selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 15, 2009 20:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!

Sitter i dag med en Linn Basik/Akito/At95E som jag är (mycket) nöjd med. Resten av systemet är Rotel RC/RB 03, Dynaudio Audience 72 samt en SB3 och en Harmony Design DA9.

Har under de senaste 2½ åren uppgraderat alla delar i anläggningen, förutom vinylen då (service samt att K9 byttes mot AT95E). Det har blivit mer och mer vinyl som spelas här hemma -det låter bättre och mer levande än SB3/DA9.... så nästa steg blir att uppgradera vinylspelaren... Har funderat och tittat på att skaffa en LP12 men tyvärr kommer det nog inte att bli så. Främst av 2 skäl - att köpa nytt är liksom ingen idé (30k är alldeles för mycket pengar), och att köpa en beggad 12:a skulle hela tiden gnaga på att den skulle kunna låta så mycket bättre med uppgradering A, och B, för att inte tala om C och D osv (dessutom finns ingen Linn-handlare i Västerås...Uppsala eller Stockholm är närmast).

Så - hur ska man resonera? Jag vill gärna göra en uppgradering på vinylfronten, för någonstans mellan 5 - 10k (absolut maxgräns). Mina funderingar börjar luta åt en Rega p3-24 med TT-psu och en bra PU (tyvärr ryms inte Akiton inom budget men den kan komma senare...). Är den nra eller ska man hellre titta på en Pro-ject RPM? Det dyker ju upp beggade med jämna mellanrum för vettiga pengar...

Råd mottages gärna.

Mvh
Andreas

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 21:33 
Moderator
Moderator

Byt för allt i världen inte bort din Basik mot någon Rega eller Project utan att jämföra spelarna mot varandra!

Mitt råd: Köp en begagnad LP12 i den prisklass som känns lagom, och ge sen sjutton i uppgraderingar, förutom att få spelaren justerad hos handlare då och då.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En beggad Linn Axis med Akito är ett alternativ också. Sälj Basiken och lägg till någon tusenlapp så har du en sådan.

Givetvis så hade en beggad tolva suttit fint, men med en Axis blir det svårare att uppgradera då det inte finns lika
mycket upgrades att välja mellan... :wink:

/M

Edit: Jag ser att du redan har en Akito, om den är frisk så kan du behålla den ifall du hittar en Axis med Basik-arm. Du
lär få nästan lika mycket betalt för Basik-spelaren oavsett arm när du säljer den.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 22:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Axis är nästan given i din situation... och kanske en Kinki mm-preamp till den?

Vore ju kul att jämföra ditt steg idag med enbart en uppgradering till Linn-Adikt pickup jämfört med din nuvarande AT-95 och Kinki in i samma steg ;) Det är ju ungefär samma pengar...

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sitter själv med en Rega p3 -24 dock utan tt-psu(och en at- 95). Har inte gjort A-B jämförelser med basiken, eller axisen. Men har hört en Axis (om det nu inte var en basic) hos en kompis, iofs annan anläggning annat rum osv, men det kändes varken bättre eller sämre än hemma. Så det blir nog inga storverk att köpa en p3^24a även om det är en bra spelare.

Vad gäller tt-psun så gör den skillnad, inte gigantiska skillnader men mer och mer ju bättre man har det i övrigt... som vanligt :P

/A

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 08:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intressanta förslag - kruxet med en Axis är dels att det finns ganska få till salu, dels att de har passerat supportdatum....risken att köpa en som sedan går sönder...inga reservdelar....inte så kul :cry:

Frågan är då om man ska jobba mot en bättre PU....men den frågan har jag ställt förut...utan att få så mycket svar på den (det är ett STORT prisspann mellan en AT95 och en Adikt....det borde finnas alternativ här emellan). Har funderat på Goldring eller Ortofons 2M serie (som man kan uppgradera längs resans gång).

Suck...lite av tjusningen är ju att uppgradera hela tiden, men nu känns det mest besvärligt...

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du ska vara GLAD att du bor i västerås!
Väldigt nära experten Fredrik Lejonklou samt Linnbutik/Uppsala.
De flesta har betydligt längre till närmaste "vattenhål", glöm inte det.

Köp en beggad LP12 och strunta i uppgraderingar. Till LP12 kommer det alltid att finnas support/delar - en viktig aspekt för dig förstod jag.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var i precis samma situation som du på Skivspelarfronten. Hade en Basik, Akito och en K5:a. Jag bytta PU till Adikt och visst blev det klart bättre mest för att K5an var så gammal och trött.. Den kombon spelade skjortan av alla Rega spelare som jag hört. Min plan då var att köpa en LP12 bara drivverket och använda min Akito-arm. och PU.

Så hitta en juste LP12:a utan arm och PU alternativt en med en enklare arm än Akito och byt arm mellan spelarna och sälj Basiken med den enklare armen. Köper du en LP12:a utan arm behåller du Basiken tills du ska uppgradera armen på 12.an. Då säljer du Basiken med Akito och passar på att byta PU

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok...då lutar det alltså åt att hitta en 12:a...(hmmm....det kunde jag aaaaldrig ana att jag skulle få som svar på det här forumet... :wink: ). Nåväl...då får man börja leta efter en 12:a så...men det kommer nog inte att bli på det här året (krävs lite sparande för att få in en i budgeten...).

Men jag ska ta en rejäl funderare på vilket steg som är nästa - och ta en Sthlmresa under våren för att få lyssna på olika alternativ (t.ex. Rega/Pro-ject samt givetvis en LP12:a, som jag faktiskt inte har lyssnat till på mååånga år). Senaste aktiva sessionen var 1993 då Toto:s "Jake to the bone" spelade på Takt och Ton i Luleå...(sedan dess har jag sneglat på Keltik...)

Det är lätt att bli hemmablind.. :oops: att bo i V-ås har sina fördelar också....

Tack för alla råd och tips.
mvh
/Andreas

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle definitivt köpt en LP12:a. Det är ju en fantastiskt spelare men det är ju också den verkliga ikonen inom hifi. När man bytt prylar har jag aldrig direkt saknat något jag bytt bort, förutom en 12:a jag hade en gång. Den är helt enkelt något speciellt.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 15:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Nån som hört någon av Thorens skivspelare? TD 320 verkar ju vara en riktig klassiker som går att hitta på t.ex. hifimagasinet.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00