Eftersom Sportis tycker att jag pratar i nattmössan och bara presterar grundlösa spekulationer så skapar jag en egen tråd där vi kan diskutera logik och vad som låter bäst, utan att kontaminera torig´s tråd ännu mer
Jag har framfört synpunkten att det är svårt att jämföra enbart spelarna utan att det ju är mer hela kedjan man jämför. Och det är ju inte speciellt kontroversiellt att påstå. För mig finns det dock en viss logik i om den ena kedjan kan vara bättre eller sämre. Så jag tänkte sätta fast ett par antaganden som vi utgår ifrån:
1) Inspelningen av fonogrammet är digital.
2) Det är identisk slutmix som används för filöverföringen till DS resp till graveringen av vinylen till LP12. I det ena fallet köper man en fil från tex Linnrecords i Studio Master-kvalitet, i det andra fallet köper man en pressad vinyl från samma ställe.
3) Jag förutsätter givetvis att producenten har koll på kablage, switchar etc så det är likvärdig kvalitet oavsett vilket format man köper.
4) Jag förutsätter att musiken inte kan förbättras av spelarna utan att det handlar om att minimera förluster. Helt i princip med source-first, där källan anses viktigast eftersom förlorad information inte kan trollas tillbaka.
OM man nu skulle tycka att LP12:an låter bättre hemma än vad en Klimax DS gör, vilka logiska anledningar till detta kan det då finnas?
I min värld finns det huvudsakligen tre anledningar.
1) Klimax DS har en sämre D/A-omvandlare än vad som sitter i gravérutrustningen.
2) Själva hanteringen av filen, nertankning från sajten, lagring och uppspelning från hårddisk påverkar musiken negativt.
3) LP12 förändrar ljudet på ett för lyssnaren positivt sätt.
Men, jag kan mycket väl ha missat något väsentligt och jag lyssnar gärna på invändningar! Naturligtvis kan det förstås också vara en mix av ovanstående tre punkter, ingenting är så enkelt som man tror
Vad har ni andra för synpunkter?
/ B