Jag kör med HP iPAQ 214 här hemma och det funkar helt okej.
Jag har min internetrouter (med inbygd trådlös nätverk) från BBB i garderoben, ca. fem meter från lyssningsplats bakom en relativt tjock betongvägg. Inga problem för iPAQen att få kontakt med routern trådlöst.
Lite reflektioner om handhavandet av iPAQen:
iPAQen kör med Windows Mobile 6 som OS. Utan att jag har stora erfarenheter av olika OS för Pda, så tycker jag att det funkar ganska bra, men det kunde varit bättre. OSet är aningen instabilt ibland, program kan hänga sig, internetsurfandet är småkrångligt... men för det mesta funkar det utan problem.
Kinsky Pda (för Bute) funkar bra, tycker jag. En gång hängde sig programmet så pass att jag var tvungen att reset:a iPAQen, men efter det har det funkat problemfritt.
När du slår på iPAQen tar det kanske 20 sekunder till att du har öppnat Kinsky Pda och fått kontakt med mediaservern (jag kör med Twonky Media Server). Det är alltså en liten fördröjning när Kinsky ska upprätta kontakt med mediaservern, kanske 7-10 sekunder. Kör du på batteridrift kan du ställa in hur länge iPAQen ska vara påslagen vid inaktivitet, innan den stänger av sig. Jag har lagt min på fem minuter, för jag har upplevt att när den stängs av (eller om man stänger av den själv) och sätter på den igen, så har den tappat kontakten med mediaservern. Ny kontakt tas och det tar 7-10 sekunder igen. Aningen irriterande. Detta är enligt mitt tycke kanske det enda allvarligt irriterande saken med handhavandet.
Man kan förstås ha iPAQen kopplad via nätsladd, varvid man kan stänga av automatisk avstängning... men då tappar man ju hela grejen med trådlöst.
En annan sak är batteritiden, vilket kunde vara längre tycker jag. Ibland kör jag så, att jag laddar en skiva (eller vad jag nu vill lyssna på) i playlisten via Pda:n, stänger av den och sedan använder jag Linns fjärr om jag skulle vilja byta låt/spola. Funkar bra, tycker jag. Men om man vill lyssna mer spontant och välja låt allt eftersom (välja musik efter vilken stämning man är i för stunden), så har man ju Pda:n i handen hela tiden. Inga problem.
Sammantaget är jag nöjd med iPAQen som kontrollpunkt. Det är KUL att med pekskärmen välja o spela låtar.
Men jag är inte främmande för att testa andra varianter också. Det skulle vara kul att göra i framtiden. Kanske kan man få uppleva nån annan lösning hos någon?
Edit: stavfel.