griedl wrote:
En annan sak jag funderat på är hur vanligt det var att folk använde MC-steget i Kairn och gamla Majik?
Mycket vanligt! Jag använde själv MC steget i både LK1 och Kairn under flera år. Kairn var väl ansett som "bäst" innan Linton kom. MC steget i Majik och Akurate Kontrol är väl de enda integrerade MC steg som idag anses bättre än Kairn.
andkan wrote:
antagligen samma (liknande???) RIAA kort som till Majik/AKurate kontrol...är en enklare variant som är i Majik-I
Vad jag har hört så är Majik-I kortet samma som det i M./A. Kontrol, med undantag för att MC sidan inte är populerad (har inga komponenter). För den oinvigde: MM resp. MC är realiserat på olika sidor av ett vändbart kort i M./A. Kontrol (kan också moteras så att man får en extra linjeingång). Jag har dock inte testat. Precis som andkan säger så skulle det vara intressant att höra om någon faktiskt har testat. Jag vet heller inte om phonosteget i M. och A. skiljer sig mer än i nätdelen. Kanske är phonokorten selekterade för M. resp. A. Kontrol?
Ett sidotips från mig: Vänd kontaktstycket mellan mainboard och phonoboard rätt, av fyra olika möjligheter är bara det ena bäst! Kan göra ganska stor skillnad, större än rätt/felvänd kabel till slutsteget. Gratis är gott!