Tyvärr måste jag säga att angående längd (alla andra faktorer konstanta) på signalkablar vet jag inte riktigt vad som gäller. Det är en av de där testerna som jag velat göra i flera år, men aldrig tagit mig tid till.
Jag jämförde för några år sedan ett par identiska signalkablar av olika längd, 5 respektive 1 meter tror jag de var. Jag fann då att skillnaden mellan dessa var mycket liten. Jag har på beställning gjort ett antal korta signalkablar (några dm) och när jag provlyssnat dessa har jag inte fått känslan av att de varit bättre än standardlängden. Snarare tvärt om.
Med en noggrant utförd jämförelse borde det gå att få ett definitivt svar på detta. Ett rykte säger att Linns val av just 1,2 meter på sina signalkablar var ett resultat av att någon testade olika längder innan Linn Black skulle släppas. Men det behöver förstås inte vara sant.
Frågan är också om kabeltyp och källa/mottagare kan spela in? Kanske var 1,2 m Black perfekt mellan Kairn och Klout, men med Silverkabel och nyare apparater ska det vara nåt annat? Som sagt, det går absolut att testa detta, men tyvärr ligger det långt ner på prioriteringslistan.
_________________ /Fredrik
www.lejonklou.com
|