selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 13:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jul 28, 2009 22:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Halloj. blev precis med bil här om dan och tänkt sneaka till mig ett riktigt billigt men hyfsat billjud till att börja med. Har därför funderat på att ta en gammal kassetbandspelare, klippa av läsarhuvudet och löda fast en 3,5mm plugg som får hänga ut genom kassettbandsluckan(tänk ipoddocka) och sen använda min SAnsa Fuze som källa!

Så därför tänkte jag fråga veteranerna här på forumet som lagrade från LP12an på kassettband vilken kassettbandspelare som hade bäst tune dem, på den tiden det begav sig? Eventuellt om det finns ngn cd-spelare med bra förstärkarenhet och aux-ingång...

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jul 29, 2009 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Kolla om du hittar någon begagnad Nakamishi-bandare. Hade en sådan i
bilen för lääääääänge sedan, de saknade dock inbyggda steg, så du får
fixa ett separat sådant (vilket blir bättre).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Jul 29, 2009 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Du behöver inte klippa något tonhuvud. Det räcker att stoppa in en klassisk "CD-adapter" med 3,5 mm plugg på. Jag har en sån och det låter faktiskt kanonbra! Mycket bättre än när jag använder den som kasettbandspelare! Jag är riktigt förvånad över hur bra det låter. Även jag driver den med en Sansa. Jag har en Honda Accord -00 med orginalmonterad Bose bandare... En del äldre bandare hade 3,5 mm uttag på fronten. Jag hade en Panasonic i början på -90 talet som hade det och lät grymt bra. Tyvärr så lät Panasonic inte bra ca -95 när jag kollade runt igen efter att den blivit stulen. Men i dagens läge lär du få ha en bandade i fred! Med en adapter är det lätt att kolla vilka spelare som låter bra.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 04, 2009 02:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Ok tack så mycket för tipsen!, har fått tag i en beggad clarion just nu med aux ingång som jag ska montera och lyssna på hur förstärkadelen gör sig, annars överväger jag även alternativet att bara köra mp3n rakt in i ett separat slutsteg. Tänkte fråga på hifibutiken om det finns något riktigt bra för en billig peng. Finns det några tips här kanske?? Kan även tänka mig att köpa 10år gammalt om det är riktigt bra.

Sen funderar jag om det går att slita ut transformatorn ur en cd-spelare och köra på 12 volt, om jag vill uppgradra källan senare, elelr köpa en omvandlare..men det kanske är en dålig idé, och lika gärna gå på alpine. Men jag har hört en alpine stereo monterad av en linnhandlare med tydligen bra högtalare till, men är inte sådär super impad.även om det svänger helt ok.. Finns säkert folk här som har testat båda bra ochdåliga idéer för mig:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Aug 04, 2009 02:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Magnus wrote:
Kolla om du hittar någon begagnad Nakamishi-bandare. Hade en sådan i
bilen för lääääääänge sedan, de saknade dock inbyggda steg, så du får
fixa ett separat sådant (vilket blir bättre).

/M
tänker att det då kanske det blir bättre att bara köra på slutsteget?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Aug 04, 2009 03:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
doze84 wrote:
Magnus wrote:
Kolla om du hittar någon begagnad Nakamishi-bandare. Hade en sådan i
bilen för lääääääänge sedan, de saknade dock inbyggda steg, så du får
fixa ett separat sådant (vilket blir bättre).

/M
tänker att det då kanske det blir bättre att bara köra på slutsteget?
...och en 12V-Kikkin! :wink:

Jag skulle köra direkt till slutsteget om den enda källan är Mp3-spelaren, men jag
skulle gärna ha en riktig volymkontroll till, inte bara spelarens inbyggda (av praktiska
skäl)

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 22:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Ingången på clarionen visade sig inte vara någon ingång utan lågnivåutgång, och ljudet imponerade inte alls från den, utan påminde mera om en telefon genom mina orginalhögtalrae.
MEn har fortfarande en kassettbandspelare som heter blaupunkt som jag fick av pappa förra veckan som jag fortfarande överväger att klippa huvudet på eller köpa adapter till för att testa, enda störiga med den är att den har en annan antennkontakt än dom andra.

blev i varje fall att jag beställde en billig alpine cde-101r som jag är osäker på om den kommer eller inte så länge:)

men jag tänkte höra lite om högtalare tillsvidare.
Iom att det är en liten bil tänkte jag köra på baslåda bak utan timingkorrigering(eftersom det är en av alpines billigare huvudenheter), och sen köra på några små element framtill.

I väntan på att jag kommer hem till Östersund och hifibutiken tänkte jag höra om någon har lyssnat på utbudet nyligen och kommit fram till om det finns något mycket timat för under 1000kr paret?

Teatime, vad kostade dina JL Audio högtalare?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Aug 15, 2009 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Idag var jag äntligen in på hifibutiken för att lyssna lite mera på bilhifi! Eftersom jag bara har plats för 4" element fram till så valde jag att i första hand lyssna efter sådana, hade egentligen inte råd att lägga så mycket.
JL Audio hade en 4" tummar för strax över tusenlappen och en 5"are för 1998kr. Och av det vi lyssnade på så verkade dessa svänga mest. Otroligt härliga och roliga högtalare(lyssnade bara på 4tummarna). Sen fanns det även ett par 5"are av magnat som svängde riktigt härligt dem med(445kr på rea) men var aningen mera musikaliskt färgande än JL AUDIO, men att hitta sväng in denna prisklass är ju otroligt!.

Allt låter ju så otroligt bra i butik när dem har byggt in allt i fina trälåder och får ju då naturligtvis mera kropp och mindre skrammel än vad dem kommer få i bilen.

Hatthyllehögtalare
Sen fanns det även några sådana här ovala hatthyllehögtalare(ca 6x9tums) och i den billigare prisklassen var det ett par alpine och ett par magnat vi lyssnade på. Nu är jag inte helt hundra på att vi tog rätt men vi tyckte nog att magnaten svängde lite bättre än alpine och att den också var billigare avgjorde det i hatthyllelågprisklassen. Men båda lät bra!

Och eftersom jag tyckte 600kr var en oförskämd prislapp till det ljudet så blev det ett par stora magnat, då inte till framdörren utan till hatthyllan i alla fall. Anledningen var att jag inte vill lägga över tusenlappen för JL's fyra tummare och 5"tummarna från magnat vet jag inte hur stora ingrepp jag hade behövt göra för att få in dem i framdörrarna, troligtvis både skära i plastinredningen och i träupphängningen, vilket jag inte vet om jag har rätt verktyg för ens. Sen kan det tillkomma andra problem med att montera i dörr som isolering och fukt med mera och det är inget jag behärskar.

Tyvärr när jag hade köpt dem kom jag på att jag lämnat hatthyllan i Örnsköldsvik för att få med mig en lack-tvbänk från ikea, så montering får vänta till måndag. ARGGH!!

Funderar fortfarande om jag borde sträckt budgeten och kanske valt JL audios- 4tummare till framdörrarna, och då levt med säkert ännu mindre bas till den dan jag investerar i baslåda. Hmm ja svårt beslut, är iof inte säker på att dessa kommer leverera någon bas hängandes i hatthyllan heller. Men magnat lät även fint dem, trots att det ser ut som några plastleksaker om man tittar närmare på dem.(dock ett rätt snygg galler över räddar saken)

Jag frågade även lite om baslådor, och eftersom jag har en 42liters låda redan bygd för 12" element så hörde jag mig för om dem elementen, men sen eftersom en 42liters baslåda tar upp halva bagaget på min nissan micra, så kommer jag helst över en annan lösning...
Det fanns ett 12" element i 900-1000kr klassen från alpine som tydligen skulle svänga, med dock en svag tvekan på säljarens röst, vilket jag gissar kom ifrån att han inte jämfört den på länge med andra grejjerna. Men i alla fall till mitt behov visade det sig finnas en JL audio sub på bara kanske 8 liter med typ ett 6tums bas element i. Denna sub hade tydligen någon kille slängt in i sin bil, åkt ner på en billjudstävling och kommit två eller trea med!. Och den menade försäljaren på nog skulle vara ett av dem mera musikaliska alternativen, under 2000kr. ca 1700 med låda och 1000kr utan låda. (obs enklaste låda du kan tänka dig att bygga eftersom den var helt sluten.(såg, tjocka spånplattor och lim+skruv , isolering kanske, voila färdig!)

Så för att konkludera något på bas-delen av bygget så blir det nog ett sånt element för 1000kr och ta en annan låda än orginal.

Optimala vore nog JL AUDIO 4tumare fram och JL AUDIO Basen bak, jaja jag får se vart det slutar. Ska montera magnaterna i hatthyllan först och lyssna, så får vi se..

När det gäller Huvudenheter så verkar
det bara vara alpine som gäller, om man vill ha sväng. Vi lyssnade som mest på CDE9880r, för 2900kr men även alpine's billigaste cde101r, för ca 1800kr. Kan säga att musiken faktiskt dog lite när vi gick ner till billigaste modellen, som ändå är bra, så då kan ni ju tänka er vad som hänt om man kopplat in ett annat märke.
SÅ jag tror att cde9880 är det man ska gå på, men överväger att köpa den billigare för stöldrisken och ekonomins skull.
Tilläggas kan ju att alpine även har spelare med bättre förstärkareenheter i som heter "cda" io stället för "cde", som tydligen ska vara bättre då. Vilket vi iof inte fick bekräftat av hifibutiken, men det skuille dem nog skriva under på om vi frågade.

När det gäller slutsteg han jag inte få någon större klarhet, men såg att det faktiskt låg ngn mutant-slutsteg(låg låg prismärke) där, men det behöver inte säga något mera än att hifibutiken har testkört något exemplar..
får återkomma om detta senare.



Obs tilläggas kan ju att vi var in på en annan butik först för att kolla billjud, men jag tror nästan att det bästa i den butiken lät sämre än det sämsta på hifibutiken..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Mon Aug 17, 2009 01:17, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Aug 16, 2009 17:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Billjud.. Här har jag pysslat lite, men insett att det igentligen inte är någon idé med de bilarna vi har :p(kör en 91:a Golf II)

Jag köpte bilen med två 6x9" Sony Explode högtalare som var inmonterade i hatthyllan. Det finns bara ett ord att beskriva det.. Horribelt.. Man gör helt enkelt inte så ifall man vill ha vettigt ljud. :( Man måste bygga lådor till dom för att de ska låta vettigt. Vid vindrutan så sitter två fronthögtalare på 3.5" med element som låter som de är gjorda av begagnade mjölkpaket :p

Eftersom jag är en yngling så måste man ju få vara lite wild and crazy också. Fick i julklapp av min storebror två stycken grymma Orion Basar som jag byggde en basreflexlåda på 80l till. Köpte ett bättre Orion slutsteg och körde in det i golfen och det dunkade på helt okay.

Sen så erbjöd min bror mig en bytesaffär, att jag skulle få hans gamla bilstereo ifall jag köpte honom en internetradio att ha i köket så det gjorde jag och fick mig en Pioneer DEH-P88RS referens stereo. Den kickade riktigt hårt!.

Ljudet blev så bra det kan vara med högtalarna jag har men nackdelen var att jag alltid är rädd för inbrott i bilen, så jag måste alltid bära omkring på frontpanelen då jag lämnar bilen, sen har man börjat bygga på Linnriggen istället, då det känns mycket säkrare.

Jag har haft Pioneer, Panasonic, och Alpine bilstereo apparater, och tycker inte alls att alpine är något speciellt. Förut var de riktigt grymma, men nu har de andra kommit ikapp och Alpine lever på märket i min mening.

Men men, personligen så bygger jag inte billjud för njutning (det har jag linnriggen till) Utan jag bygger det för att det är roligt. Finns nästan inget som är så roligt som en härlig rockdänga i Golfen med hög volym, takluckan och sidorrutan öppna, och härligt väder. :D Man blir bara glad i hela kroppen.

//Narux

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 16, 2009 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Dock så tror jag den här tråden borde vara under övright och inte "Diskutera linn" :oops:

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 18, 2009 02:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
tack för upplyssningen, kan jag ändra tråd i efterhand själv, eller måste admin besväras(har letat i inställningarna utan framgång)?

Hehe är säker på att min bil låter högra än dina bilar:) Därför jag lägger mycket enrgi på att det ska bli timat så inte huvdet får ännu mera oreda att hålla reda på under körningen. Btw det är koolt att ha dyrare ljud än bil:)

Här kommer lite fortsatta uppdateringar på billjudsfronten:

Var in på hifibutiken idag igen och frågade om slutsteg och högtalare för att lära mig ännu mera.

Det slutsteg
som rekommenderas till baslådan som svänger bäst i budgetklassen men som kanske inte har så är tokmycket kraft är ett kenwood slutsteg, som ser ut så här. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326323
(Heter, Kenwood KAC-6404)

Sen var det tydligen viktigt att ha högtalarna och baslådan draget genom samma slutsteg för att få till timingen. Därför bör man minst ha 4:a-kanalsslutsteg. Också även rekommenderades JL Audio elementen på 6tum av Ove som är linnist och billjudsdommare.

Som jag nämnde ovan så har min polare fått ganska fina element med koaxialfästa(diskanter som sitter i mitten av högtalaren) diskanter inopererade i sin bil, (2000kr elementen) och alpin, 9880r huvudenhet av hifibutiken + däpning i dörren. Och det låter bra det svänger rätt bra, men dock så blir diskanten lite hård(vilket jag även tycker dödar lite), och det är tydligien för att man inte kan lyssna på högtalarna från rätt vinkel fick jag lära mig idag. Därför så rekommenderas kit- över koaxial om man ska ha det i framdörrarna. (Alltså lösa diskanter som man placerar längre upp.

Dock då kan det bli problem med timingen och man kan tvingas fasvända, och jag gissar att utprovning av placering är ganska känsligt.

Hatthyllehögtalare rekommendedes faktiskt av Ove att monteras utan låda, av någon annledninge som jag inte vet.

När det gäller mitt forsatta forskande kring huvudenheter så är det inte bara slutsteget som gör att alpine 9880r har lägre musikalisk färgning(svänger mer) utan tydligen så är D/A omvandlaren bättre i 9880r också och det är även lägra musikalisk färgning på lågnivåutgångarna, sen är det samma DA omvandlare ända upp till 5000kr, över 5-6000kr verkar det vara ännu bättre, han pekade på någon huvudenhet i 6000kr klassen som tydligen spöade många hemma cdspelare om man vill montera den i vardagsrummet.(det tycker jag iof även de billigare alpine modellerna verkar göra).

Glömde fråga om alpine är det enda som svänger. Men Jag vet att hifibutiken är öppna för att plocka in om dem hittar något annat märke som svänger och just nu har dem bara kenwood och alpine, och jag tror att dem har jämfört mycket och kommit fram till att dessa är bäst, dock alpine bättre än kenwood.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Aug 18, 2009 13:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Som några påpekat provar vi Övrigt istället. Tack för att ni påtalar det! / Sony


Top
   
PostPosted: Tue Aug 18, 2009 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Quote:
Hatthyllehögtalare rekommendedes faktiskt av Ove att monteras utan låda, av någon annledninge som jag inte vet.


Alltså.. Det där kan bara inte stämma.. Ljud är inte magi utan det är fysik.. Hatthyllor är oftast konstruerade av tunn klädd spånskiva/plywood vilket är väldigt ostabilt. kapar du hål i detta för högtalare blir det ännu mer instabilt och kommer därför att påverka ljudet. Du vill oftast ha ett så stumt matrial som möjligt när du bygger högtalare för att ljudet ska bli någolunda korrekt. Att använda bakluckan som resonanslåda kan jag inte tänka mig fungerar.. Högtalare avstämms med hjälp av lådvolymen, och behöver en viss mängd utrymme för att spela rätt, blir det för mycket så tycker jag att de blir fladdriga, slöa och tappar allt tryck.


Någon som kan detta bättre får gärna förklara bättre.

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 18, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Att hatthyllan är/blir ostadig är en sak, och det går att åtgärda. Då
kan det även vara läge att se till att det är lufttätt runt omkring hyllan
(även mot bakluckan).

Däremot så finns det baselement som är gjorda för att spela "open
air" d v s med en baffel och en i princip oändlig låda bakom. Givetvis
går det att sätta dessa element i lådor och stämma av dessa med gott
(och ibland bättre) resultat.

Då många inte vill inkräkta på bagagevolymen är "open air"-högtalare
rätt poppis då dessa tar mindre plats än en låda eller två...

Nu är det för länge sedan jag pysslade med sånt här, men jag har för
mig att Qts- och Vas-värdena* ska vara höga för att en högtalare ska
fungera i "open air".

*Qts och Vas är två av ett flertal Thiele & Small-parametrar som du
använder när du ska beräkna lådvolym, portning m m till olika högtalar-
element.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Aug 19, 2009 00:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tyckte också det verkade konstigt, men där litade jag bara blint billjuddomarens ord så det måste väl vara den här open air konstrtuktionen. Men dock så rekommenderades det att förstärka hatthyllan med någonting, och se till att den sitter fast, så där har du en poäng..

Jag tror inte det förbättrar just något att täta runt hatthyllan eftersom fronthögtalarna absolut inte heller sitter i en tät låda men låter bra ändå. Det viktigaste är nog bara att dämpa bort skaller, har för mig att han till och med sa att hatthyllehögtalarna spelade bättre utan låda, som en motvikt för att stoppa mig när han hörde att jag var inne på att bygga en låda till dem.

Själv hade jag tänkt att förstärka min hatthylla med en spånskiva fastskruvad under. Men idag var jag inne och valde 4tums koaxial JL audio elementen till framdörrarna i bilen i ställt. Efter lite jämförelse upplevde vi dem som lite mera musikaliska. Var även inne på kithögtalare med en lös diskant, men där verkade kulorna börja springa iväg för att få ett bra kit. Sen så sitter även mina högtalar fästen ganska högt upp på dörren vilket gör att koaxialmonterade diskanten får en mera fördelaktig vinkel. Har monterat från 19 tiden tills nyss, var tvungen att lägga in ny plast för att fuktskydda någorlunda. Men är ganska nöjd med resultatet, inte jättemycket bas, en gammal otimad clarionhuvudenhet, och så spelar jag mot rekomendationerna genom orginalgallret på dörrsidans insida, och med skitorginalkablar, men det låter faktiskt rätt ok så långt!

Nästa steg på högtalarbiten blir nog JL Audios 6tums baselement i en liten låda fram i bilen, har faktiskt lite utrymme under stereopanelen framför växelspaken ska se om jag kan få ner en låda där. Och sen gömma ett kenwood slutsteg någonstans. Men tror jag börjar med ny huvudenhet, och väntar på mera cashflow innan jag går på baslådan och slutsteg.(ev fuze kassettbands varianten). Innan jag bestämmer mig för slutsteg så måste jag vara säker på att det är så bra att det höjjer öset och spelglädjen och musikaliteten, för fronthögtalarna som redan är monterade, eftersom dem skall sitta på ena kanalen.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited