna i syltburken.. hans basspel sticker ut betydligt mer på nya remastern.
Jag har jämfört lite mellan en tidigare CD och remixen. Nivån är lyft lite, men faktiskt inte så mycket. Ljudet verkar lite "klarare", röster kommer fram lite bättre. Jag kan inte höra att det är någon komprimering gjord, i så fall ytterst lite.

Om Pauls basspel kommer fram lite tydligare, inte mig emot. I det tidigare skivorna (före Revolver) hade dom gärna fått skruva upp basen lite. Den är tajt och fin, men lite mer pulver hade inte skadat.

Anledningen till att man släpper remixer är väl (förutom att tjäna pengar) att man tror sig kunna göra något bättre. Skulle remixen låta likadant som originalen finns det väl ingen anledning att göra något annat än att bara fortsätta pressa från originalen. Problemet kommer när man kryddar för mycket och på fel sätt. Tex för att anpassa mixen till sunkiga iPods, skräplurar och reklamradio.

Men jag har inte på långa vägar lyssnat klart så jag kan mycket väl ändra mig om remixarna. Att original mono är släppt är dock en välgärning, det borde dom gjort för länge sedan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Tue Sep 08, 2009 22:00, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Spelades orginalen in i mono?
Hur har man i så fall gjort stereo av dem?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Spelades orginalen in i mono?
Hur har man i så fall gjort stereo av dem?
Det finns en bok som beskriver detta vä, tydligen. Har fått tipset på Faktiskt:
En revolution i huvudet : The Beatles inspelningar och 60-talet
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188316300

Kanske kan vara något?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Wed Sep 09, 2009 09:48, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited