selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 19:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 13:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag märker av problem med basåtergivningen på mina katan när jag spelar musik som går djupt i basen. Tex om jag lyssnar på Santanas "The calling". Där är det en del djupa och långa bastoner. Det som händer är att jag får en konstant djup ton som bakgrund till den övriga musiken i de avsnitt där basen ska gå lite djupare och ligga där en stund. Vid kort bas (kort transient?) så är det inga problem och inte heller om basen inte ska gå så djupt.
Det låter nästan som en "stående våg?".
Jag har flyttat runt högtalarna utan att märka någon skillnad, jag har haft dom allt i från 5-30cm från väggen.
Det kanske kan vara min bänk som skapar resonans? Bänken finns det bild på i min presentation.
Är det någon som känner igen detta fenomen och vet hur jag löser det?
Jag kör bi-wire:at, om det nu skulle göra någon skillnad.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag rekommenderar dig att ställa Katan på Linns originalstativ. Resonansen kan ha med att de står på bänken att göra.

Mvh,
Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 15:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Känner igen det där. Hade samma problem i min förra lägenhet med keilidh. Jag var så less på det så jag var på väg att kränga hela anläggningen. Undvek konsekvent att spela skivor med för djup bas. Inte vet jag vad det är som gör skillnaden, men när jag flyttade till hus i somras och satte på anläggningen för första gången höll jag ju på att tappa hakan. Efter lite injustering lät det äntligen som jag alltid önskat, tajt bas och fruktansvärt driv och sväng i musiken. Varenda platta jag mattade in var och är fortfarande en helt fantastisk upplevelse. Jag njuter varje kväll och tackar högre makter att jag inte sålde, trots att jag hade bud på hela anläggningen. Hoppas nu bara att det inte är själva rummet som är ditt problem. Jag tror också att stativ kommer lösa dina problem. Klart värt ett försök i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan ganska lätt prova att byta "underlag" till högtalarna och se om det blir skillnad. På mitt svajiga parkettgolv så var spikes inte det bästa, utan det blev mycket bättre när jag satte hockeypuckar mellan spikes och golvet.

Injustering av högtalarna gör skillnad, om det hjälper helt vet jag inte...

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testa ställ dom på något då?
4 muttrar?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

3 muttrar...

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 19:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Känner också igen ditt problem. Efter att ha flyttat och justerat högtalare och stativ plus apparaternas underlag i veckor flyttade jag bort stereohyllorna från att ha stått mellan högtalarna til en plasering bredvid. Nu är det helt tomt mellan högtalarna och det låter mycket bättre på alla sätt. Framför allt har den där stående-vågen-bummel-basen försvunnit.
/h

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tackar för tipsen, jag ska testa med muttrar och ev.puckar, nu har jag de självhäftande gummitutor som följde med katan. Stativ skulle helt klart vara bäst men för husfridens skulle får man ligga lite lågt med nya grejjer ett tag... Det märks ju rätt tydligt om det plötsligt står ett par stativ i vardagsrummet...
Annars tror jag också att en stor bov i dramat kan vara min bauta tv som står mellan högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 23:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det blir bättre av att ta bort tv:n det tror jag dom flesta är överens om men jag har inte gjort det hos mig och det funkar bra ändå.

Ditt problem är sannolikt det flera redan skrivit om. Det bästa är orginalstativen till Katan. Det löser nog ditt problem. Men det var ju inte aktuellt åtminstone just nu.

Möjligen kan det gå med muttrar det brukar bli mycket bättre men det beror på vilket underlag de står på. Om det är på en bänk måste den vara stadig och inte återge resonanser. Du kan ju jämföra med att ha dem på golvet åtminstone på försök. Det blir väl lågt att ha dem på golvet men för att hitta problemet går det ju att försöka.

Lycka till.

Roger

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kollade din medlemspresentation och det är helt klart en visuellt tilltalande uppställning, men jag tror inte att det är lätt att få fram anläggningens hela potential med högtalarna stående på en sådan bänk, muttrar, puckar eller inte. Vad är det för vägg bakom? Om den är stabil och du inte har en för känslig granne (på andra sidan) kanske du borde överväga att placera högtalarna på väggen (välj originalstativ!). Bänken du har lär ge problem med stående vågor i facken (flera kaviteter med samma storlek = kraftig resonans). Det skulle säkert gå att få det att låta klart bättre om du stagade upp facken och fyllde dom med ljuddämpande material, men då blir det ju ingen plats för apparater. Kvar är då ändå frågan om avståndet mellan högtalarna och golvet är rätt. En annan sak som inte brukar vara bra är att högtalarna står nära en reflekterande yta och att den reflekterande ytan dessutom avslutas (relativt nära högtalaren) i en kant på det viset ger också svåra vågutbredningproblem. En lösning med väggfästen eller stativ vore säkert den enklaste lösningen. Det minskar resonansproblemen, men de kommer ändå kvarstå om än i mindre omfattning. Om du använder väggstativ var noga med placeringen både vänster-höger och i höjdled. Det funkar (någorlunda bra) att prova ut placeringen på provisoriska stativ (typ pallar/stolar med böcker etc. på). Slutlig placering d.v.s. vinkling görs sedan med högtalarna monterade på stativen. Betr. hyllan skulle jag också rekomendera att hyllorna stagas med (någorlunda kraftiga) reglar (limmas och skruvas) samt att hyllfacken fylls i olika grad (de med elektronik som behöver kylas kan av förklarliga skäl inte fyllas speciellt mycket, övriga fack kan med fördel fyllas med veckotidningar (kan ibland t.o.m. uppskattas av respektive) eller med t.ex. telefonkataloger eller gamla böcker. Stoppa gärna gamla kläder/handdukar/militärfilt el. dyl. Det går även relativt enkelt att öka på kylförmågan i hyllan genom att borra hål i hyllan (med t.ex. hålsåg avsedd för infällning av strömbrytare i vägg) direkt under apparaten, företrädesvis i anlutning till luftinsläpp vid kylflänsarna. Fläktar finns att tillgå på ELFA el. dyl., men det kräver ju mer pyssel och kan vara kinkigt att få till så att det blir tillräckligt tyst. Huruvida tilltaget accepteras av respektive är en annan fråga...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 00:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Kollade din medlemspresentation och det är helt klart en visuellt tilltalande uppställning, men jag tror inte att det är lätt att få fram anläggningens hela potential med högtalarna stående på en sådan bänk, muttrar, puckar eller inte...
Jag håller med, har nu testat med m6:or och med högtalarna på golvet men med i stort sett samma resultat. Bänken lär inte överleva flytten nästa år, då tänkte jag ha så rent som möjligt mellan högtalarna och de ska stå på stativ. Jag ska vid tillfälle testa att flytta allt till en annan del av rummet och ev. till ett annat rum för att se om just detta problem med basen försvinner.
Ja, så går det tydligen om man köper stereobänk på ikea...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har nu testat att flytta på spelare och högtalare till en lång byrå på annan plats i rummet. Det blev mycket bättre, den dova bastonen i bakgrunden (stående våg?) som jag upplevt förvann helt. Tyvärr kan jag inte ha grejjerna på byrån, det var bara ett test. Jag fyllde dock stereobänken med sambons inredningstidningar när jag flyttade tillbaka grejjerna och nu är den dova tonen inte lika framträdande längre.
Jag får helt enkelt leva med detta tills jag skaffat stativ. Det är ändå bara på sällsynta låtar som ljudet kommer fram.
Tack för tipsen och hjälpen att förstå fenomenet!

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 12, 2006 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skummade igenom lite snabbt.. klart att vibrationer fortplanter sig om dom står direkt på bänken eller på muttrar/enkronor... puckar däremot äter upp delar av dessa vibrationer och det är lite min egna slutsats att det ibland är bra att ha mjukare fötter till ett par högtalare.

Jag har upplevt att det låter bättre med puckar under spikesen på mina Monitor Audio RS6, än om dom stod på spikes mot golvet och om dom stod på plastfötterna (de två orginalalternativen för högtalarna)

Samma sak upplevde jag med mina Tukan på orginalstativ. Enkronor vs. puckar gav en vinst för puckarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 12, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om högtalarna står på ett underlag som inte kan ta emot och förmedla/dämpa ut vibrationerna så är man antagligen tvungen att använda ett isolerande underlag. Det är dock osäkert om det blir speciellt bra om man har högtalare som är konstruerade för att stå på stabila vibrationsförmedlande underlag/stativ/spikfötter/fötter, men som vanligt är det ju bara att prova; låter det bättre så är det bättre (tune-dem!!!)! Måste man ha högtalarna stående på bristfälliga underlag så gör man nog bäst i att försöka hitta högtalare gjorda för att stå på vibrationsisolerande underlag. Vad jag vet så är samtliga Linn-högtalare gjorda för att stå på underlag som leder bort energi. Grejen är ju att det är i princip omöjligt att göra en högtalare som kan absorbera tillnärmelsevis samma mängd energi utan att vibrera isig, speciellt om man skall göra en rimligt dyr (billig) högtalare. Ett normalt golv i ett normalt välbyggt hus klarar vanligen detta galant.

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Återupplivar en gammal tråd som ganska bra beskriver mina problem.
---------------------------------------------------------------

Jag har på senaste tiden uppgraderat min anläggning rätt rejält och spelar nu med: Majik DS, Rega P3, Kikkin, Kinki2, C6100 och aktiva ninka. Dessa uppgraderingar har gjort att anläggningen idag låter näst intill fantastiskt, om det inte vore för resonanserna i rummet....
Dessa resonanser har minskat en hel del vid varje uppgradering, men efter ett tag har man kommit till den nivån att man inte längre kan acceptera den aktuella resonans-nivån. (Hoppas ni förstod det där)

Likt hos trådskaparen upplever jag att jag har en stående våg av ganska låg frekvens. Den märks väldigt tydligt om man spelar en låt med basanslag, där det ska vara tyst mellan anslagen (Tex vissa infected mushroomlåtar). I dessa fall brummar det liksom där det bör vara tyst. I andra fall kan man höra att det ligger en baston och brummar konstant i bakgrunden.

Jag har testat att tuna in anläggningen flera gånger (utan expertishjälp ska tilläggas) och lyckas hitta det bästa läget som situationen i mitt vardagsrum kan bringa, men det blir aldrig sådär riktigt bra med tanke på resonansen.

Har med åren fyllt rummet med tavlor, bokhyllor, soffa+schäslong, växter, mattor, bord osv...men vägrar sätta upp fula dämpgrejer som vissa bekanta har föreslagit. Kan inte vara så att jag är ensam om problemet (tydligt då jag hittade den här tråden) och är tacksam för den hjälp jag kan få.

Har funderat på ifall det är så att jag inte kan ha golvare i rummet och borde byta till Katan, men när jag läste den här tråden blev jag osäker på om det skulle förbättra något egentligen. Det som istället slog mig är ifall det är min TV/Stereo-bänk som är boven i dramat:
Image
Bänken ligger såklart ner, och jag har moddat den lite så den bara har tre fack istället för fyra som på bilden. Idag är två av facken tomma och i mitten står mitt slutssteg. TVn, regan och DS:en står uppe på bänken. Ett problem jag har tänkt på länge är att högtalarna hamnar för långt i från varandra, drygt 2m, och jag har velat byta bänken pga detta under en längre tid. Har dock inte hittat någon lämplig ersättare då den måste rymma allt min aktuella bänk rymmer. Kan tillägga att TV:n inte kan hängas på väggen då jag bor i studentlägenhet och sätta saker på väggarna är inte så omtyckt..

Så hur bör jag göra för att bli av med resonanen? ny bänk, nya högtalare eller något annat? Alla tips är mycket välkomna!

/Jesper

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00