selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Mon Feb 23, 2009 22:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är nyfiken på vad ni tycker om recensionen av samtliga DS:ar i senaste Hifi & Musik.

Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Mon Feb 23, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Är nyfiken på vad ni tycker om recensionen av samtliga DS:ar i senaste Hifi & Musik.
Kort sammandrag?

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 07:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tyckte väl att den var rätt ok. Det jag kanske saknade i testet var väl ngn sorts referens, dvs ngn annan server spelare eller kanske ngn av Linns bättre cd-spelare. Man kunde ju tex kastat in Akurate CD också. Nu blev väl slutsatsen egentligen bara ju dyrare desto bättre och Klimaz DS är fruktansvärt bra.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 09:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tyckte väl att den var rätt ok. Det jag kanske saknade i testet var väl ngn sorts referens, dvs ngn annan server spelare eller kanske ngn av Linns bättre cd-spelare. Man kunde ju tex kastat in Akurate CD också. Nu blev väl slutsatsen egentligen bara ju dyrare desto bättre och Klimaz DS är fruktansvärt bra.
Har aldrig gjort test i affär mellan dom spelarna hade varit skoj att veta hur stora skillnaderna är i verkligheten?

Mike

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om Canton högtalare och Onkyo förstärkare är bästa matchen för LINN DS....

Tror inte Klimax DS upplevts som vass i diskanten med LINN utrustning.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag gissar att du menar någon sorts jämförelse, inte referens. För referensen är väl hur musiken lät ursprungligen?
Att apparater från seriösa tillverkare blir bättre ju dyrare dom är, det kan man väl räkna ut med tummen :-) Däremot kan man diskutera prisvärdheten på den ljudliga förbättringen, men det kan ju egentligen ingen annan avgöra än den som ska betala och lyssna.

Jag håller med om att någon jämförelse med andra fabrikat, eller några välrenommerade CD-spelare, hade gett mer info till läsarna. Att Klimax DS låter bäst av Linns DS-spelare är inget nytt.

Tyvärr är dock en positiv recension i HiFi & Musik inte värd något. Trevlig läsning och man kan alltid få tips om nya saker att lyssna på. Men utfallen av testerna är ofta bara snömos.

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det jag kanske saknade i testet var väl ngn sorts referens, dvs ngn annan server spelare eller kanske ngn av Linns bättre cd-spelare. Man kunde ju tex kastat in Akurate CD också.
Jag gissar att du menar någon sorts jämförelse, inte referens. För referensen är väl hur musiken lät ursprungligen?
/ B
Jag greppade nog inte riktigt syftet med din fråga. Hur menar du att en sådan jämförelse mellan verklig musik och en spelar skulle kunna gå till?

Men eftersom det uppenbarligen uppstod missförstånd, så, vad menar är att jag tycker att testen hade blivit mer spännande om man hade haft en referens i form av en annan vanlig spelare. (På ungefär samma sätt som man kan ha referensgrupper och referenspunkter i andra sammanhang).

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Bill50x wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det jag kanske saknade i testet var väl ngn sorts referens, dvs ngn annan server spelare eller kanske ngn av Linns bättre cd-spelare. Man kunde ju tex kastat in Akurate CD också.
/ B
Jag greppade nog inte riktigt syftet med din fråga. Hur menar du att en sådan jämförelse mellan verklig musik och en spelar skulle kunna gå till?

Men eftersom det uppenbarligen uppstod missförstånd, så, vad menar är att jag tycker att testen hade blivit mer spännande om man hade haft en referens i form av en annan vanlig spelare. (På ungefär samma sätt som man kan ha referensgrupper och referenspunkter i andra sammanhang).
Mjae. Vad jag menade med referens är att en sådan bör ha något med verkligheten att göra. Att jämföra två apparater med varandra för att utröna vilken som låter "bäst" brukar väl för de flesta innebära att den bästa apparaten är närmare den referens som man har någonstans i bakhuvudet, dvs musiken. Att ha en CD-spelare som referens inför ett test av DS-spelare är intressant, men eftersom inte alla har just den CD-spelaren kan den ändå inte vara en referens, bara ett jämförelseobjekt. Och DET hade varit intressant, ja.

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Mjae. Vad jag menade med referens är att en sådan bör ha något med verkligheten att göra. Att jämföra två apparater med varandra för att utröna vilken som låter "bäst" brukar väl för de flesta innebära att den bästa apparaten är närmare den referens som man har någonstans i bakhuvudet, dvs musiken. Att ha en CD-spelare som referens inför ett test av DS-spelare är intressant, men eftersom inte alla har just den CD-spelaren kan den ändå inte vara en referens, bara ett jämförelseobjekt. Och DET hade varit intressant, ja.
/ B
Nu fattar jag inte alls. :roll:

Den här problematiken har man väl alltid när man testar olika hifi apparater? Eller menar du att de skulle haft en orkester live där, lyssnat och spelat in och sedan spelat upp på olika hifi apparter och sett vilken som var mest lik verkligheten?

Fördelen med tunedem är att man slipper fundera på sådana saker. Man jämför bara vilken maskin som ger störst musikalisk förståelse. Den som är bäst är bäst och sedan behöver man inte fundera på hur inspelning lät/gjordes etc etc. :wink:

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Nu fattar jag inte alls. :roll:

Den här problematiken har man väl alltid när man testar olika hifi apparater? Eller menar du att de skulle haft en orkester live där, lyssnat och spelat in och sedan spelat upp på olika hifi apparter och sett vilken som var mest lik verkligheten?

Fördelen med tunedem är att man slipper fundera på sådana saker. Man jämför bara vilken maskin som ger störst musikalisk förståelse. Den som är bäst är bäst och sedan behöver man inte fundera på hur inspelning lät/gjordes etc etc. :wink:
Äsch, det är inget viktigt. Jag bara menar att man bör skilja på referens och jämförelseobjekt.

Däremot har jag svårt att tro att HiFi & Musik körde tunedem vid utvärderingen av Linns DS´ar. Hade dom haft med en CD-spelare i jämförelsen hade det nog ändå pratats om "skirare diskant" "utmejslad bas" å sånt...

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 13:30 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Äsch, det är inget viktigt. Jag bara menar att man bör skilja på referens och jämförelseobjekt.
Det kan väl mycket vara samma sak? En referens är ju helt enkelt något man jämför med. Exempelvis verkligheten, men även andra saker om man känner för det.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Däremot har jag svårt att tro att HiFi & Musik körde tunedem vid utvärderingen av Linns DS´ar. Hade dom haft med en CD-spelare i jämförelsen hade det nog ändå pratats om "skirare diskant" "utmejslad bas" å sånt...
... är nog glasklart att han/de som testade inte använde tune-dem. Inte mycket åsikter om själva musikåtergivningsförmågan i varje fall inte speciellt väl uttryckt som det. Onkyo-elektroniken ställer jag mig också en aning frågande inför, när det gäller musikåtergivningsförmågan. De Onkyo-receivrar jag provat (i.o.f.s. för några år sedan) var inget vidare trots väl tilltagna prislappar. Lät mest fräckt ljud, men rätt dåligt ur ett musikperspektiv. Kanske är orsaken till de något märkliga kommentarerna om gitarråtergivningen.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... är nog glasklart att han/de som testade inte använde tune-dem. Inte mycket åsikter om själva musikåtergivningsförmågan i varje fall inte speciellt väl uttryckt som det. Onkyo-elektroniken ställer jag mig också en aning frågande inför, när det gäller musikåtergivningsförmågan. De Onkyo-receivrar jag provat (i.o.f.s. för några år sedan) var inget vidare trots väl tilltagna prislappar. Lät mest fräckt ljud, men rätt dåligt ur ett musikperspektiv. Kanske är orsaken till de något märkliga kommentarerna om gitarråtergivningen.
Kan inte påstå att jag har nån närmre koll på H&M:s testmetodik och inte heller på om Linn-återförsäljare enligt sitt ÅF-avtal med Linn har något krav på sig att lämna, mer eller mindre tydliga, "rekommendationer" avseende vilken apparatur som bör/inte bör användas tillsammans med ett visst testobjekt. Känns rätt märkligt dock att vid ett test av den typ det här är fråga om, enbart testa med den stärkar+högtalar-kombo som man (=H&M) annars använder vid test av div källor (det är väl så man gjort här?) och inte alls testa tillsammans med stärkare+högtalare (+för all del installation, tuning etc) som, på ena eller andra sättet, rekommenderas av tillverkare/ÅF av testad signalkälla. Eller är det så att H&M följer de "instruktioner" etc de får men att Linn, av någon anledning, inte ger uttryck för några sådana i sammanhang som dessa?

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dom vill väl inte behöva ljuga alltför mycket,,, Tycker många Hifi-tidingar skriver att allt är så fantastiskt på de mesta produkter från billigt till svindyrt och det är inte så stor skillnad i mängden adjektiv.

Att jämföra med nån cd-spelare av märke som ger dem stora reklamintäckter och säga att Linn är massvis bättre är nog inte populärt. Och risken är att de tappar trovärdhet om de skriver att cd-spelare av reklammärke är nästan likabra eller lika bra som Linn KlimaxDS,,, Vilket iof skulle säkert ge mer reklampengar....

Om det är den jag läste för nångon dag sedan tyckte jag den var väldigt pajasaktig och gav inte stort förstroende för den som skrivit den oavsett vad de hade kommit fram till. Men lite roligt är det förståss att se och läsa om "favorit" märket, men man ska nog inte ta det allvarligt.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser det väl iofs inte som något problem att Hifi och Musik använder sig av en standarduppsättning av kringutrustning. Då kan man ju alla fall kontrollera dessa variabler, vilket väl är intressant för den "vanlige läsaren".

Om man hade fått önska sig lite till, så hade det väl varit kul om man också iofs hade provat spelarna med sådan utrustning som tillverkaren föreslår. Det är nog särskilt relevant och intressant för sådana märken som ofta köps som någon sorts helhetslösning, som tex Linn och Naim och säkert andra märken jag inte känner till. Det är nog så att de flesta DS spelar trots allt kommer att hamna i system där nästan all kringutrustning är från Linn.

Man använder ju sig inte av tunedem men jag tycker nog ändå att man kan få en viss uppfattning om hur spelarna låter genom beskrivningar som tex när man beskriver en R'n'B platta:

"Instrumenten är ju digitala från början och rösterna manipulerade, så någon äkthet är det svårt att lyssna efter. Ändå hör jag detaljer jag inte hört förut, både med högupplöst material som normal CD. Många högfrekventa digitala effekter, som tex synttrummor, kommer fram tydligare än när jag spelat dem med andra apparater. Jag hör helt enkelt detaljer jag inte hört förut".
"Basen går från fladder till distinkta knytnävsslag i bröstet"

och visst finns det väl ngn sorts glädjefaktor också som tex:

"...slutade jag anteckna och njöt: Riktigt kul"

"Det var en upplevelse att få höra gamla favoriter på det här sättet"

Så jag tycker nog att det var rätt trevligt att läsa testen ändå. visst, vi har nog alla lite olika smak och kanske uppskattar olika parametrar, men det finns förmodligen någon sorts intersubjektivitet ändå.

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00