Stephan wrote:
Det verkar som om DS/DAC-revolutionen bara börjat... Om några kommer en Klimax DS anses som "tråkig" och "oengagerande"
Sanna mina ord 
Jag tror nog det också. Inte för att Klimax DS inte är en fantastisk produkt, men mer för att folk ofta tenderar att uttrycka sig på det sättet ("krossar", "oengagerad" etc) om en tidigare produkt om det kommer något nytt som är lite bättre. Ibland får jag intrycket att man använder sig av sådana överdrifter för att själv framstå som kunnig och duktig på att höra skillnader.
Jag tror också att vi kommer att se produkter relativt snart som är betydligt bättre än de nuvarande. Allt annat vore ju väldigt märkligt.
Jag har inte haft chansen att lyssna på naim's dac, men jag misstänker att man är något spännande på spåren med sin strävan att göra dacen mindre känslig för transporten (eller motsvarande).
Jag tror också att ju mer man lyckas med det, ju större framgång kommer produkten att bli. Om det är så att man kan uppnå den väldigt höga prestandan med något betydligt enklare än en HDX (som är rätt dyr, ca 50-60 tkr tror jag), så ändrar ju det hela ekvationen, dvs man kanske kan komma rätt nära med en mycket enklare källa. Det gör ju att man kan få väldigt bra ljud för 25-30 för dac:en och kanske 5 tkr för en källa (dvs totalt ca 30 tkr) att jämföras med kanske 75-80tkr om man "måste" ha HDX för att få bra ljud. Value for money ändras ju dramatiskt då. Och vill man fortsätta uppgraderingen så har ju naim bättre nätdelar att koppla in.
En fördel med naim's daclösning är ju att den i vissa avseenden är mer flexibel än DS. För de som är lite mer traditionella och inte vill ha datorer och servrar i musikrummet, så verkar den ju funka väldigt bra med en helt vanlig konventionell transport (man har använt unidisk 2.1 i några tester).