Återupplivar en gammal tråd som ganska bra beskriver mina problem.
---------------------------------------------------------------
Jag har på senaste tiden uppgraderat min anläggning rätt rejält och spelar nu med: Majik DS, Rega P3, Kikkin, Kinki2, C6100 och aktiva ninka. Dessa uppgraderingar har gjort att anläggningen idag låter näst intill fantastiskt, om det inte vore för resonanserna i rummet....
Dessa resonanser har minskat en hel del vid varje uppgradering, men efter ett tag har man kommit till den nivån att man inte längre kan acceptera den aktuella resonans-nivån. (Hoppas ni förstod det där)
Likt hos trådskaparen upplever jag att jag har en stående våg av ganska låg frekvens. Den märks väldigt tydligt om man spelar en låt med basanslag, där det ska vara tyst mellan anslagen (Tex vissa infected mushroomlåtar). I dessa fall brummar det liksom där det bör vara tyst. I andra fall kan man höra att det ligger en baston och brummar konstant i bakgrunden.
Jag har testat att tuna in anläggningen flera gånger (utan expertishjälp ska tilläggas) och lyckas hitta det bästa läget som situationen i mitt vardagsrum kan bringa, men det blir aldrig sådär riktigt bra med tanke på resonansen.
Har med åren fyllt rummet med tavlor, bokhyllor, soffa+schäslong, växter, mattor, bord osv...men vägrar sätta upp fula dämpgrejer som vissa bekanta har föreslagit. Kan inte vara så att jag är ensam om problemet (tydligt då jag hittade den här tråden) och är tacksam för den hjälp jag kan få.
Har funderat på ifall det är så att jag inte kan ha golvare i rummet och borde byta till Katan, men när jag läste den här tråden blev jag osäker på om det skulle förbättra något egentligen. Det som istället slog mig är ifall det är min TV/Stereo-bänk som är boven i dramat:

Bänken ligger såklart ner, och jag har moddat den lite så den bara har tre fack istället för fyra som på bilden. Idag är två av facken tomma och i mitten står mitt slutssteg. TVn, regan och DS:en står uppe på bänken. Ett problem jag har tänkt på länge är att högtalarna hamnar för långt i från varandra, drygt 2m, och jag har velat byta bänken pga detta under en längre tid. Har dock inte hittat någon lämplig ersättare då den måste rymma allt min aktuella bänk rymmer. Kan tillägga att TV:n inte kan hängas på väggen då jag bor i studentlägenhet och sätta saker på väggarna är inte så omtyckt..
Så hur bör jag göra för att bli av med resonanen? ny bänk, nya högtalare eller något annat? Alla tips är mycket välkomna!
/Jesper