selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 11:42 
Moderator
Moderator

Quote:
Andrew berättade även att det kommer en ny motorstyrning till LP12 on board samt ett nytt inbyggt riaa för MC om några månader.
Detta är ju ingen liten nyhet. Någon som i dagsläget har mer information?

Spekulationer? Bättre prestanda än nuvarande Lingo/Linto? Priser?

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andy sa någonting om fram emot sommaren...

Som jag skrev i den andra tråden enligt Andy om jag inte missuppfattade honom så skulle inte själva motorstyrningen
vara onboard utan i ett chassi som Lingo samt en ny motor...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andy snackade också om att det skulle revolutionera hur vi lyssnade på vinyl skulle tydligen vara
riktigt grymma uppgraderingar

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
det skulle revolutionera hur vi lyssnade på vinyl
Jag ser fram emot en bärbar LP12:a, samt en för inbyggnad i bilen! :D

Trams åsido... OJ!

Man undrar ju vad det kommer att kosta.. (att det är bra tar man ju liksom för givet) Nå, jag kan ju alltid sälja DS:en.. :twisted: ;)

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag förstått det hela rätt så blir det en låda för nya Lingo, den strömförsörjer även mc-riaan som kommer sitta inuti LP12:an. Låter som en smart lösning enligt mig, men ännu bättre om Lingon hade blivit inbyggd. För om det nu kommer en ny Lingo så kan man ge sig den på att antingen kommer den i en phul låda a la nya plastmodellerna eller i en Klimax-låda så paketet kostar 40 tusen mer än nödvändigt. Blir allt riktigt illa så kommer nya mc-kortet bara kunna sitta i Keel-spelare...

Time will tell :-)

/ B

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag vill minnas från när ur Lingon kom för sisådär 18 år sedan att elektroniken i den blev för varm för att sitta inuti LP12'an, därav den separata lådan (det sitter ju två små klass A steg i som driver motorns två faser). Skivspelaren Axis hade samma elektronik inbyggd, men då med en kylfläns bakpå. För att stoppa in Lingo elektroniken i LP12'an krävdes antagligen våld på alla-LP12-or-som-någonsin-tillverkats-ska-alltid-gå-att-uppgradera-till-senaste-spec principen.

Att sätta MC-steg/Riaa i skivspelaren är naturligtvis det förnuftiga alternativet. Speciellt i dessa tider när det säljs försteg utan gramofoningång.

Nästa steg är att skippa diskantsänkningen i innerspår vid graveringen och låta den ske vid avspelningen och då anpassad till nålslipningen. Men det kommer aldrig att hända!

JohanR

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Nästa steg är att skippa diskantsänkningen i innerspår vid graveringen och låta den ske vid avspelningen och då anpassad till nålslipningen. Men det kommer aldrig att hända!
Nix, det kommer aldrig hända därför att de flesta vinyler redan finns.

Men, diskantsänkningen finns ju för att många (flesta?) pickuper helt enkelt inte klarar av att spåra kraftigt utstyrd diskant vid den låga hastigheten skivan har vid innerspår. Full nivå i innerspår kommer betyda klippning (= dåligt ljud och större skivslitage) och kan aldrig kompenseras elektriskt i ett senare skede.

För övrigt hade jag ingen aning om att enbart diskanten styrdes ut lägre i innerspår, är det inte hela registret och är inte diskantsäkningen en konstant på hela skivsidan? RIAA-kurvan är dessutom en fix konstant i elektroniken och hur ska man kunna få elektroniken att veta att det är just innerspår man spelar av?

Normalt brukar vid mastringen lägga lugna låtar eller låtar med litet energiinnehåll sist på skivsidan, just för att kompensera för mediets begränsningar.

En långt bättre lösning är att fortsättningsvis pressa vinyler i 45 varv istället. Genom att man då kan styra ut med högre nivå så blir såväl brus som knaster lägre, givetvis att dessa skivor produceras med samma omsorg som 33-varvarna.

/ B

Edit: jag kommer ihåg fel. Det är ingen diskantsäkning vid graveringen. Tvärtom. Titta på denna kurva som visar hur ett riaa-steg förstärker signalen från en vinylskiva. Exakt den omvända korrigeringen görs vid graveringen. Dvs diskanten höjs kraftigt.

Men, som jag skrev, man anpassade fördelningen av musiken så lugna låtar kommer innerst på skivan. Om det gick, det finns ju musik som aldrig är lugn :-)
Image

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant läsning Bill trevligt med små korta klara förklaringar på saker. Även om jag inte spelar vinyl är det intressant med kunskap.

Tycker i övrigt att de ska lägga ner LP helt. :wink: Är riktigt irriterande när man väl skaffat en grym DS och tänker att den ändå låter ca som en bra LP12 och då slipper jag snegla på det som har en sånn...
Kommer nu LP12'an gå igenom en "revolution" och bli tok mycket bättre kommer det där garanterat tillbaka. Men och andra sidan kan man säkert uppgradera till en KlimaxDS för samma pengar det skulle kosta med riia'n och motorstyrningar +LP12 med bra arm, pu, keel och allt vad man nu ska ha...

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Intressant läsning Bill trevligt med små korta klara förklaringar på saker. Även om jag inte spelar vinyl är det intressant med kunskap.

Tycker i övrigt att de ska lägga ner LP helt. :wink: Är riktigt irriterande när man väl skaffat en grym DS och tänker att den ändå låter ca som en bra LP12 och då slipper jag snegla på det som har en sånn...
Kommer nu LP12'an gå igenom en "revolution" och bli tok mycket bättre kommer det där garanterat tillbaka. Men och andra sidan kan man säkert uppgradera till en KlimaxDS för samma pengar det skulle kosta med riia'n och motorstyrningar +LP12 med bra arm, pu, keel och allt vad man nu ska ha...
Hehe... En maxad LP12:a (inkl motorstyrning och RIAA) kostar idag ungefär lika med en Klimax DS (om man inte räknar in hårddisklagring å sånt). Om det nu kommer en rejäl uppdatering för LP12:an så kommer den att bli betydligt dyrare än en DS. Att köpa en maxad LP12:a idag är ingen idé om man inte redan sitter på ett större antal vinyler. Att slänga ca 140 tusen för att sedan börja leta vinyler låter för mig som nära galenskap :-) Även om man kan hitta vinyler för lägre kostnad än CD´s.

/ B

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Men, diskantsänkningen finns ju för att många (flesta?) pickuper helt enkelt inte klarar av att spåra kraftigt utstyrd diskant vid den låga hastigheten skivan har vid innerspår. Full nivå i innerspår kommer betyda klippning (= dåligt ljud och större skivslitage) och kan aldrig kompenseras elektriskt i ett senare skede.
Quote:
Och ännu intressanatare hade det varit om vännen Bill kanske hade varit lite mer påläst.

Så här fungerar det vid gravering/avspelning av en skiva:

Graverdosan (den som graverar in spåret i skivan) ger i sej ett spår som har konstant hastighet över frekvensspektrat, inte konstant amplitud, som man kunnat vänta sej, det har med Faradays lag att göra. Det betyder att om vi matade den med en elektrisk signal med rak frekvenskurva skulle spårens amplitud vara gigantisk vid låga frekvenser och näst intill icke existerande vid höga frekvenser.
Det skulle naturligtvis inte bli något bra, så vid graveringen höjer man den elektriska signalen in till graverdosan för höga frekvenser och sänker den för låga frekvenser. Spårens i skivan får en amplitud som är konstant med frekvensen!
Eller inte riktigt, knycken i mitten på RIAA kurvan gör att amplituden vid höga frekvenser blir en aning sänkt.

Omvänt vid skivavspelning. Pickupen fungerar på samma sätt och ger en elektrisk utsignal som är proportionell mot spårets hastighet, alltså höjd i diskanten och sänkt i basen. Därför krävs RIAA korrektionen även här, se kurvan i Bills inlägg.

Diskanthöjningen av den elektriska signalen vid graveringen ger en del problem, signalen in i spolarna i graverdosan kan bli så kraftig att spolarna bränns sönder. Därför använder man oftast en limiter som ser till att signalen inte blir för kraftig. Moderna pickuper har däremot inga problem att spåra en kraftig diskant!

Våglängden på den graverade signalen blir kortare ju längre in man på skivan man kommer. Det ger upphov till en viss distorsion vid avspelning, man kompenserar denna så att säga "i förväg" vid graveringen genom att gradvis sänka diskanten när man närmar sej innerspåret, det rör sej om några få dB. Tyvärr blir distorsionen olika beroende på nålslipning och därför borde denna diskantsänkning ligga i skivspelaren, enligt min mening, och vara inställbar efter nålslipningen. Att gravera vid 45 varv ger lite mindre av denna distorsion. Det var det jag for efter i mitt tidigare inlägg.

Naturligtvis får man inte plats med hur mycket som helst på ens skivsida, ju kraftigare signal, ju större plats tar spåret i sidled och ju färre varv får det plats på skivsidan, d.v.s. speltiden blir kortare. Här har man elektronik som känner av i förväg hur kraftig signalen kommer att bli och justerar avståndet mellan spåren automatiskt. Den signal som graveras in i skivan är alltså fördröjd en gnutta, idag sker det i allmänhet (men inte alltid) digitalt!

Det finns en hel del till, skivgravering är i mycket en konstart, men vi kan inte ta allt på en gång!

Det här trodde jag alla visste! Ja, de på faktiskt har fått det om bakfoten, det visste jag sedan tidigare, men där har de ju sällan många rätt.

Källor:

- Radio och television, 1978, nr 8.
- Stereophile, 2009, january, p 38.

JohanR

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Quote:
Och ännu intressantare hade det varit om vännen Bill kanske hade varit lite mer påläst.
Jovisst, men inget av det du säger är annorlunda mot vad jag skrev. Bara tydligare och utförligare ;-)

Att det idag finns moderna pickuper som kan spåra en högre nivå i diskanten ser inte jag som en anledning att förändra en RIAA-standard som funnits sedan 50-talet. OM det nu är så att de nyare pickuperna spårar bättre, jag vet faktiskt inte. Även min Akiva B med fem år på nacken distar rejält ibland i innerspår och den är väl inte heller känd för att vara en "mäster-spårare". Jag har ingen lust att pytsa ut 20 loppor igen för att man förändrar en sedan länge använd standard... eller att inte kunna spela nyutgivna vinyler med behållning. Jag ser det så här; Vinyler är en gammal teknik, den har sin charm och jag spelar gärna sådana skivor. De låter ofta väldigt bra, ibland även bättre än de digitala medierna. Som system är de däremot sämre än de digitala medierna och det finns ingen anledning att förändra uppspelningskorrektionen för att krama ur något mer välljud ur skivorna. Att vissa vinyler låter bättre än sina digitala bröder (systrar?) beror på mastringen för respektive medium, inte att mediet (vinylen) i sig skulle vara bättre.

Knycken på RIAA-kurvan i mitten gör inte att diskanten blir en aning sänkt. Den betyder bara att diskanten inte blir lika mycket höjd som den annars skulle blivit.

/ B

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
JohanR wrote:
Och ännu intressantare hade det varit om vännen Bill kanske hade varit lite mer påläst.
Jovisst, men inget av det du säger är annorlunda mot vad jag skrev. Bara tydligare och utförligare ;-)/ B
Klädsamt om man erkänner sina misstag Bill utan att glida undan :wink:
Du var ute och rörde till det.

Alla som undrar huruvuda basen eller diskanten höjs/sänks kan ju lyssna på en LP12 då den spelar av en skiva - är det bas eller diskant man hör?
Spelar du inga vinyl längre Bill 8)

Angående pickup som ska spåra är väl det intressanta att påpeka att det är basen som hade varit det jobbiga (minst sagt) UTAN riaakorrektion.

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Knycken på RIAA-kurvan i mitten gör inte att diskanten blir en aning sänkt. Den betyder bara att diskanten inte blir lika mycket höjd som den annars skulle blivit.
Vad menar du med detta?

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Vad menar du med detta?
Jag svarade på detta: "så vid graveringen höjer man den elektriska signalen in till graverdosan för höga frekvenser och sänker den för låga frekvenser.... Eller inte riktigt, knycken i mitten på RIAA kurvan gör att amplituden vid höga frekvenser blir en aning sänkt"

I övrigt menar jag ingenting annat än att vid graveringen sänker man basen och höjer diskanten och sedan gör man tvärtom vid avspelning, enligt den figur jag visade. Mellan 0,5 och 2,5 kHz sker ingen förändring som synes.

/ B

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Klädsamt om man erkänner sina misstag Bill utan att glida undan :wink:
Du var ute och rörde till det.

Alla som undrar huruvida basen eller diskanten höjs/sänks kan ju lyssna på en LP12 då den spelar av en skiva - är det bas eller diskant man hör?
Spelar du inga vinyl längre Bill 8)
Jo, mitt misstag var att inte redigera mitt inlägg istället för att komma med en komplettering i slutet. Det blev nog lite rörigt :-)

Din analogi om vad man hör när man lyssnar på en vinyl (med avstängda högtalare gissar jag att du menar) stämmer inte. Visst är det en massa diskant man hör, men det gör man i ett par hörlurar också - på avstånd. Därmed inte sagt att du har fel i vad som är höjt resp undertryckt vid graveringen.

Och jo, jag spelar vinyl. Ofta! Fast i normala fall bekymrar jag mig inte så mycket över varför det låter så bra :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00