selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 08:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 04, 2004 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Sony wrote:
Utan att diskussionen ska gå över styr så kan man väl säga som så att det finns många som är väldigt nöjda med Stereokompaniet, men även det omvända tyvärr.
Absolut! Men det skadar nog inte att ge butiken en chans först, och sen bedöma om den var kass!
Vill bara understryka tidigare inlägg!
Jag har under mina snart 20 LINN år haft kontakt/handlat med alla butiker söder om Dalälven - o de har varit mycket bra att ha o göra med.
Även då jag flyttat o bytt butik har de gamla ställt upp 100%, heder!
Kan dock inte uttala mig om de norra butikerna... men tfn kontakterna har varit bra med dem.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 04, 2004 16:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mortifikator Crenshaw wrote:
Absolut! Men det skadar nog inte att ge butiken en chans först, och sen bedöma om den var kass!
Givetvis inte, jag tror att de flesta kunderna är mycket nöjda med Jörgens service, har personligen bara positiva erfarenheter från butiken.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 15:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Mortifikator Crenshaw wrote:
OTTO wrote:
Jag har svårt att se vad stereokompaniet har att erbjuda som inte en vettig privat begagnatmarknad och alla kunniga linntokar här i Umeå har?
Garanti, service och större möjligheter till provlyssning?
Håller fullständigt med MC här. Begmarknad och privata entusiaster i all ära men inte ersätter det att ha en handlare i stan, särskilt om man som jag har en LP12 som man inte vill mekka med själv. Jag är glad att Stereokompaniet finns kvar.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 15:34 
Klanters wrote:
Håller fullständigt med MC här. Begmarknad och privata entusiaster i all ära men inte ersätter det att ha en handlare i stan, särskilt om man som jag har en LP12 som man inte vill mekka med själv. Jag är glad att Stereokompaniet finns kvar.
Jo, att påstå att begagnatmarknaden ersätter handlarnas funktion är så
urbota dumt att...

Handlarna fyller en mycket viktig funktion, och om vissa personer har dåliga
erfarenheter av en handlare, och andra har goda erfarenheter av samma
handlare kan det inte enbart bero på handlaren att vissa är missnöjda.

Ge Stereokompaniet en chans. Den som blir dåligt bemött behöver inte
komma tillbaka, men låt personen avgöra detta själv!

Sen har jag väldigt svårt för begagnat-fanatismen. Begagnat är bra, men
nya prylar är bättre, och om ingen köper nya Linn-produker kommer
det snart inte finnas någon begagnatmarknad heller. Nytt är dyrare, men
då får man mer också...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mortifikator Crenshaw wrote:
Handlarna fyller en mycket viktig funktion, och om vissa personer har dåliga erfarenheter av en handlare, och andra har goda erfarenheter av samma handlare kan det inte enbart bero på handlaren att vissa är missnöjda.
Hmm... ta reda på mer fakta innan du skriver liknande saker igen...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 16:34 
fredde wrote:
Hmm... ta reda på mer fakta innan du skriver liknande saker igen...
Jag menade inte att kliva på någon öm tå, det finns säkert undantagsfall när
en person blivit otrevligt bemött utan orsak - handlare är ju också människor
och kan ha en dålig dag...

Jag har däremot aldrig hört talas om en handlare som alltid är otrevlig mot
alla. Att behöva avråda någon från att besöka en viss handlare känns
ganska avlägset, inte minst eftersom jag har flera bekanta med mycket
positiv erfarenhet av handlaren i fråga!

Min poäng är att var och en får bilda sig en egen uppfattning om huruvida en
handlare är bra eller dålig. Det tar inte så lång tid...

En orsak till att handlare i stor grad är oservicevänliga tror jag beror på den
stora avsaknaden av respekt som vissa "kunder" visar på, där handlaren
utnyttjas för provlyssning och goda råd då samtliga inköp görs begagnat...

Visst, kunden har alltid rätt, men en handlare ska också behandlas med
respekt vilket jag inte alltid tror att de blir...

(fredde: observera att jag inte syftar på dig när jag talar om
bristande respekt, jag vet inte (och bryr mig verkligen inte om) vad du
råkat ut för hos din handlare, huvudsaken är att du hittar en ny som du
tycker ger dig bättre service. En god kontakt med sin handlare är mycket
värdefullt)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ett problem med att själv bilda sig en uppfattning om en handlare (har ingen särskild i åtanke) kan ju vara att alla handlare är super när man kommer med pengarna i högsta hugg. Det är dock när det blir problem som det skiljer, och då är det ju lite för sent att bilda sig en egen uppfattning. Eller i alla fall göra något åt saken.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Mortifikator Crenshaw wrote:
Klanters wrote:
Sen har jag väldigt svårt för begagnat-fanatismen. Begagnat är bra, men
nya prylar är bättre, och om ingen köper nya Linn-produker kommer
det snart inte finnas någon begagnatmarknad heller. Nytt är dyrare, men
då får man mer också...
Jag kan mycket väl förstå om folk jaga beg. Man kan ju tex få en ganska ny Ikemi för samma pris som en ny Genki. När man var yngre student tycker jag att man alltid försökte vända på slantarna så mycket det gick för att få så bra prylar som det gick för pengarna.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 17:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
ulfbnilsson wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
Sen har jag väldigt svårt för begagnat-fanatismen. Begagnat är bra, men
nya prylar är bättre, och om ingen köper nya Linn-produker kommer
det snart inte finnas någon begagnatmarknad heller. Nytt är dyrare, men
då får man mer också...
Jag kan mycket väl förstå om folk jaga beg. Man kan ju tex få en ganska ny Ikemi för samma pris som en ny Genki. När man var yngre student tycker jag att man alltid försökte vända på slantarna så mycket det gick för att få så bra prylar som det gick för pengarna.
Absolut. Dessutom krävs en fungerande begmarknad för att folk ska kunna köpa nytt, men begagnat kan man ju köpa hos handlaren också. Det kanske blir 10-20% dyrare, men ger å andra sidan större trygghet och är mer moraliskt riktigt ifall man också ska gå till handlaren och provlyssna.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är jättebra att på ett sånt här forum träffa likasinnade och kunna utbyta erfarenheter, men vi som vill ha en handlare som kan hjälpa en och som det går att provlyssna hos skulle såga av den gren vi sitter på om vi bara köpte den billigaste Ikemin privat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 05, 2004 17:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Detta forum som sådant motsätter sig absolut inte handlarnas position - tvärtom! Att skaffa sig mer information om både de prylar man äger och de prylar man trånar efter är väl aldrig av ondo - vare sig man ska köpa dem privat eller hos handlare, och vare sig man inhämtar kunskaperna på ett forum som detta eller en handlare.

Själv är jag ännu en sån där hemsk student som försöker vända på slantarna. ;) Jag håller med dig MC om att man absolut får mer för de extra pengar man lägger på att köpa nytt. Frågan är dock HUR mycket mer, och om mervärdet berättigar skillnaden i pris? Svaret på den frågan varierar nog mycket beroende på hur ens prioriteringar och ekonomiska tillgångar ser ut - själv är jag ännu i ett skede av livet då en femhundring fortfarande spelar roll, och ännu mer då ett par tusenlappar. Lägger jag ut något mer på det ena måste jag dra ner på något annat. Då blir det naturligt att jag försöker optimera prisvärdheten i mina inköp ner till minsta hundring.

Nu kan jag inte vara säker på framtiden ser ut, men jag skulle tro att jag inte behöver vända på slantarna på samma sätt i framtiden - och då lär jag inte alls vara främmande till att köpa nytt, med all den handlarsupport och -garanti det ger. Därför är det ganska smart för handlare att behandla både mig och andra i liknande situation som det vi är - potentiella kunder, vare sig det är nu eller om några år. Och där har jag (tyvärr) märkt skillnad mellan olika Linn-handlare, lyckligtvis står de flesta på den positiva sidan! Det är PRECIS som ulf skriver, att alla handlare är trevliga om man står där med en tjock bunt tusenlappar och säger "jag vill ha något i ert sortiment, kan ni hjälpa mig?"...de handlare som får min respekt är de som kan behandla mig på ett vettigt sätt även om jag inte står där med sedelbunten.
Som en konsekvens av det låter jag numera bli att gå in där de har denna syn på mig som kund, eftersom jag slösar bort deras tid och de slösar bort min. I framtiden när jag inte behöver vända på slantarna längre lär jag gå till den handlare som behandlade mig med respekt från början.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ayn wrote:
Att skaffa sig mer information om både de prylar man äger och de prylar man trånar efter är väl aldrig av ondo - vare sig man ska köpa dem privat eller hos handlare, och vare sig man inhämtar kunskaperna på ett forum som detta eller en handlare.
Det är definitivt av ondo att utnyttja handlares resurser för att sen handla privat! Handlarna är ingen public service, deras resurser kostar pengar. Med andra ord, att nyttja resurserna innebär en kostnad för handlaren. Att tacka för den kostnaden genom att leta på hifimagasinet med sina tack vare handlaren nyvunna kunskaper, det är illa, och kommer i förlängningen leda till att vi får ännu färre Linn-handlare och ännu fler NetOnNet-aktiga butiker.

Därmed inte sagt att jag aldrig själv betett mig på det dåliga sätt jag beskriver :oops: .. snubblade exempelvis över min Ikemi beggad till ett pris jag inte kunde motstå. Anledningen att jag ville och vågade slå till var att jag utnyttjat Jörgen/Stereokompaniets resurser för att bilda mig en uppfattning om Ikemi överlag sedan innan. Men, det kändes fel och jag har fortfarande lite dåligt samvete. Att jag gjorde "fel" påverkar inte min uppfattning om vad som är rätt och fel.

Är det ok att provköra bilar hos en bilhandlare, ställa massa frågor, för att sedan armerad med den informationen ge sig ut på bytbil.com? Vi kan anta att bilhandlaren inte får månadslön nånstans ifrån för att vara en resurs för bilmärket ifråga.

Egentligen är det rätt enkelt, vill man ha tillgång till en handlare lokalt får man se till att stödja honom. Ser man inget värde i en lokal handlare så är det iaf "schysst" att inte lasta ner dennes resurser om man ändå inte tänkt handla där. Så tycker iaf jag.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Det är definitivt av ondo att utnyttja handlares resurser för att sen handla privat!
Riktigt så enkelt är det nog inte...
Iom att man blir bra bemött tenderar man att komma tillbaka till handlaren senare NÄR man KAN köpa av honom.

Merza handlare gör samma mistag år efter år.. Vägrar att låna ut bilar till unga grabbar, (kommer ihåg hur det var). detta gäller til viss del fortfarande då man behöver ha kostym på sig för att få prova :(

Tacka fasen att man inte VILL köpa en Merca...

Om en LINN handlare kan få upp suget efter LINN prylar so KOMMER köparen någon gång igen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Bara en tanke. Nu bor jag utomlands men när jag är hemma i Sverige så brukar jag titta in hos linnhandlarna i stan där jag råkar befinna mig. Jag brukar säga som det är, dvs att jag kommer inte att handla något idag, men att det skulle vara väldigt kul om jag kan få provlyssna ochi jämföra några av nyheterna för att bli lite uppdaterad.
Är det bara jag som gör så? (När jag har handlat något har det dock skett från de handlare jag har besökt.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 09:44 
ulfbnilsson:

Då är du ju ärlig och uppriktig och säger att du inte ska handla, dvs det är
upp till handlaren hur mycket service han vill/kan ge. Jag tycker helt klart att
jag som stamkund förtjänar att bli prioriterad framför någon som bara är i
butiken för att se sig om utan planer på att handla. Problemet är ju
personer som låtsas vara intresserade bara för att inhämta information och
få service, och sen handlar privat. Såna personer borde skämmas, skämmas
och åter igen skämmas...

Det händer ju ibland att snorungar går in till en Linnhandlare enbart för
att provoceras också. Det är väl inte jättevanligt, men jag vet att det
förekommer... Trist att skötsamma och seriösa personer får lida för sånt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Ayn wrote:
Att skaffa sig mer information om både de prylar man äger och de prylar man trånar efter är väl aldrig av ondo - vare sig man ska köpa dem privat eller hos handlare, och vare sig man inhämtar kunskaperna på ett forum som detta eller en handlare.
Det är definitivt av ondo att utnyttja handlares resurser för att sen handla privat! Handlarna är ingen public service, deras resurser kostar pengar. Med andra ord, att nyttja resurserna innebär en kostnad för handlaren. Att tacka för den kostnaden genom att leta på hifimagasinet med sina tack vare handlaren nyvunna kunskaper, det är illa, och kommer i förlängningen leda till att vi får ännu färre Linn-handlare och ännu fler NetOnNet-aktiga butiker.
Absolut! Oj, där uttryckte jag mig lite fel märker jag :oops:
Jag ser noga till att inte utnyttja en handlare på det sättet! Det har dock hänt en gång, men det vill jag inte ska hända igen. (eller ptja, planen var faktiskt att köpa från handlaren, men i slutändan blev det inte så, men det är en annan historia...)
Det jag menar är snarare att om man har seriösa planer på att köpa av sin handlare skadar det inte att ha koll på vad det är man köper - vare sig man får infon från ett diskussionsforum som detta, eller från handlaren, eller både och. Däremot om man faktiskt planerar att köpa privat, då är det uppenbart ohyfsat och extremt dålig stil att utnyttja handlaren för demonstration av något som han/hon (finns det kvinnliga hifi-försäljare?) aldrig ens kommer ha en chans att få sälja till personen ifråga. Sunt förnuft gäller helt enkelt. Men jag ser nu att det inte kom fram så bra i mitt inlägg.
Quote:
Därmed inte sagt att jag aldrig själv betett mig på det dåliga sätt jag beskriver :oops: .. snubblade exempelvis över min Ikemi beggad till ett pris jag inte kunde motstå. Anledningen att jag ville och vågade slå till var att jag utnyttjat Jörgen/Stereokompaniets resurser för att bilda mig en uppfattning om Ikemi överlag sedan innan. Men, det kändes fel och jag har fortfarande lite dåligt samvete. Att jag gjorde "fel" påverkar inte min uppfattning om vad som är rätt och fel.
Precis den historian känns igen, men byt ut Ikemi mot Ninka, och Stereo mot Ljud. (och ta bort Jörgen (inte på riktigt alltså, utan bara ur meningen))
Även jag har lite dåligt samvete för det, men jaja...gjort är gjort.
Quote:
Egentligen är det rätt enkelt, vill man ha tillgång till en handlare lokalt får man se till att stödja honom. Ser man inget värde i en lokal handlare så är det iaf "schysst" att inte lasta ner dennes resurser om man ändå inte tänkt handla där. Så tycker iaf jag.
Håller med helt och hållet. Bl.a. därför går jag inte till min lokala handlare.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited