Bill50x wrote:
Source-first är dessutom ganska ologiskt, när "får" jag byta upp från min Kolektor - med en Mimik som källa eller "måste" jag skaffa en Ikemi först? Är det priset som styr var i värdekedjan en apparat befinner sig? Måste källan kosta mer än försteget som måste kosta mer än slutsteget? Ska jag alltid köpa den dyraste apparaten för att vara på den säkra sidan? Är det någon idé att köpa en Akurate DS när jag ändå måste byta upp mig till en KDS innan jag "får" uppgradera försteget?
Borde inte det vara enkelt rent logiskt sätt. Man jämför var jag får störst förbättring / krona. Antag ett startsystem med
Genki / Kolektor / LK85 / Ninka
Jämför vad som ger störst förbättring av
Ikemi / Kolektor / LK85 / Ninka
Genki /
Kairn / LK85 Ninka
Om Ikemin ger större förbättring bytar man till detta (nu antar jag att båda bytena kostar ungefär lika mycket)
Då har vi systemet
Ikemi / Kolektor / LK85 / Ninka
Jämför vad som ger störst förbättring av
Akurate CD / Kolektor / LK85 / Ninka
Ikemi /
Kairn / LK85 / Ninka
Ikemi / Kolektor /
LK140 / Ninka
Då kanske Akurate CD:n ger större förbättring men kostar 5ggr mer (men anses inte "5 ggr bättre"). Den senare jämförelsen är mer intressant då det blir ungefär samma pengar mellan. Om kairn gör större skillnad kör vi sedan med
Ikemi / Kairn / LK85 / Ninka
osv. osv. Man får väl se var man får störst förbättring / krona hela tiden också kan man rulla på hur länge som helst. Eller till man sitter nöjd (sic!).
Bill50x wrote:
Intressant men egentligen inget nytt. Man vänjer sig helt enkelt vid det som man oftast lyssnar på och tycker annat är konstigt.
On-topic som håller jag med till 100% här, tror en stor del ligger i det. Samt att hifi är för folk med "guldöron", jag hör ingen skillnad vet jag inte hur många gånger jag hört när man pratar om stereoprylar.