selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 18:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jul 13, 2009 18:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hejsan undrar om det finns andra alternativ än linns stativ som står stilla för många frekvenser. Det första jag tänker på är lekablock, hur låter dem?

Eller stora stenar över lag bord ju stå ganska stilla, eller?

PostPosted: Sat Jul 25, 2009 08:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

doze84 wrote:
Hejsan undrar om det finns andra alternativ än linns stativ som står stilla för många frekvenser. Det första jag tänker på är lekablock, hur låter dem?

Eller stora stenar över lag bord ju stå ganska stilla, eller?
Under 90-talet körde linn med ku-stonestativ, dvs. flintsten, i sina stativ. Då ansåg man att tungt absorberande material i stativet var något bra. Högtalarna var t.om. fastbultade med långa genomgående metallstänger. Man drog åt dessa så hårt man tordes. Högtalarna stod inte speciellt stilla med dessa då man rörde dem- beroende på att bottenplattan i stativet var klädd med plast. Men efter att ha läst "Öhman och mjuka kuddar"- tråden på faktiskt, så inser jag att högtalaren troligen stod mera still inom det hörbara området med ku-stone, än med helt odämpade stativ.

Jag har själv hört effekten av ku-stone, på högtalaren Nexus. Förbättringen är mycket stor, till det bättre. Troligen var det därför någon gång under 90-talet som linn svängde i frågan om "lätta" stativ, till tyngre sådana av Ku-stone, samt t.om. började med gummifötter under vissa subwoofers. Numera verkar man därför ha lättat på försäljningsretoriken något- man säljer stativ som är lätta, men (golv)högtalarna kan ofta uppgraderas med bottenplattor av Ku-stone.

Som jag förstår det kan man köpa en ku-stone platta till Majik 140, och den kostar väl kring 6000:-

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00