selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 26, 2009 19:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Läste recensionen i Stereophile på Majik 109 och recensenten skrev bl.a. "In all my 25-plus years of reviewing, I have never heard any other speaker at any price whose high frequencies sounded more natural than those of the Linn Majik 109"

Kul att Linns högtalare också får uppskattning i pressen....

Hela recensionen finns http://www.stereophile.com/standloudspe ... index.html

PostPosted: Tue May 26, 2009 20:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Att Linn får bra recensioner är ju i sig inget nytt, det har de ofta fått. Men det får ju de flesta märken...

Recensionen var i det stora hela ganska tråkig (jag orkade inte läsa hela, utan skummade mycket på sida 2), och typiskt hifi-aktig där artikelförfattaren beskrev en massa detaljer - med vissa skivor som referens. Han avslutar med att jämföra olika register och andra parametrar med andra högtalare. Så, recensionen i sig är ju inte speciellt kul att läsa.

MEN! Jag tycker det är kul att han ger sig på ett försök att förklara vad Linn handlar om. Ger en kortfattad beskrivning om TuneDem bland annat. Det är första gången jag ser detta i en tidning. Och det är det som gör artikeln intressant. Just detta har jag ofta saknat när jag läst recensioner av Linnprylar.

/Martin

PostPosted: Tue May 26, 2009 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det varit lite tyst om 109:an.. kul att den fick en så bra recension! :)

Lite sugen på en sådan framöver... eller K110..

PostPosted: Tue May 26, 2009 22:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

aha kul, om jag förstår det rätt så är det alltså precis samma element som sitter i Majik 140, även stora elementet?

Jag har tyvärr en familjefejd, en bror som köper konstiga märken som elac och primare, eftersom han går mycket på recensioner så har jag skickat denna recension till honom nu. Tack tack.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 12:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Med tanke på mätresultaten i stereophiles artikel så är detta ett slutligt bevis ( för mig ) att tunedemoptimerade högtalare inte är samma sak som mätmässigt korrekta. Linn Komri uppvisar liknande tekniska begränsningar vid mätningar i samma tidning, Stereophile. Bara att gå in och läsa.

Jag föredrar alltså ( och många med mig ) inte en mätmässigt korrekt högtalare, utan en tunedem-optimerad.

Linn majik 140 ( som inte testats av stereophile, men som har till dels samma ljud/element som 109) låter ju verkligt bra.

B/W:s högtalare tex, fallerar ju, utan undantag, vid lyssning med "tunedemmetoden". De mäter ofta väldigt bra. Men det är ofta svårt att följa melodierna i dessa burkar.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Med tanke på mätresultaten i stereophiles artikel så är detta ett slutligt bevis ( för mig ) att tunedemoptimerade högtalare inte är samma sak som mätmässigt korrekta. Linn Komri uppvisar liknande tekniska begränsningar vid mätningar i samma tidning, Stereophile. Bara att gå in och läsa.

Jag föredrar alltså ( och många med mig ) inte en mätmässigt korrekt högtalare, utan en tunedem-optimerad.

Linn majik 140 ( som inte testats av stereophile, men som har till dels samma ljud/element som 109) låter ju verkligt bra.

B/W:s högtalare tex, fallerar ju, utan undantag, vid lyssning med "tunedemmetoden". De mäter ofta väldigt bra. Men det är ofta svårt att följa melodierna i dessa burkar.
Det bästa vore givetvis mätmässigt korrekt högtalare, SAMT tunedem-optimerad.
Tror dessutom Linn har mycket mer att göra på just högtalarsidan, det på bägge parametrarna...

Angående mätningar ska man vara skeptisk, de gäller ju endast i DET rummet. Så man ska vara försiktig att dra slutsatser.
Det enda som kan mäta med hyfsad noggranhet är väl impedans/fas...
Och där smickar inte Komri direkt med en fuling runt 100hz (om jag minns rätt)

Har du hört de nyare B&W burkarna som heter "D"?
Och jämfört med Linn?
Vore kul att höra vilka du hört och intryck...

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:

Vad baserar du påståendet att "Komri uppvisade liknande tekniska begränsningar" på? Är du expert på högtalarkonstruktion?

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte sett kurvan själv, men tydligen så har Komri riktigt dålig frekvensgångskurva (sett från ett idealperspektiv 20-20k +/-0dB).

Som någon sa så spelar givetvis rum och placering stor roll.

/M

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror det är svårt att säga hur bra någonting är bara genom att se en kurva på ett blad. Hörseln är väl knappast linjär den heller. Det är väl samma sak med effekt kurvor i 3D. Visst det säger hur mycket ström slutsteget kan leverera vid en viss last. Men knappast hur det låter. Det är väl lätt att generilisera 90% av sveriges befolkning tror att en 100w förstärkare alltid låter alltid bättre än en på 10w..

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 07:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade ett par Philipshögtalare på 80-talet som mätte perfekt men lät som en klockradio...

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Följde med en kompis och provlyssnade Elac för några veckor sedan. Det tog inte lång tid innan vi tittade förvånat på varandra och menade "var det allt?". Han hade läst lysande recentioner. Sedan jämförde vi med en (glömt märket) dubbelt så dyr burk på runt 20 lök vilken lät som man hängt en blöt handduk över. Riktigt illa. :shock:

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Har du hört de nyare B&W burkarna som heter "D"? Och jämfört med Linn? Vore kul att höra vilka du hört och intryck..."

Jag jämförde 803 D med Akurate 242 (gamla modellen) för ca 2 år sedan och då spöade 242:orna dem rejält. Det var ingen tvekan alls. B & W lät rätt ok ända tills man kopplade in 242, då hörde man vad som saknades: rytm, tempo, engagemang, inlevelse i sången etc.

Björn

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag jämförde 803 D med Akurate 242 (gamla modellen) för ca 2 år sedan och då spöade 242:orna dem rejält. Det var ingen tvekan alls. B & W lät rätt ok ända tills man kopplade in 242, då hörde man vad som saknades: rytm, tempo, engagemang, inlevelse i sången etc.
Det är ungefär min erfarenhet av B&W efter att ha ägt två olika par i olika omgångar.

JohanR

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kontrollfråga, var det möjligen så att 242 var intunad men 803D bara "inställd" i rummet?
Var 803D ensam i rummet vid lyssningen?

Har nämligen demat 802D mot just 242 & espek i Toronto och 802D var sämre men heller inte kass. Däremot ljudmässigt snyggare var 802!

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kontrollfråga, var det möjligen så att 242 var intunad men 803D bara "inställd" i rummet?
Var 803D ensam i rummet vid lyssningen?

Har nämligen demat 802D mot just 242 & espek i Toronto och 802D var sämre men heller inte kass. Däremot ljudmässigt snyggare var 802!
Bägge stod optimalt och var ensamma i rummet (förutom surroundhögtalarna som var på plats när bägge spelade). När jag jämförde var ju 242 och 803 D prismässigt jämförbara. 802 D kostar här 12.600,-

Björn

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00