selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 05:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 30, 2009 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det verkar som om Naim har fått till en riktigt bra produkt med sin nya DAC. Det som är lite speciellt med den är att den har någon sorts inbyggd mellanlagring av datan som kan minska jitter och gör den relativt okänslig för transportenheten.

Den har bara varit ute några dagar, så det finns inte så mycket skrivet ännu, men det som finns verkar oerhört lovande. Så här skriver bla en handlare om hur den lät med ett antal olika transporter (bla en Unidisk 2.1):

we compared it with our CD555 with two PS555. It has more detail, in our opinion and only with 4 days use, the presentation is slightly different and when used with the PS555 it was just, well wonderful.

I fully expect it to sound better when it returns next week after a week at one of our dealers. It will be well run in by then.

The feedback from our dealer is the same as our results. A trully stunning product.


Hela tråden finns här. Som sagt, det är mest strökommentarer ännu, men om så bara hälften är sant så är det ju fantastiskt:
http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 4332951527


Top
   
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Det verkar som om DS/DAC-revolutionen bara börjat... Om några kommer en Klimax DS anses som "tråkig" och "oengagerande"
Sanna mina ord 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Det verkar som om DS/DAC-revolutionen bara börjat... Om några (år?) kommer en Klimax DS anses som "tråkig" och "oengagerande".
Sanna mina ord 8)
Tveksamt, det är väl ingen som tycker så om LP12? Det kommer säkert uppdateringar till Klimax DS också. Får man i alla fall hoppas, det är väl ingen som vill stoppa den fina lådan på vinden...

Sedan är det ju så att för oss som är såpass intresserade så blir varje liten förbättring monumental medan den för "Svensson" inte är hörbar, inte ens i ett längre perspektiv. Jag tvivlar på att någon av mina vänner skulle höra skillnad på en 399:- Denver från macken och en CD12:a...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Jag tvivlar på att någon av mina vänner skulle höra skillnad på en 399:- Denver från macken och en CD12:a...
Är du verkligen allvarlig nu?!

Jag har demat skillnader mellan apparater för massvis med vänner, både hifi-intresserade och inte. Jag brukar börja med att berätta om tune method och sen kör vi och jag har hittills inte varit med om en enda som inte hört skillnad även på svårare jämförelser än Denver vs. CD12.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag snarare att det är du Bill som knappt hör skillnad, och bara för att du är mer intresserad än dina vänner så förutsätter du att de inte skulle göra det. Taskigt tycker jag.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Bill50x wrote:
Jag tvivlar på att någon av mina vänner skulle höra skillnad på en 399:- Denver från macken och en CD12:a...
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag snarare att det är du Bill som knappt hör skillnad, och bara för att du är mer intresserad än dina vänner så förutsätter du att de inte skulle göra det.
:mrgreen:

Kanske det. Möjlig fördel är att det blir billigare för mig :-)
Kanske jag är mindre krävande. Jag har suttit på High Fidelity och lyssnat på CD12, KDS och ADS. Om jag anstränger mig lite så visst hör jag skillnaderna. Men jag skulle kunna leva med vilken som helst av dom. Samma sak när jag hos Tonläget lyssnade på Lingo 1 och 2. Tvåan är bättre, men hur mycket då? Jag köpte den men inser likväl att jag hade varit lika lycklig med ettan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
:mrgreen:

Kanske det. Möjlig fördel är att det blir billigare för mig :-)
Gör då inte misstaget att dra dina vänner över en kam sådär. Vissa av dem kanske skulle vara beredda (och kapabla) att betala massor med pengar för den typen av upplevelser.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Stephan wrote:
Det verkar som om DS/DAC-revolutionen bara börjat... Om några kommer en Klimax DS anses som "tråkig" och "oengagerande"
Sanna mina ord 8)
Jag tror nog det också. Inte för att Klimax DS inte är en fantastisk produkt, men mer för att folk ofta tenderar att uttrycka sig på det sättet ("krossar", "oengagerad" etc) om en tidigare produkt om det kommer något nytt som är lite bättre. Ibland får jag intrycket att man använder sig av sådana överdrifter för att själv framstå som kunnig och duktig på att höra skillnader.

Jag tror också att vi kommer att se produkter relativt snart som är betydligt bättre än de nuvarande. Allt annat vore ju väldigt märkligt.

Jag har inte haft chansen att lyssna på naim's dac, men jag misstänker att man är något spännande på spåren med sin strävan att göra dacen mindre känslig för transporten (eller motsvarande).

Jag tror också att ju mer man lyckas med det, ju större framgång kommer produkten att bli. Om det är så att man kan uppnå den väldigt höga prestandan med något betydligt enklare än en HDX (som är rätt dyr, ca 50-60 tkr tror jag), så ändrar ju det hela ekvationen, dvs man kanske kan komma rätt nära med en mycket enklare källa. Det gör ju att man kan få väldigt bra ljud för 25-30 för dac:en och kanske 5 tkr för en källa (dvs totalt ca 30 tkr) att jämföras med kanske 75-80tkr om man "måste" ha HDX för att få bra ljud. Value for money ändras ju dramatiskt då. Och vill man fortsätta uppgraderingen så har ju naim bättre nätdelar att koppla in.

En fördel med naim's daclösning är ju att den i vissa avseenden är mer flexibel än DS. För de som är lite mer traditionella och inte vill ha datorer och servrar i musikrummet, så verkar den ju funka väldigt bra med en helt vanlig konventionell transport (man har använt unidisk 2.1 i några tester).


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag tror att mycket av den närmaste framtidens prestandalyft kommer komma från nya mjukvaror. Det verkar onekligen vara där som t.ex. Linns DS-produkter fortfarande är väldigt omogna. Se bara på skillnaden mellan Cara 1 och Cara 3... Jag upplever faktiskt den skillnaden som större än Ikemi -> Unidisk 2.1 och absolut större än Lingo1 -> Lingo2.

Ny hårdvara kommer väl också i något läge och då blir en Klimax DS en snygg väggprydnad. ;-) Men det viktigaste är ju att utveckligen går framåt så att vi får större musikupplevelser.

Naims DAC är helt klart spännande och även den lär ju ha en mjukvara som kan förbättras. Det är alltid kul med gratisförbättringarna som man får på de nya produkterna.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
ulfbnilsson wrote:
Jag tror nog det också. Inte för att Klimax DS inte är en fantastisk produkt, men mer för att folk ofta tenderar att uttrycka sig på det sättet ("krossar", "oengagerad" etc) om en tidigare produkt om det kommer något nytt som är lite bättre. Ibland får jag intrycket att man använder sig av sådana överdrifter för att själv framstå som kunnig och duktig på att höra skillnader.
Intressant!

För min egen del är det nog snarare begränsningar i mitt språk som gör det svårt att beskriva mindre skillnader som upplevs väldigt tydliga när man jämför. Det är skitsvårt att med ord beskriva en upplevd skillnad. Därför är det ju viktigt att man testar själv. Givetvis "krossar" inte Cara3 Cara1. Men med tanke på att uppgraderingen är gratis och att skillnaden är oväntat stor så tar man gärna till såna ord för att folk ska förstå att det är värt att uppgradera.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
... Givetvis "krossar" inte Cara3 Cara1. Men med tanke på att uppgraderingen är gratis och att skillnaden är oväntat stor så tar man gärna till såna ord för att folk ska förstå att det är värt att uppgradera.
Det är väl alltid värt att uppgradera om det är gratis och fixat på 10 minuter :-)
Men superlativerna blir ibland lite för många och stora. De som läser kan få alldeles för stora förväntningar och bli besvikna när dessa inte uppfylls. Själv skulle jag önska lite bättre perspektiv och proportioner på omdömena.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Men superlativerna blir ibland lite för många och stora. De som läser kan få alldeles för stora förväntningar och bli besvikna när dessa inte uppfylls. Själv skulle jag önska lite bättre perspektiv och proportioner på omdömena.
Helt enig med dig! Ska tänka på det i framtiden.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det skulle vara kul att prova hur Naim Dac tillsammans med en hygglig transportdel (tex en beg Ikemi) skulle stå sig mot en Majik DS. Prismässigt hamnar de i ungefär samma härad om man lägger till kringutrustningen som krävs för DS. Det första skvallret runt Naim Dac verkar ju väldigt lovande, så trots att Majik DS med ny nätdel är rasande bra, så är jag inte helt säker på hur utgången av en sådan jämförelse skulle bli.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 00:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Har inte hört en naim maskin i hela mitt liv men av forumsnack så har jag inte fått känslan att Naim är så otroligt extrema när det gäller musikalitet, lite mera medelmåttigt på en hög nivå..
Tror inte den kommer låta i närheten av en Majik DS, men men jag hoppas jag har fel, för jag har hellre en svinbra allround dac än en DS maskin hemma..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 06:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
doze84 wrote:
Har inte hört en naim maskin i hela mitt liv

Tror inte den kommer låta i närheten av en Majik DS, men men jag hoppas jag har fel, för jag har hellre en svinbra allround dac än en DS maskin hemma..
Du borde prova någon gång. Särskilt deras förstärkare är jäkligt roliga att lyssna på. De har väldigt mycket energi och all musik blir liksom livlig och energisk. Även deras CD spelare är väldigt fina tycker jag. Högtalarna är nog det jag skulle kunna klara mig utan hos dem och det verkar som många naimister också väljer andra icke-naimhögtalare. De är alltså inte dåliga, men inte så spännande och unika som naims elektronik.

Ang hur bra dac:en låter, så kan vi nog räkna med att den låter rätt annorlunda, men jag skulle nog kunna tänka mig att den hamnar runt DS i någon sorts allmän förmåga att skapa njutning av musiklyssnandet. Dess pris antyder väl också att den borde kunna ligga ungefär där, vi kan ju vara rätt säkra att naim har gjort ordentliga jämförelser med Linn och jag skulle inte tro att de släpper en produkt som är avsevärt mindre prisvärd än Linn just nu.

För mig som är en dinosaurie när det gäller datorer så tilltalar nog en mer konventionell lösning mer om man får ungefär samma ljudvalitet, även om man får omaket att byta CD etc.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
ulfbnilsson wrote:
För mig som är en dinosaurie när det gäller datorer så tilltalar nog en mer konventionell lösning mer om man får ungefär samma ljudvalitet, även om man får omaket att byta CD etc.
Glöm inte att det stora prestandalyftet med DS ligger i att datat inte behöver läsas från en CD-skiva i realtid och inte i DAC'en. Jag är alltså tveksam att en Ikemi med den här DAC'en ska kunna slå en DS - men det vore superkul att jämföra.

Akurate CD och Akurate DS har samma DAC från Wolfson om jag inte missminner mig, men skillnaden i hur musiken kommer fram till DAC'en är det som påverkar prestandan.

/ j


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited