selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 13:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej

Tänkte återkomma kring hur icke DS streamer funkar tillsammans med Linn prylar i övrigt samt att det vore trevligt att få in så mycke intryck som möjligt runt detta då det finns intressen på många håll kring god prestanda, enkelt handhavande OCH mer flexibilitet än bara kunna spela musik...frågan är om det går att få ett vettigt resultat som kan matcha eller åtminstone komma hyfsat nära DS tekniken resp Unidiskarna avseende både musik och film!? Vilka har ni provat och vad tycker ni? Har själv lite erfarenhet av Squeezebox digitalt (elektriskt koax) in till Movie 05 samt till Unidisk SC vilket fungerat rätt ok men nådde inte att spela cd skivan direkt i resp maskin...bra gjorda flac filer givetvis. Sonos digitalt in till SC oxå klart sämre än att spela motsvarande cd direkt i spelaren.

Riggade en anläggning nyligt med Popcorn hour digitalt in till Kinos vidare till aktiv 5140 playback. Körde ett knippe artister från mina egna .flac filer men magin i musik vill inte infinna sig, ett syntetiskt lager (jitter eller oprecis signal överlag?) lägger sig över musiken och gör att vare sig Beatles eller Jussi Björling låter särskilt spännande/gripande medan tex Infected Mushroom går att ta till sig även fast det även där är rätt stort steg bort till hur redan en Sneaky skapar driv i allt...för film är dock resultatet riktigt grymt och jag hade verkligen velat köra en jämförelse med min egen 2.1'a inkopplad. Kinos är hur som helst ett makalöst bra försteg men Popcorn Hour kan inte jag rekommendera som musikkälla utifrån det jag hört. Ngn som lyckats få den att "sjunga"?

HDX verkar ha lyckats med en maskin som uppenbarligen rapporterats funka riktigt bra och det måste lyssnas in ordentligt nu snarast...
:)

Twix'arnas prestanda är helt okända för min del men är nyfiken på erfarenheter...

Fler erfarenheter önskas, är rätt många som skapat bra disklösningar och infrastruktur hemma tack vare DS tekniken och att kunna hitta väl presterande lösningar för mer media än musik vore skoj, åtminstone som komplement! Fyll på med det ni upplevt!

/ A

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kanske denna tråd passar bättre under Övrigt? Flytta den gärna i så fall...

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant ämne. Själv har jag varit inne på att köra separata nätverksspelare för ljud och film. Det enda som behövs är ju egentligen en extra ingång på försteget. Ja, förutom den extra nätverksspelaren då.

/ B

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag har förstått det, så beror det också på DAC:ens förmåga att reducera jitter. Jag är inte tekniker men på naims forum har man diskuterat det i samband med deras nya DAC, som tydligen ska vara bra på detta:

http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 3972943427

Man har tydligen någon sorts klocka inbyggd. Hur bra det kommer att funka i verkligheten vet vi dock inte ännu, då produkten inte släppts, men snart lär det väl trilla in rapporter.

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 15:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Själv har jag varit inne på att köra separata nätverksspelare för ljud och film.
Mmm, precis så lär det väl bli med tanke på prestandaskillnaden mellan DS och det andra ännu så länge när det gäller musik men...det gör ju inte ont om det skulle råka finnas ngn streamer som fixar musik rätt hyfsat oxå. Finns infrastruktur och lagring så finns det all anledning att kunna tex streama film på andra tv apparater i hemmet och kan man få ut musik där oxå utan att det blir oangenämnt så varför inte...

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en tvix6500 själv och den funkar bra som video streamer. Tyvärr så är ljudelen inget vidare har provat att köra digital out till 5103 och de funkar hyffsat till film. Däremot så är den analoga utgånen variabel och inte värst hög kvalla. Köra flac från tvix6500 låter som en transistorradio från andra världskriget med dålig motagning ungefär :lol:

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 21:42 
Site Admin
Site Admin

andkan wrote:
Kanske denna tråd passar bättre under Övrigt? Flytta den gärna i så fall...
Känns som den har ett visst allmänintresse bland Linn-folk så jag provar med teknikavd. Ogillas det så skicka PM, jag är inte omöjlig :D

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske OT men...

Linn arbetar på att göra det möjligt att kombinera en DS med en streamer för video av annat märke. Då kommer DSen sköta ljudet. På Linn lät det som att det inte är så långt från release.

/ Jacob

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Kanske OT men...

Linn arbetar på att göra det möjligt att kombinera en DS med en streamer för video av annat märke. Då kommer DSen sköta ljudet. På Linn lät det som att det inte är så långt från release.

/ Jacob
Det var en god nyhet! Var har du hört det och hur tillförlitlig är den källan?

Sas det något om det var specificerat märke på bildstreamern, eller bara streamer i allmänhet?

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Kanske OT men...

/ Jacob
Jag tycker det låter rätt osannolikt. Det skulle ju innebära att DS skulle avkoda ljud i tex DTS format. Och vad händer sedan, nedmixning till två kanaler?

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
jajo wrote:
Kanske OT men...

/ Jacob
Jag tycker det låter rätt osannolikt. Det skulle ju innebära att DS skulle avkoda ljud i tex DTS format. Och vad händer sedan, nedmixning till två kanaler?
Varför osannolikt? DTS är bara ett ljudformat precis som MP3 eller FLAC. Det enda som behövs är stöd för Dolby Digital och DTS samt att man kan lösa problemet med lipsync (DS'en buffrar 2 sekunder och bildsignalen måste därför styras från DSen på något sätt). Linn jobbar tydligen med Lipsyncen just nu. Om de sedan lär DSen att snacka DD/DTS eller om signalen måste omkodas till en FLAC-ström nånstans på vägen vet jag inte.

/ Jacob

PostPosted: Tue Sep 08, 2009 07:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Kanske OT men...

/ Jacob
Hoppas hoppas det vore verkligen kanon :)

PostPosted: Tue Sep 08, 2009 08:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Outsider wrote:
jajo wrote:
Kanske OT men...

/ Jacob
Varför osannolikt? DTS är bara ett ljudformat precis som MP3 eller FLAC. Det enda som behövs är stöd för Dolby Digital och DTS samt att man kan lösa problemet med lipsync (DS'en buffrar 2 sekunder och bildsignalen måste därför styras från DSen på något sätt). Linn jobbar tydligen med Lipsyncen just nu. Om de sedan lär DSen att snacka DD/DTS eller om signalen måste omkodas till en FLAC-ström nånstans på vägen vet jag inte.

/ Jacob
Jag inbillade mig att kretslösningen i dagens DS inte klarar av att avkoda multikanal, samt att det ändå inte går att skicka ut mer än en stereokanal ur apparaten, därav skepsisen. Att framtida apparater kommer hantera saken är ju däremot en helt annan sak. :)

PostPosted: Tue Sep 08, 2009 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Framtidens DS kommer säkert att hantera fler format än dagens. Men för mig skulle det räcka med om den kunde hantera 2 kanaler streamat från Tvixen.

PostPosted: Tue Sep 08, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Riggade en anläggning nyligt med Popcorn hour digitalt in till Kinos vidare till aktiv 5140 playback. Körde ett knippe artister från mina egna .flac filer men magin i musik vill inte infinna sig, ett syntetiskt lager (jitter eller oprecis signal överlag?) lägger sig över musiken och gör att vare sig Beatles eller Jussi Björling låter särskilt spännande/gripande medan tex Infected Mushroom går att ta till sig även fast det även där är rätt stort steg bort till hur redan en Sneaky skapar driv i allt...för film är dock resultatet riktigt grymt och jag hade verkligen velat köra en jämförelse med min egen 2.1'a inkopplad. Kinos är hur som helst ett makalöst bra försteg men Popcorn Hour kan inte jag rekommendera som musikkälla utifrån det jag hört. Ngn som lyckats få den att "sjunga"?

HDX verkar ha lyckats med en maskin som uppenbarligen rapporterats funka riktigt bra och det måste lyssnas in ordentligt nu snarast...
:)

Twix'arnas prestanda är helt okända för min del men är nyfiken på erfarenheter...
Är det inte samma processor i alla dessa tre. endast implementationen skiljer.

Kan du jämföra med film mot din 2.1 vore jag tacksam!
dom är ju primärt framtagna för att visa film.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00