selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 13, 2009 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://radar.oreilly.com/2009/03/the-si ... music.html
http://i.gizmodo.com/5166649/ipods-and- ... oyed-music
Quote:
Are iPods changing our perception of music? Are the sounds of MP3s the music we like to hear most?
Quote:
A Stanford professor's informal annual study shows that youngins like the "sizzle sounds" of MP3s.

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt hopp om framtida generationer är ute, vilken dystopi... :cry:

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant men egentligen inget nytt. Man vänjer sig helt enkelt vid det som man oftast lyssnar på och tycker annat är konstigt. För många är en "stor stark" det som smakar bäst och andra mer kvalitativa ölsorter smakar för mycket eller smakar fel. Hur många tycker inte bättre om en hamburgare än ett vällagat mål mat?

Vem vill egentligen ha ett naturligt ljud? Även här på Selleri så finns det andra aspekter än just välljudet. Många kanske hellre lyssnar på en mp3 (av låg bitrate får man förmoda) med "sizzle" och att det svänger än en perfekt diskant på ett i övrigt dött material?

En bra mp3-ripp låter mycket lika originalet, men en dålig 128k gör det inte. Och eftersom ett stort antal låtar i en spelare är ett bättre försäljningsargument än färre låtar med högre kvalitet så används ofta högre komprimering (lägre bitrate). Det finns ju dom som brukar lyssna på 64 och 96k...

Det är bara att inse, den stora massan konsumenter är inte ett dugg intresserad av ljudkvalité. Den parametern kommer långt ner på listan.

En liten anekdot. I början på 60-talet fick jag en Tandberg rullbandspelare av min mor i julklapp. Jag var först besviken eftersom den inte hade lägre fart än 4,75 cm/s, hade jag fått en Philips med 2,38 cm/s hade jag ju kunnat spelat in dubbelt så många timmar på ett band. Det intressanta var att efter en kvarts testande så valde jag att spela in med 9,5 cm/s för den lägre farten lät så dåligt :-)

/ B

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det är bara att inse, den stora massan konsumenter är inte ett dugg intresserad av ljudkvalité. Den parametern kommer långt ner på listan.
Det gäller inte bara ljudkvalité, det gäller bildkvalité från TV, kameror etc också. Batteritid på en mobiltelefon är inte
lika intressant som designen på den samma. Exemplen är tyvärr många.

Bekvämlighet och design är det som väger tyngst.

/M

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 20:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det lustiga om mp3, är att jag har hört ett par historier om folk i min bekantskaps krets (mesta dels studenter), som på allvar trott att mp3 formatet också var bättre ljudmässigt än cd. Detta från folk som är tämligen tekniskt kunniga på många områden. Tror att det lite bygger på att folk automatiskt har en förmåga att tro att nytt är bättre (vilket det iofs är i många fall) .

Hur som så behöver ni inte oroa er, det finns fortfarande studenter som har intresse av välljud, men vi får åandra sidan kämpa mot att studie lånen inte riktigt är designade för full bekvämlighet på den fronten...

/A

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 13:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Hur som så behöver ni inte oroa er, det finns fortfarande studenter som har intresse av välljud, men vi får åandra sidan kämpa mot att studie lånen inte riktigt är designade för full bekvämlighet på den fronten...
:) Fast det var de inte på min tid heller. Men man fick ju prioritera!

JohanR

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Det lustiga om mp3, är att jag har hört ett par historier om folk i min bekantskapskrets (mestadels studenter), som på allvar trott att mp3-formatet också var bättre ljudmässigt än cd. Detta från folk som är tämligen tekniskt kunniga på många områden. Tror att det lite bygger på att folk automatiskt har en förmåga att tro att nytt är bättre (vilket det iofs är i många fall).
"Bekymret" är just detta. Och låter det nya annorlunda så måste det vara bättre. Precis som när man jämför två apparater i olika prisklass. Om dom låter olika är per automatik den dyrare bättre. Låter dom helt lika är den billigare "ovanligt bra för sin prisklass". Att båda kan låta fel tänker man sig inte.

/ B

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
AntonH wrote:
Det lustiga om mp3, är att jag har hört ett par historier om folk i min bekantskapskrets (mestadels studenter), som på allvar trott att mp3-formatet också var bättre ljudmässigt än cd. Detta från folk som är tämligen tekniskt kunniga på många områden. Tror att det lite bygger på att folk automatiskt har en förmåga att tro att nytt är bättre (vilket det iofs är i många fall).
"Bekymret" är just detta. Och låter det nya annorlunda så måste det vara bättre. Precis som när man jämför två apparater i olika prisklass. Om dom låter olika är per automatik den dyrare bättre. Låter dom helt lika är den billigare "ovanligt bra för sin prisklass". Att båda kan låta fel tänker man sig inte.

/ B
Kan hålla med i allt detta. Vad är riktigt, och vad är egentligen sämre? Två spelare kan färga lika mycket- eller litet. De kan ändå låta lika. Endast masterbandet kan tala om hur det egentligen förhåller sig. MP 3 med 198 k/bit och högre är heller inte inte speciellt dåligt, som format. Här gäller verkligen "source first" - ett bra masterband låter bättre med mp 3 än ett dåligt sådant, med cd-kvalitet. Alldeles oavsett hur bra avspelaren är. En denver dvd för 300 kr låter alltså bättre än Linn cd-12 i detta fall- om denvern matas med information från det bättre masterbandet.

Enkel logik.

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så detta var alltså källan till denna nyhet. Är aktiv i ett annat forum för Mac ägare och där kom ämnet upp. Själv gjorde jag inga inlägg i diskussionen men läste med stort intresse alla inlägg och undrade lite hur folk egentligen lyssnade eller värderade "välljud" eller vad man skall kalla det. Har en iPod och den låter definitivt inte som Linnen. Ok det är helt olika prisklasser men själva ljudet låter olika. Jag vet att det beror på vilket format jag har på min iPod samt bitrate men även hörlurar spelar in. Har idag ett par AKG K412P efter att ha dissat mina gamla Porta Pro.

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Två spelare kan färga lika mycket- eller litet. De kan ändå låta lika.
Hur menar du?
Rutger wrote:
Endast masterbandet kan tala om hur det egentligen förhåller sig. MP 3 med 198 k/bit och högre är heller inte inte speciellt dåligt, som format. Här gäller verkligen "source first" - ett bra masterband låter bättre med mp 3 än ett dåligt sådant, med cd-kvalitet. Alldeles oavsett hur bra avspelaren är. En denver dvd för 300 kr låter alltså bättre än Linn cd-12 i detta fall- om denvern matas med information från det bättre masterbandet.

Enkel logik.
Är detta något du provat? Source-first är ingen naturlag även om regeln i de allra flesta fall gäller (jag inte påminna mig att jag någonsin stött på motsatsen...). Jag tror att man bör iakta en viss försiktighet när det gäller just sådana exempel som du här ger. Risken med en regel som visat sig gälla för alla normala fall är att den faktiskt inte gäller då vissa förutsättningar förskjuts väldigt långt från de villkor då regeln visat sig gälla. Ungefär p.s.s. som att man med mycket gott resultat kan linjärisera beteendet hos ett system kring ett visst tillstånd. Ju längre från detta tillstånd som man försöker tillämpa denna linjärisering så stämmer den allt sämre för att tillslut, i vissa fall, vara direkt felaktig.

I vilket fall så handlar det om hur slutresultatet blir d.v.s. vilka kedjor som totalt sett korrumperar informationen minst. Alltså; Är detta något du provat?

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Rutger wrote:
Hur menar du?
Rutger wrote:
Endast masterbandet kan tala om hur det egentligen förhåller sig. MP 3 med 198 k/bit och högre är heller inte inte speciellt dåligt, som format. Här gäller verkligen "source first" - ett bra masterband låter bättre med mp 3 än ett dåligt sådant, med cd-kvalitet. Alldeles oavsett hur bra avspelaren är. En denver dvd för 300 kr låter alltså bättre än Linn cd-12 i detta fall- om denvern matas med information från det bättre masterbandet.

Enkel logik.
Är detta något du provat? Source-first är ingen naturlag även om regeln i de allra flesta fall gäller (jag inte påminna mig att jag någonsin stött på motsatsen...). Jag tror att man bör iakta en viss försiktighet när det gäller just sådana exempel som du här ger. Risken med en regel som visat sig gälla för alla normala fall är att den faktiskt inte gäller då vissa förutsättningar förskjuts väldigt långt från de villkor då regeln visat sig gälla. Ungefär p.s.s. som att man med mycket gott resultat kan linjärisera beteendet hos ett system kring ett visst tillstånd. Ju längre från detta tillstånd som man försöker tillämpa denna linjärisering så stämmer den allt sämre för att tillslut, i vissa fall, vara direkt felaktig.

I vilket fall så handlar det om hur slutresultatet blir d.v.s. vilka kedjor som totalt sett korrumperar informationen minst. Alltså; Är detta något du provat?
Rutger får svara för sig, men ett par kommentarer dock.

1) Att två apparater låter lika, men ändå fel, är väl inte så konstigt? Det betyder bara att de är lika fel båda två.

2) Självklart finns det inga "regler" som gäller in absurdum. En Klimax DS till ett par 200:- högtalare från Rusta låter givetvis inte bättre än en 300:- dvd-spelare från ICA till ett par Komri. Eller så är det så, men man kan inte teoretisera om det.

En bra inspelning är i normalfallet viktigare än en bra cd-spelare. Det är inte konstigare än att en bra cd-spelare är viktigare än en bra förförstärkare. En bra inspelning är ofta viktigare än en bra elektronikkedja i sin helhet, rentav viktigare än även högtalaren. För min del är detta ingen teori utan praktisk erfarenhet. Jag gissar att så är fallet även för Rutger, men det får han som sagt svara på själv.

/ B

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Rutger wrote:
Hur menar du?
Rutger wrote:

Enkel logik.

Rutger får svara för sig, men ett par kommentarer dock.

1) Att två apparater låter lika, men ändå fel, är väl inte så konstigt? Det betyder bara att de är lika fel båda två.
Jaha, var det det han menade?
Bill50x wrote:
2) Självklart finns det inga "regler" som gäller in absurdum. En Klimax DS till ett par 200:- högtalare från Rusta låter givetvis inte bättre än en 300:- dvd-spelare från ICA till ett par Komri. Eller så är det så, men man kan inte teoretisera om det.
Det var liksom det jag menade också. Vad var det du ville kommentera?
Bill50x wrote:
En bra inspelning är i normalfallet viktigare än en bra cd-spelare. Det är inte konstigare än att en bra cd-spelare är viktigare än en bra förförstärkare. En bra inspelning är ofta viktigare än en bra elektronikkedja i sin helhet, rentav viktigare än även högtalaren. För min del är detta ingen teori utan praktisk erfarenhet. Jag gissar att så är fallet även för Rutger, men det får han som sagt svara på själv.
Hålet är så stort att jag inte ens anar den redan öppna dörren. Underhållande är det ändå att du överväger att inspelingen t.o.m. kan vara viktigare än högtalaren! Håller du på och bli en anhängare av "source-first"?

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Underhållande är det ändå att du överväger att inspelningen t.o.m. kan vara viktigare än högtalaren! Håller du på och bli en anhängare av "source-first"?
Hehe, mjae. Inspelningen (och givetvis musiken) är klart viktigast. Men source-first i betydelsen att cd-spelaren är viktigare än försteget köper jag inte. Det är naturligtvis lättare att utvärdera en försteg om man vet att källan är OK, men huvudsakligen föredrar jag att rätta till de största felen först, oavsett var i kedjan de befinner sig.

Source-first är dessutom ganska ologiskt, när "får" jag byta upp från min Kolektor - med en Mimik som källa eller "måste" jag skaffa en Ikemi först? Är det priset som styr var i värdekedjan en apparat befinner sig? Måste källan kosta mer än försteget som måste kosta mer än slutsteget? Ska jag alltid köpa den dyraste apparaten för att vara på den säkra sidan? Är det någon idé att köpa en Akurate DS när jag ändå måste byta upp mig till en KDS innan jag "får" uppgradera försteget?

/ B

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 13:08 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Source-first är dessutom ganska ologiskt, när "får" jag byta upp från min Kolektor - med en Mimik som källa eller "måste" jag skaffa en Ikemi först? Är det priset som styr var i värdekedjan en apparat befinner sig? Måste källan kosta mer än försteget som måste kosta mer än slutsteget? Ska jag alltid köpa den dyraste apparaten för att vara på den säkra sidan? Är det någon idé att köpa en Akurate DS när jag ändå måste byta upp mig till en KDS innan jag "får" uppgradera försteget?
Borde inte det vara enkelt rent logiskt sätt. Man jämför var jag får störst förbättring / krona. Antag ett startsystem med

Genki / Kolektor / LK85 / Ninka

Jämför vad som ger störst förbättring av
Ikemi / Kolektor / LK85 / Ninka
Genki / Kairn / LK85 Ninka

Om Ikemin ger större förbättring bytar man till detta (nu antar jag att båda bytena kostar ungefär lika mycket)

Då har vi systemet
Ikemi / Kolektor / LK85 / Ninka

Jämför vad som ger störst förbättring av
Akurate CD / Kolektor / LK85 / Ninka
Ikemi / Kairn / LK85 / Ninka
Ikemi / Kolektor / LK140 / Ninka

Då kanske Akurate CD:n ger större förbättring men kostar 5ggr mer (men anses inte "5 ggr bättre"). Den senare jämförelsen är mer intressant då det blir ungefär samma pengar mellan. Om kairn gör större skillnad kör vi sedan med

Ikemi / Kairn / LK85 / Ninka

osv. osv. Man får väl se var man får störst förbättring / krona hela tiden också kan man rulla på hur länge som helst. Eller till man sitter nöjd (sic!).

Bill50x wrote:
Intressant men egentligen inget nytt. Man vänjer sig helt enkelt vid det som man oftast lyssnar på och tycker annat är konstigt.
On-topic som håller jag med till 100% här, tror en stor del ligger i det. Samt att hifi är för folk med "guldöron", jag hör ingen skillnad vet jag inte hur många gånger jag hört när man pratar om stereoprylar.

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
osv. osv. Man får väl se var man får störst förbättring / krona hela tiden också kan man rulla på hur länge som helst. Eller till man sitter nöjd (sic!).

Precis så. Var får man störst förbättring per satsad krona. Man kan ju också se det från andra hållet. Vilka svagheter har mitt system och var fixar jag dessa billigast? Har jag ett par Linn Kan som jag tycker låter tunt, hårt och platt så inte hjälper det att byta CD-spelare... Jag gissar att det kostar tio gånger mer på CD-sidan att få en minimal förbättring jmf med att byta Kan mot till ex Ninka och få en STOR förbättring. Att en dyr CD-spelare "spelar bättre" är en ringa tröst när man tvingas fortsätta lyssnandet på Kan...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00