selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 19:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom Sportis tycker att jag pratar i nattmössan och bara presterar grundlösa spekulationer så skapar jag en egen tråd där vi kan diskutera logik och vad som låter bäst, utan att kontaminera torig´s tråd ännu mer :-)

Jag har framfört synpunkten att det är svårt att jämföra enbart spelarna utan att det ju är mer hela kedjan man jämför. Och det är ju inte speciellt kontroversiellt att påstå. För mig finns det dock en viss logik i om den ena kedjan kan vara bättre eller sämre. Så jag tänkte sätta fast ett par antaganden som vi utgår ifrån:

1) Inspelningen av fonogrammet är digital.
2) Det är identisk slutmix som används för filöverföringen till DS resp till graveringen av vinylen till LP12. I det ena fallet köper man en fil från tex Linnrecords i Studio Master-kvalitet, i det andra fallet köper man en pressad vinyl från samma ställe.
3) Jag förutsätter givetvis att producenten har koll på kablage, switchar etc så det är likvärdig kvalitet oavsett vilket format man köper.
4) Jag förutsätter att musiken inte kan förbättras av spelarna utan att det handlar om att minimera förluster. Helt i princip med source-first, där källan anses viktigast eftersom förlorad information inte kan trollas tillbaka.

OM man nu skulle tycka att LP12:an låter bättre hemma än vad en Klimax DS gör, vilka logiska anledningar till detta kan det då finnas?

I min värld finns det huvudsakligen tre anledningar.
1) Klimax DS har en sämre D/A-omvandlare än vad som sitter i gravérutrustningen.
2) Själva hanteringen av filen, nertankning från sajten, lagring och uppspelning från hårddisk påverkar musiken negativt.
3) LP12 förändrar ljudet på ett för lyssnaren positivt sätt.

Men, jag kan mycket väl ha missat något väsentligt och jag lyssnar gärna på invändningar! Naturligtvis kan det förstås också vara en mix av ovanstående tre punkter, ingenting är så enkelt som man tror :-)

Vad har ni andra för synpunkter?

/ B

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt Bill att du startar en egen tråd, jag ska följa den med stort intresse!
Och i denna tråd sätter du agendan hehe

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fel tråd... sorry

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan det inte vara graverprocessen i sig själv som återför en den av den själ som blivit bortdigitaliserad tidigare i processen, kan tänka mig att detta är en vital del i kedjan. Eller :?: :?:

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att vi gör antagandet att musikens själ ej försvinner vid digitaliseringen.
Annars var det en intressant förklaring till varför LP skulle låta bättre :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som känner till någon specifik LP+CD som har samma "mix".
Man kanske skall skicka ett mail till Linn Records och fråga om detta.
Man kan ju samtidigt fråga hur de ser på denna fråga och även vilken AD/DA-omvandlare de använder och om de anser att den är bättre än Klimax DS.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Kan det inte vara graverprocessen i sig själv som återför en den av den själ som blivit bortdigitaliserad tidigare i processen, kan tänka mig att detta är en vital del i kedjan. Eller :?: :?:
Mjae. Enligt Linn-filosofins första tes kan förlorad data inte ersättas. Source-first bygger just på att källan (dvs tidigare led) alltid är viktigast eftersom vad som förlorats inte kan ersättas.

Även i en mer teknisk synvinkel ser det ut på samma sätt. En apparat kan aldrig fatta som vad som ramlat bort tidigare och på så sätt ersätta detta. Skulle det vara så att felet alltid är lika kan man iofs tänka sig att en återgivningskedja kompenserar för detta genom att ha ett motriktat "fel". Frekvensgångsskillnader är ett sådant fel, men tunedem?

/ B

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Är det någon som känner till någon specifik LP+CD som har samma "mix".
Man kanske skall skicka ett mail till Linn Records och fråga om detta.
God idé. Har just skickat en förfrågan.

/ B

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om man har MUDCRUTCH, på dubbel LP, så medföljde en audiofil utgåva av CD som är mastrad från vinylmastern utan någon kompression.

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I min värld finns det huvudsakligen tre anledningar.
1) Klimax DS har en sämre D/A-omvandlare än vad som sitter i gravérutrustningen.
2) Själva hanteringen av filen, nertankning från sajten, lagring och uppspelning från hårddisk påverkar musiken negativt.
3) LP12 förändrar ljudet på ett för lyssnaren positivt sätt.

Men, jag kan mycket väl ha missat något väsentligt och jag lyssnar gärna på invändningar! Naturligtvis kan det förstås också vara en mix av ovanstående tre punkter, ingenting är så enkelt som man tror :-)

Vad har ni andra för synpunkter?

/ B[/quote]
4) De två apparater du jämför, har alldeles för stora skillnader i känslighet för yttre påverkan, från tex luft och markburna vibrationer, dvs en liten mängd rundgång som "grumlar till" och stör musikåtergivningen.
Du kan givetvis ställa dem på samma typ av hylla, men då har du ej optimerat installationen och det ända du kollar då, är hur bra de gillar den hylla du valt. MVH MRTweak

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Om man har MUDCRUTCH, på dubbel LP, så medföljde en audiofil utgåva av CD som är mastrad från vinylmastern utan någon kompression.
Så klart man har den skivan :-)

Det finns en del info på nätet och det verkar som om det inte är samma mix som använts till CD och LP. Kolla tex här:
http://floweringtoilet.blogspot.com/200 ... essed.html

/ B

Last edited by Bill50x on Mon Aug 31, 2009 22:09, edited 2 times in total.

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
4) De två apparater du jämför, har alldeles för stora skillnader i känslighet för yttre påverkan, från tex luft och markburna vibrationer, dvs en liten mängd rundgång som "grumlar till" och stör musikåtergivningen.
Du kan givetvis ställa dem på samma typ av hylla, men då har du ej optimerat installationen och det ända du kollar då, är hur bra de gillar den hylla du valt.
Jag är med. Men OM man tycker LP12:an låter bättre, beror då det på att yttre vibrationer grumlar till återgivningen?

/ B

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

MRTweak wrote:

Mvh MRTweak
Jag har denna skiva och väljer alla dagar i veckan att spela den på min 12:a framför min relativt billiga CD spelare. Tycker att 12:an gräver fram mer musik ur skivan. För att återgå till ursprungsfrågan så har jag lyssnat på alla DS-spelare och föredrar en 12:a med sitt varma och liveliknande sound. Förändrar den ljudet då? Vet inte men eftersom jag tycker att den spelar mer livelikt så borde det vara mer ursprungstroget eller :?: :?: Tycker att DS-spelare är lite kalla och analytiska men ser ju fördelarna ur användarsynpunkt.

/R

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag gissar att du idag har din 12:a uppställd på ett bra eller hyfsat underlag, kanske tom vägghylla?

Vad brukar de flesta ställa sina övriga apparater på? Jo allt från hyllan Benno, till staplade på varandra :shock:

Har man någonsin hört vad tex en MIMER hylla gör, för en DS spelare, så börjar man kanske förstå, att "attention to detail" är rätt viktigt och att foundation first, är minst lika viktigt som source first.
MVH MRTweak

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Jag gissar att du idag har din 12:a uppställd på ett bra eller hyfsat underlag, kanske tom vägghylla?
Jag vet inte till vem din fråga är ställd.

Själv har jag en LP12:a ställd på ett Ikea sängbord, min DS är en Squeezebox.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00